Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital kamera där jag kan sätta bländare och slutare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag kör enbart analogt, men skulle gärna vilja ha en digital kamera för att kunna ha och utvärdera när jag är i min studio och tar en massa bilder. Då jag inte kan något alls om digitala kameror undrar jag om ni vet någon modell som är så billig som möjligt och har dessa egenskaper:

Jag bryr mig inte om megapixlar alls.
Man ska kunna sätta bländare (mellan f5.6 - f11)
Man ska kunna sätta tiden till 1/30 (min synktid)
Man ska kunna använda iso 100 (helst iso 125).
Den ska ha blixt (så jag kan trigga mina blixtar).

Jag kan inget om det här alls, men antar att de flesta stödjer usb så man enkelt och snabbt kan få över bilderna till datorn för att se hur bilden blev.

/ Marcus

Hej

Det är ovanligt på kompakter med större tal (mindre bländare) än F=8

De flesta inbyggda blixtar mäter e-ttl, dvs ger förblixt.

Canon G3 jag har klarar dina krav då du kan sätta en PC sko i bilxthållaren och fälla ner ett ND filter i kameran för att få F tal stärre än 8.

Att ta över bilden direkt till datorn via USB suger. Provat min D60, och det är ohållbart.

USB2 eller firewire duger.

Dock har de flesta TV utgång, så du kan köra på video in på TV:n. Det funkar däremot väldigt bra.

Roine

Tack för svaret Roine.

Egentligen är det ju bländaren som är viktigast då det är den jag styr med vid blixtfotning plus att det blir ju lite svårt om den fyrar av en förblixt.

hmm. Får kanske ta och tänka om lite. Men det hade varit skönt att kunna få direkt feedback vid studioarbete :)

/ Marcus

Hej

Kör med D60:n

Har dock provat min G3 och den fungerar bra med ND filtret nere, du får ju mer steg då.

Sist vi körde i Lidköping hade vi en TV där och kabel till kameran. Fungerade rätt bra.

Roine

Hm, varför den? Jag kom inte att tänka på den av önskelistan ovan, och då äver jag trots allt en sådan. :)

Den har en stabiliserad 10x zoom-optik, och det är väl kanske inte direkt vad man är ute efter för studiofoto. Den interna blixten kör med förblixt, som kommer lösa ut slavbixtar om de är optiskt kopplade. Kameran har utgång för extern blixt, men kräver en specialsladd för att få en vanlig pc-kontakt. Den lilla sladdstumpen kostade mig 800:- Nej, om jag skulle välja en Olympus, skulle jag ta en med en valig 3x-optik i stället för denna. De är skarpare. Olympus 3x-optiker (har en sådan med ;-) är mycket skarpa och fina, och ger väldigt bra bilder för en 2M-kamera.

Vitsen med den kameran jag vill ha är att man ska kunna ändra bländare, slutare och enkelt trigga mina blixtar (ingen förblixt och sånt alltså). Antal pixlar bryr jag mig inte om för det här blir en kamera som jag enbart ska använda för att utvärdera vid studiokort. Alltså inte för att visa modellen och så utan för att lära mig om ljussättning.

/ Marcus

Kan du inte låna någon av någon som har en gammal avlagd 2M-kamera eller liknande i så fall? Låter billigast. Har själv två av mina gamla utlånade. :)

Det skulle man visserligen kunna göra, men jag har inga kompisar som fotar :(

Plus att jag vill helst ha möjligheten att kolla i några månader framåt så man verkligen lär sig. Visst kan jag köra med film, men det är ju i det här läget som digitalt är överlägset, men jag vill inte byta ut hela mitt system ännu.

/ Marcus

ANNONS
Götaplatsens Foto