Annons

digital fotograferingsbyrå

Produkter
(logga in för att koppla)

Imera

Medlem
Hej,
Jag fick en förfrågan från en person som sade sig ha sett mina bilder här och att han erbjöds sig att ladda upp dom till en digital utställning , 30 bilder eller mer, en bildbyrå som heter FSF, www.fotografer.n.nu. Det egendomliga är att jag inte lagt ut några bilder här . Han erbjöd att ladda upp mina bilder för 250kr.
Är det någon som känner till detta och har erfarenher av vad det är hur det fungerar och om det är seriöst eller ej.
 
Senast redigerad av en moderator:

Imera

Medlem
Yes. Personen som kontaktade mig heter TG. Det verkar som han söker fotogrer från denna site till sin egen digitala bildbyrå . Sökte på nätet och fann att exakt samma text som i mail till mig låg ute på nätet för andra fotografer. Ett smikrande omdöme om att man tar ” fantastiskt fina bilder” samt ett erbjudande att vara med i digital utställning med 30+ bilder så länge man vill. Pris 250kr för uppladdningar.
Hur resten fungerar omnämndes inte . Ligger en hel del bilder där av skiftande kvalitet.
jag har inte här lagt ut mina foton här på fotosidan . Bara en neutral profilbild... solnedgång ..Att utifrån det säga att jag tar fantastiskt fina bilder gör mig minst sagt misstänksam .
 
Senast redigerad av en moderator:

Bessel

Aktiv medlem
Herr G pratar alltså om bilder som inte finns, och vill att du betalar 250 kr? Är det korrekt?
 
Senast redigerad av en moderator:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Verkligen dåliga vibbar. FSF är förkortningen för Föreningen Sveriges Filmfotografer. Ganska skumt att snylta på deras goda namn.
 

Imera

Medlem
Detta är mailet:



Hej Helen




Du gör fantastiskt fina bilder!



Skulle du vilja visa ca 30 bilder eller fler bilder och ev. sälja bilder i en utställning på www.fotografer.n.nu



I så fall kan du skicka bilderna som bilagor i storleken 1080 px på längsta sidan till min e-postadress



Jag tar 250 kr för uppladdningen av din utställning och där får den ligga länge, så länge du vill.


Med vänlig hälsning



FSF

T



PS. I så fall innan jag lägger ut utställningen på www.fotografer.n.nu så skickar jag länken till dig så att du kan granska att allt är riktigt och bra
-
 
Senast redigerad av en moderator:

Tonyeagle

Aktiv medlem
Herr "G" försökte samma bluff under annan hemsida men med samma namn för något år sedan. Jag fick också erbjudande som var liknande men inte samma. Krävs väl ingen speciell intelligens för att konstatera denna bluff!
 
Senast redigerad av en moderator:

fotobollfoto

Aktiv medlem
När jag kikar runt upplever jag Federationen som amatörmässig, men inte en bluff.
Dock undrar jag ifall det inte kan betraktas som vaumärkesintrång att sno en vedertagen förkortning i nästan samma bransch.
 

Imera

Medlem
När jag kikar runt upplever jag Federationen som amatörmässig, men inte en bluff.
Dock undrar jag ifall det inte kan betraktas som vaumärkesintrång att sno en vedertagen förkortning i nästan samma bransch.
Ja, det senare kan man undra. Jag är osäker vad som gäller rent juridiskt, det kanske vore idé att visa detta för Filmfotograferna????
Kan hålla med dig i din uppfattning f ö.
 

Imera

Medlem
Herr "G" försökte samma bluff under annan hemsida men med samma namn för något år sedan. Jag fick också erbjudande som var liknande men inte samma. Krävs väl ingen speciell intelligens för att konstatera denna bluff!
Det verkar dessvärre som en hel del med fotoambitioner har anslutit sig , och även om det flest rör sig om amatörer, känns det som om det borde upplysas om dessa bluffmetoder. En del kollar kanske upp och tycker det är egendomligt, andra faller för smickret och luras. Så gör ju bedragare. Väldigt svårt tänka mig att denna " bildbyrå" säljer bilder i större omfattning.
 
Senast redigerad av en moderator:
ANNONS