Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital foto professional?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vivica Bengtsson

Aktiv medlem
Hejsan!Det är en skiva som följde med när jag köpte 350d+glugg,det finns en inställning som heter "check" och jag undrar vad den gör?någon som vet?

Vivica Bengtsson skrev:
Hejsan!Det är en skiva som följde med när jag köpte 350d+glugg,det finns en inställning som heter "check" och jag undrar vad den gör?någon som vet?

Hmm. Den kanske söker efter uppdateringar av programvaran, eller kollar om din dator är kapabel till och installera programmen...

En ren gissning. :) Hadeinte så mycket och gå på...

Godnatt

Jag är nog lite vag i mina frågor.Jag installerade "digital foto professional" och det fungerar i min dator,så långt är det inga problem,när jag ska prova de olika funktionerna i programmet så har jag luskat ut vad de flesta funktionerna gör.Det finns en checkfunktion som jag inte förstår vad den gör,man klickar på en thumbnail och klickar på "check"så bockas thumbnailen av,sen när man vill gå ur programmet helt och hållet så frågar den om man vill spara förändringarna.Jag har inte gjort några förändringar förutom att ha klickat på "check"och att ha bockat av thumbnailen.Min fråga är följande;vad händer med bilden när jag klickar på check och en thumbnail(bild) bockas av?är det något automatiskt uppskärpningsprogram eller?som sagt jag vet ej,kanske det är någon som vet???

Check-funktionen är lite som "dessa bilder tycker jag om". Via menyn Edit->Select checkmarked photos only kan du just markera dina checkad bilder för att sedan t ex batch-konvertera dessa. Inte världens viktigaste funktion, men inte heller i världens bästa program. Testa RawShooter istället på www.pixmantec.com Mycket bättre och smdigare hantering av arbetsflödet med RAW.

Ordet check har en hel hög med olika betydelser.
I Norstedts stora engelska ordbok står det bl.a.
"bocka (pricka) för, bocka (pricka) av".
Som Per Ola sa så är det nog ett sätt att markera vilka bilder som ska processas i ett senare läge.

Du kan ju alltid kolla in manualen till mjukvaran som finns (om jag inte missminner mig) på en annan CD som bör ha följt med din 350D.

Personligen använder jag bara Canons programvara för att hantera RAW-filer. Annars är det PS som gäller.

ANNONS
Götaplatsens Foto