Annons

digital fotograferingsbyrå

Produkter
(logga in för att koppla)

janc

Aktiv medlem
Dessa mail har dykt upp då och då under ett antal år. Ifall verksamheten som sådan verkligen kan kallas ”bluff” vet jag inte men personligen skulle jag inte lägga min energi på att synas där.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Han har varit på medlemmar här i massor av år med det där mailet. Han är spärrad sen länge för att ha spammat mängder av medlemmar via Kontaktfunktionen här.

Kommer mailet via Kontakta på Fotosidan eller direkt från honom?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Det verkar dessvärre som en hel del med fotoambitioner har anslutit sig , och även om det flest rör sig om amatörer, känns det som om det borde upplysas om dessa bluffmetoder. En del kollar kanske upp och tycker det är egendomligt, andra faller för smickret och luras. Så gör ju bedragare. Väldigt svårt tänka mig att denna " bildbyrå" säljer bilder i större omfattning.
I laglig mening kanske det inte kan betraktas som bluff. Även om man ger sken av att vara en större och professionellare förening än vad man är. Metoderna att skicka ut standardbrev på måfå och hoppas att man ska få lite fler fotografer anslutna till sin sida är kanske inte heller olaglig utan liknar mycket annan reklam man får. Om det i laglig mening kan betraktas som bluff får väl någon utbildad på detta område i så fall berätta.
 

Imera

Medlem
Han har varit på medlemmar här i massor av år med det där mailet. Han är spärrad sen länge för att ha spammat mängder av medlemmar via Kontaktfunktionen här.

Kommer mailet via Kontakta på Fotosidan eller direkt från honom?
Mailet kom till min privata e mail, han hade sett mitt ena utlagda foto, id fotot, här på Fotosidan, en helt medioker solnedgång.
 

Johan_G

Aktiv medlem
Jaså är herr TG i farten igen.
Vi publicerade en artikel på vår hemsida (inför 200 års jubileet av Bernadottes trontillträde) och efter det följde månader med spaminlägg på sidan i alla möjliga artiklar och mail till både sidan och de privata adresserna med reklam för Curt Götlins fotografier och målningar. Curt Götlin träffade jag för övrigt under 80-talet när jag precis flyttat till Örebro och det var en förbaskat trevlig och mestadels ödmjuk herre, Om T kan jag knappast säga det samma.
 
Senast redigerad av en moderator:

Imera

Medlem
Ja, äpplet faller långt från päronet ... Pappans fotografier såg jag i sökandet på Götlin, en duktig fotograf. Sonen verkar inte ha andra ambitioner än att starta bildbyråer....
Herr G har svarat på mitt syrliga mail, med önskan att jag inte hör av mig vidare.
Kontaktade en person i mitt grannskap som betalat 250kr för att lägga ut sina bilder. Hon hade också kontaktats på samma sätt. Inte fått försäljning av bilder.
Även om det inte är juridiskt olagligt är hans beteende smaklöst och lismande.
I mitt fall då jag inte har några bilder här, kändes misstanken stark på bluff. Han tjänar en hacka på folks godtrogenhet.
 
Senast redigerad av en moderator:

Ventures

Aktiv medlem
Det är väl en jättesmart idé.
Du betalar mig 250 kr och jag lägger upp dina 30 bästa bilder på flickr eller motsvarande gratissida och kallar det för utställning.
Det kan också stå något i "avtalet" om att rättigheterna obegränsat övergår men med ytterst liten text. :)
 

janc

Aktiv medlem
Noterar utan att bläddra igenom alla listor att det finns med i alla fall några etablerade namn t.ex hans Gedda, Micke berg, Anders Petersen...

Nu har ju dessa fotografer "officiella" siter där det finns kontakt och i något fall även priser för att köpa bilder vilket i alla fall för mig skulle vara en mer naturlig vg att gå om jag var spekulant.

Men - det går ju enkelt att kontakta några av de som har sina bilder på siten och fråga hur det har fungerat och om det gett några beställningar.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Noterar utan att bläddra igenom alla listor att det finns med i alla fall några etablerade namn t.ex hans Gedda, Micke berg, Anders Petersen...

Nu har ju dessa fotografer "officiella" siter där det finns kontakt och i något fall även priser för att köpa bilder vilket i alla fall för mig skulle vara en mer naturlig vg att gå om jag var spekulant.

