Annons

Digital kompakt med vidvinkel?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Hej

Jag har kollar runt efter en digitalkompat som har vidare än 28mm det fleste ligger runt 35mm några enstaka i 28 men sen så har jag inte hittat något vidare, skulle vilja ha kanske 20-80mm eller likande med andra ord tele är inget viktigt för mig

Ner till 20 mm finns det mig veterligen ingen digital kompakt som kommer. Alternativet blir att köpa vidvinkelkonvertrar! Runt 28 mm är väl det vidvinkligaste som erbjuds i klassen digitala kompaktkameror.

T ex

Minolta A1 28-200 mm
Sony DSC-F828 28-200 mm
Olympus Camedia C-5060 Wide Zoom 27-110 mm

hmm ja nu hade jag tänkt mig något mer kompakt i storleken ixus 400 alltså en liten simdig kamera med vidvinkel men ja det verkar som sagt inte finns att nån konverter känns omstädigt att släpa på. Nä det får väl blir att använda systemkameran till sådant då.

Något nytt efter drygt ett år?

Har någon utveckling skett på objektivsidan? Fyll gärna på med modeller som ligger i regionen 28-80mm eller 28-100mm. Fattar ej varför det skall vara så trista brännvidder på små digitala kompakter! *Uurk* Verkar allra vanligast att de börjar på 38mm och sedan prioriterar en lång zoom som ändå är värdelös pga dålig skärpa- och ljusstyrka. En kompaktkamera anser jag skall fylla en enkel och vettig funktion till vardagsbilder som t.ex. familjebilder inomhus. Fjantigt att behöva backa ut genom ytterdörren för att släktingar och vänner skall rymmas på bilden!

Hoppas någon kan sprida lite hopp och tipsa om vettiga kompakter med vidvinkel som motsvarar ca 28-32mm.

En viktig sak att tänka på när det gäller vidvinkliga kompakter är att de ger kraftig distorsion. När jag testade 4 st 7MP-kameror nyligen så visade alla 4, en del distorsion och de hade bara 38mm optik.

Tackar för intressanta svar. Verkade ju vara rätt trevliga kameramodeller. Dock lite i dyraste laget för min budget. Jag skulle gärna nöja mig med 4MP till en vardagskamera. Men det finns kanske ingen i det segmentet som kommer ned till 28- eller 32mm vidvinkel. Utbudet verkar fortfarande rätt begränsat konstigt nog. Förstår att det ligger kanske en motsägelse i små sensorer och vidvinkliga objektiv.

Ricoh verkar ju klart intressanta!

Casio P600 är väl på 6MP och i en klart dyrare prisklass än vad jag eftersökte?

Bugar och bockar för era inlägg.

:)

Aah! Okej. Nej det är såklart inget "problem" Bara det att jag fann endast en Casio EX-P600 och den verkar kosta från minst 4000:- och uppåt.

danneman skrev:
Aah! Okej. Nej det är såklart inget "problem" Bara det att jag fann endast en Casio EX-P600 och den verkar kosta från minst 4000:- och uppåt.

Eftersom det har kommit en uppföljare (P700) så börjar P600 bli lite svår att hitta.

geizhals.net listar 44 återförsäljare och priser från 283 euro.

Re: NIkon

maker skrev:
Nikon coolpix 8400 8 milj megapix 24-85mm :)

ÅTTA MILJONER MEGAPIXLAR!??! Det skojar man inte bort...

Skämt åsido, prisgränsen här verkar vara 3000kr - Nikon 8400 kostar väl minst det dubbla även via nätimport?

tja

8 mijoner bildpunkter
8 milj pixlar eller megapixlar vadenuheter ja vet inte vad det kallas men de e massor iallafall:)

hoppas ingen förklarar för ja bryr mig inte:)

Olympus C-8080WZ (som jag har) har ett trevligt vidvinkelobjektiv som dessutom är toppklass! Zuiko 2.4-3.5. Superskarpt!

Annars är ju 5060 en klassiker som börjar på 27mm.

ANNONS
Götaplatsens Foto