Men - det går ju enkelt att kontakta några av de som har sina bilder på siten och fråga hur det har fungerat och om det gett några beställningar.
Ja ALLA är ju inte usla amatörer som någon ovan velat göra gällande och det ligger faktiskt en hel del fina och intressanta bilder där med. Sedan är han väl inte ensam om att låna cred via "Svenska" eller andra uttryck som andas etablissemang. Ute på Skogsö skulle ett bolag som kallade sig typ Stadsnätbolaget dra in fiber och de har inte kommit till skott än efter tre år (därmot har de länge vägrat folk rätten att bryta avtalen de ingått med dem). Det var däremot var ett verkligt oseriöst bolag.

Jag har egentligen inga större synpunkter på Torsten G:s verksamhet. Jag tycker han levererat det jag förväntat mig. Jag betalade 500 spänn för att få ha mina bilder där "så länge jag vill" och de har väl legat där i tre år nu. I det avseendet skiljer varken jag eller andra på FSF oss åt från mer kända fotografer som exv. Brutus Östling.

FSF Fotografering och fotokonst : Brutus Östling är väl inte helt okänd även för folk i den här spalten?

Det är faktiskt även så att jag tycker att hans site renderar mina bilder betydligt bättre, än som det ser ut på Fotosidans portfolio-sidor numera. Det är fortfarande den del av Fotosidan jag är verkligt missnöjd med idag. Den blev dessutom sämre efter uppgraderingen av sitens programvara sist. Tyvärr har jag inte orkat ta tag i det än men det kanske är dags för en ny dialog med David om det.

Ett annat viktigt skäl till att jag laddade upp 30 bilder hos G var att jag ville ha en annan kanal utanför Fotosidan. Jag frågade nämligen David för några år sedan när våra portfolio-bilder kunde bli indexerade på Google och svaret jag fick då var "snart" och att det var på G. Det har inte hänt ännu. Det enda av det jag publicerat på Fotosidan som alltid syns på Internet när man söker på mitt namn är de eventuella bilder jag lägger i mina Foto-bloggar - övrigt är jag hänvisad till exv. FSF eller motsvarande.


Jag såg FSF som ett enkelt och billigt sätt att åstadkomma ett alternativ till att ställa ut här i Vaxholms Rådhus som en del fotografer brukar göra här. Säkert fler som sett bilderna mina bilder på FSF än vad en utställning i Rådhuset skulle kunnat ge. FSF är i det sammanhanget ett billigt alternativ, som dessutom som sagt haft en del andra fördelar som t.o.m. Fotosidan saknar.

G:s webbriggning innebär mycket manuellt jobb för honom (hanteringen är inte särskilt rationell men den ineffektiviteten är hans problem och inte mitt), då siten saknar gränssnitt för oss fotografer när det gäller uppladdning av bilder och redigering av texter. Så 500 spänn för det jobbet tyckte jag var väldigt billigt, ja snudd på rena välgörenheten - egentligen raka motsatsen rent av till "lurendrejeri", som någon annan uttryckte det ovan.

Ni kan ju se själva hur det ser ut på nätet om ni gör en Google-sökning på mitt namn. Alla bilderna från Fotosidan är sådana som är inbäddade i mina bloggar. Alla andra bilder är från FSF. Innan jag började använda bloggarna på Fotosidan så syntes enbart FSF-bilderna trots att jag hade hundratals bilder i Foto-sidans portfolios. Missförstå mig rätt: för mig som mest skriver fotoberättelser är Fotosidan nästan perfekt efter att jag lyckats få till en kommunikation mellan blogg och portfolio med några enkla HTML-skript. Jag behöver bloggarna då Fotosidans Portfolios bakgrundstexter inte kan redigeras på ett bra sätt.


Exempel på hur mina berättelser ser ut på Fotosidan och hur bilder ser ut i portfolion där och hur bilderna ser ut på FSF

Sten-Åke Sändh, fotograf | FSF Fotografer och fotokonst

Sten-Åke Sändh - Stenis Fotoblogg - Fotosidan

(klicka på de inbäddade bildlänkarna för att se hur det ser ut i motsvarande portfolios på Fotosidan)

När jag läser en del av inläggen här blir jag faktiskt rätt beklämd. Det finns en väldigt tråkig inkrökt och mycket cynisk oginhet i samtiden som jag inte fattar riktigt var den kommer ifrån. Många uttalar sig helt tvärsäkert i en sak de ofta inte alls brytt sig om att sätta sig in i och förstå. Ofta verkar det inte handla om något annat än att få ur sig magsyran så fort som möjligt. Vi kanske inte ska ha riktigt så bråttom alla gånger med att tömma våra mentala magsäckar över allt vi inte gillar eller rent av begriper oss på vid en första anblick. Världen blir säkert lite trevligare då för alla och tyvärr är det väl inte annat annars än att vi får den värld vi faktiskt förtjänar.
 
Senast redigerad av en moderator:

Affe.R

Avslutat medlemskap
Enkelt svar som så mycket annat det som verkar vara för bra för att vara sant det är just för bra för å vara sant . Men bra å lägga upp dessa bluffmakare till andras kännedom
 

Hrafne

Aktiv medlem
Första gången jag blev spammad av han så raderade jag bara hans mail. Andra gången som han skickade ut samma mail så svarade jag med följande.


"Hej T

Du gör fantastiskt irriterande mail!

Skulle du vilja erhålla 30 mail eller fler och ev. sälja din mailadress till en maillista
I så fall kan du skicka fler mail med samma text som vanligt till folk som inte har något som helst intresse av dem.

Jag tar inget alls för att skriva ihop en mailbot som automagiskt skickar tillbaka ett stort antal mail som får ligga där så länge som du spammar folk med dina mail.

Kanon! Jag har noterat vad du har för e-post!

Med vänlig hälsning

Far åt helvete med dina mail!"

Jag fick följande som svar av honom på det.

Hej igen! Har jag skickat flera mejl till dig så ber jag om ursäkt. Detta är det sista från mig till dig. Mvh T

och det verkar ha fungerat, han har inte skickat mer mail till mig på ett år.
 
Senast redigerad av en moderator:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Första gången jag blev spammad av han så raderade jag bara hans mail. Andra gången som han skickade ut samma mail så svarade jag med följande.


"Hej Torsten

Du gör fantastiskt irriterande mail!

Skulle du vilja erhålla 30 mail eller fler och ev. sälja din mailadress till en maillista
I så fall kan du skicka fler mail med samma text som vanligt till folk som inte har något som helst intresse av dem.

Jag tar inget alls för att skriva ihop en mailbot som automagiskt skickar tillbaka ett stort antal mail som får ligga där så länge som du spammar folk med dina mail.

Kanon! Jag har noterat vad du har för e-post!

Med vänlig hälsning

Far åt helvete med dina mail!"

Jag fick följande som svar av honom på det.

Hej igen! Har jag skickat flera mejl till dig så ber jag om ursäkt. Detta är det sista från mig till dig. Mvh Torsten

och det verkar ha fungerat, han har inte skickat mer mail till mig på ett år.
Går du igång så här ambitiöst vid varje mail du får som du inte bett om? Då förstår att du är dödstrött och på uselt humör och längtar efter att få skälla ut någon - typ vem som helst.

Jag har bedrivit ett utnötningskrig med bedragare som utger sig för att komma från Norton och vill allt ifrån uppgradera min licens till deras Anti Virus (trots att jag aldrig använt det) och vad vet jag i en månad nu. De försöker inte ens skriva svenska som man förstår och tror man ska gå på det. Jag blockerar i de fallen bara avsändaradresserna (som varit förvånansvärt många) tills de ger upp och det har de gjort nu.

Att jag ens bemödar mig att bemöta ett drev som detta är att jag tycker man ska akta sig för att hänga ut folk till höger och vänster hur som helst. Den skada man tillfogar andra kanske inte alltid står i proportion till "brottet" om det nu överhuvudtaget handlat om det i detta fall och det finns t.o.m. de som av olika skäl tycker G:s erbjudanden är helt OK utifrån vad man får och betalar.

Det här handlar verkligen om småpengar i sammanhanget. Det gjorde det däremot inte för mig. För en dryg månad sedan fick jag en räkning från Klarna på nära 23 000 spänn som de rotat för någon annans räkning, via min mailadress som någon uppgivit vid inköpet, för att själva slippa betala. Trots att jag hade kontakt med Klarna och redde ut allt då och de lovade att allt var utagerat, så fick jag en ny räkning (denna gång på knappt 22 000) efter jämt en månad. Då lackade även jag till så nu är det polisanmält att Klarna agerat målvakt åt de bedragarna.

Förra gången jag kommenterat en tråd som denna (jag har bara gjort detta 2 ggr), och då var det en kille här på FS som hängde ut en av de få fotohandlare som fortfarande finns i Stockholm Söder (Hornsgatan) då han blivit upprörd å en kvinnas vägar som besök denna fotoaffär.

Lite senare gick jag in till Gert (som jag pratat med tidigare då jag bodde på Söder) och frågade vad som egentligen hänt. Det visade sig då att denna kvinna kommit tillbaka för tredje eller fjärde gången och hade samma klagomål på en framkallning hon gjort av bilder. Gert menade att hon både hade en usel kamera och inte kunde använda den och att labbet han anlitade inte kunde göra underverk med det materialet hur gärna de än ville. Det kunde hon inte ta till sig så allt eskalerade gradvis. Vid tillfället hade kvinnan enligt Gert blivit upprörd och högljudd och hotade med att hon skulle gå till ägarens konkurrenter istället och då önskade Gert henne bättre lycka där och då blev det uppenbarligen ännu värre. Han ville ju faktiskt inte längre ha henne som kund längre och tyckte inte han kom längre i ärendet.

Killen som överhört diskussionen i butiken var väldigt upprörd och skriver på FS för att ta heder och ära av denne Gert men han gjorde som så många ryggradslösa människor som gråter ut på nätet, inget försök att fronta denne Gert på plats vad jag vet. Jag tycker nog att man borde börja där och ha så pass mycket kurage att ta den fajten på plats om man nu är så upprörd. Jag tror dessutom att både han och kunden skulle haft större möjligheter att reda ut detta än genom att skriva en drapa på Fotosidan.

Idag är det väldigt mycket "prinsessan på ärten" beteenden bland många kunder som faktiskt en del på allvar verkar tro att de är Guds gåva till handlarna. och att det är någon form av mänsklig rättighet att få handla just i en viss handlares butik oavsett hur man beter sig som kund. En handlare är faktiskt i sin fulla rätt att avvisa kunder som han tycker beter sig illa. Det är ingen mänsklig rättighet att få handla vare sig i Gerts butik eller någon annan om man inte kan uppföra sig på ett vettigt sätt. Man har dock alltid rätt att klaga och man kan självfallet gå till Allmänna Reklamationsnämnden men att hänga ut enskilda namngiva personer på nätet är nog inte vidare konstruktivt eller fruktbart om man verkligen vill lösa konflikten det handlar om. Jag tycker också det är en väldig skillnad att ta en fight med ett anonymt multimiljardföretag företag som Klarna när de inte sköter sig än att försöka sänka någon medvetet som driver ett litet enmansbolag. Jag tycker inte sånt är schysst.
 
Senast redigerad av en moderator:

Krille

Aktiv medlem
Går du igång så här ambitiöst vid varje mail du får som du inte bett om? Då förstår att du är dödstrött och på uselt humör och längtar efter att få skälla ut någon - typ vem som helst.

Jag har bedrivit ett utnötningskrig med bedragare som utger sig för att komma från Norton och vill allt ifrån uppgradera min licens till deras Anti Virus (trots att jag aldrig använt det) och vad vet jag i en månad nu. De försöker inte ens skriva svenska som man förstår och tror man ska gå på det. Jag blockerar i de fallen bara avsändaradresserna (som varit förvånansvärt många) tills de ger upp och det har de gjort nu.

Att jag ens bemödar mig att bemöta ett drev som detta är att jag tycker man ska akta sig för att hänga ut folk till höger och vänster hur som helst. Den skada man tillfogar andra kanske inte alltid står i proportion till "brottet" om det nu överhuvudtaget handlat om det i detta fall och det finns t.o.m. de som av olika skäl tycker Götlins erbjudanden är helt OK utifrån vad man får och betalar.

Det här handlar verkligen om småpengar i sammanhanget. Det gjorde det däremot inte för mig. För en dryg månad sedan fick jag en räkning från Klarna på nära 23 000 spänn som de rotat för någon annans räkning, via min mailadress som någon uppgivit vid inköpet, för att själva slippa betala. Trots att jag hade kontakt med Klarna och redde ut allt då och de lovade att allt var utagerat, så fick jag en ny räkning (denna gång på knappt 22 000) efter jämt en månad. Då lackade även jag till så nu är det polisanmält att Klarna agerat målvakt åt de bedragarna.

Förra gången jag kommenterat en tråd som denna (jag har bara gjort detta 2 ggr), och då var det en kille här på FS som hängde ut en av de få fotohandlare som fortfarande finns i Stockholm Söder (Hornsgatan) då han blivit upprörd å en kvinnas vägar som besök denna fotoaffär.

Lite senare gick jag in till Gert (som jag pratat med tidigare då jag bodde på Söder) och frågade vad som egentligen hänt. Det visade sig då att denna kvinna kommit tillbaka för tredje eller fjärde gången och hade samma klagomål på en framkallning hon gjort av bilder. Gert menade att hon både hade en usel kamera och inte kunde använda den och att labbet han anlitade inte kunde göra underverk med det materialet hur gärna de än ville. Det kunde hon inte ta till sig så allt eskalerade gradvis. Vid tillfället hade kvinnan enligt Gert blivit upprörd och högljudd och hotade med att hon skulle gå till ägarens konkurrenter istället och då önskade Gert henne bättre lycka där och då blev det uppenbarligen ännu värre. Han ville ju faktiskt inte längre ha henne som kund längre och tyckte inte han kom längre i ärendet.

Killen som överhört diskussionen i butiken var väldigt upprörd och skriver på FS för att ta heder och ära av denne Gert men han gjorde som så många ryggradslösa människor som gråter ut på nätet, inget försök att fronta denne Gert på plats vad jag vet. Jag tycker nog att man borde börja där och ha så pass mycket kurage att ta den fajten på plats om man nu är så upprörd. Jag tror dessutom att både han och kunden skulle haft större möjligheter att reda ut detta än genom att skriva en drapa på Fotosidan.

Idag är det väldigt mycket "prinsessan på ärten" beteenden bland många kunder som faktiskt en del på allvar verkar tro att de är Guds gåva till handlarna. och att det är någon form av mänsklig rättighet att få handla just i en viss handlares butik oavsett hur man beter sig som kund. En handlare är faktiskt i sin fulla rätt att avvisa kunder som han tycker beter sig illa. Det är ingen mänsklig rättighet att få handla vare sig i Gerts butik eller någon annan om man inte kan uppföra sig på ett vettigt sätt. Man har dock alltid rätt att klaga och man kan självfallet gå till Allmänna Reklamationsnämnden men att hänga ut enskilda namngiva personer på nätet är nog inte vidare konstruktivt eller fruktbart om man verkligen vill lösa konflikten det handlar om. Jag tycker också det är en väldig skillnad att ta en fight med ett anonymt multimiljardföretag företag som Klarna när de inte sköter sig än att försöka sänka någon medvetet som driver ett litet enmansbolag. Jag tycker inte sånt är schysst.
Snacka om orelevant, långt svammel. Tråden handlar om T G:s och hans oseriösa mail-spammande, inte om konsumenträtt.
 
Senast redigerad av en moderator:
  • Gilla
Reaktioner: afe

janc

Aktiv medlem
Det ät väl knappast olagligt att erbjuda sig att lägga upp bilder på sin webb. Sedan är det givetvis upp till var och en som får erbjudandet att ta ställning till om man anser det vara seriöst och prisvärt.

Däremot är det inte OK - oavsett hur seriös man är i sina egna och andras ögon - att använda Fotosidans kontaktfunktion på ett sätt som kan ses som "spam". Reglerna för det är ju upp till Fotosidan att sätta...

Vad gäller hans site (eller kanske snarare bildbyrå) så skulle jag personligen inte använda den eftersom det saknas uppgifter om pris och villkor förutom att jag erbjuds att köpa "En bild till er hemsida, app, sociala medier, Powerpoint eller andra internetprojekt" för 250 Kr. Framgår då inte under vilka villkor och om det är med eller utan moms. Som det är formulerat antar jag att jag kan köpa rätten att använda t.ex en bild av Gedda för 250 SEK ? (Kan givetvis vara så - det är inte omöjligt...) Vidare saknas kontaktuppgifter till bildbyrån, momsregistreringsnummer och uppgifter typ F-skatt.
 

Emaks

Aktiv medlem
Återupptar detta. Har också under många år fått påstötningar från denne Götlin, ungefär en gång per år. Men att fotografer som t.ex Anders Petersen, Hans Gedda, Micke Berg, John S. Webb finns där undrar man ju över? Tar han betalt också vid försäljning måntro? Framgår bara att han vill ha 250kr för en permanent utställning på 30 bilder. Sedan vidarebefordrar han tydligen via ett formulär till resp fotograf om någon vill köpa. Mera erfarenheter av detta?
 
ANNONS