Annons

Digital Leica som känns som analog?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carriefisher

Aktiv medlem
Hej,
Först och främst så är det en luddig rubrik men jag kunde inte komma på en bättre.

Hursomhelst, jag har fått låna en Leica M6 med tillhörande objektiv och det är en underbar kamera så jag har planer på att köpa mig en Leica. Dock en digital Leica eftersom jag har inte tålamodet att vänta på att få filmen framkallad. Och nu menar jag inte att jag behöver titta på displayen efter varje bild för att se om allting är rätt exponerat, utan jag menar att jag vill kunna fota en del och sedan plugga in kameran i datorn och börja arbeta med bilderna direkt.

Detta leder till min fråga: Vilken av dagens digitala Leica-kameror har den mest analoga känslan över sig? Jag har läst olika recensioner där testpersonen har skrivit i stil med "När jag tog i kameran så känns den precis som min analoga Leica M[insert nummer] och jag fick en flashback till min ungdom".
 

MisterMustard

Aktiv medlem
Jag förutsätter liksom tidigare svar att du syftar på de digitala M-kamerorna. Då har du svaret ovanför. De har ständigt förbättrats och M10 tycks vara ytterligare ett steg frammåt, framförallt då den blivit lite smalare och sägs vara väldigt lik de analoga ur det perspektivet. De övriga är något tjockare för att få plats med sensorn.

Därmed inte sagt att man måste ha en M10. De monokrona är poppulära och en kamera utan display är något som tilltalar mig stort. Skulle jag däremot vara på jakt efter en Leica har bankkontot viss betydelse. M10 är förstavalet, därefter Typ 262 och sist M9.

Jag fotar idag med en M9 och är mycket nöjd. Det är den kamera jag trivs bäst med och jag har inga planera på att byta ut den. Den hänger inte med moderna kameror vad gäller ISO men det gick ju att fota med film en gång i tiden också. Precis som med fasta gluggar kontra zoom-objektiv innebär begränsningar också ett mått av kreativitet.
 

martinot

Aktiv medlem
Vill man gå ner i pris så finns ju även den numera ganska gamla, men fortfarande fungerande M8 som kör med APS-C-sensor. Ligger på väldigt humana priser beg.

Nackdelen blir då att du inte utnyttjar fullt hela den småbildsoptimerade M-optiken på den mindre sensorn, och får även längre ekvivalenta brännvidd (dvs. mindre vid vinkel).

Vill du ha den analoga känslan i kamera, reglage och formgivning, men kan klara dig utan manuell mätsökarfokus (du får då istället fokus peaking, eller automatisk fokus att välja på), så finns det ju flera grymt trevliga modeller även från Fujifilm (tex. X-E2S) eller Olympus att kika på.

Har själv adapter till både Fuji X och m43 (Olympus) till mina M-objektiv som funkar grymt fint (även om jag inte tycker att något slår manuell fokus på ett RF-system), men med hänsyn taget för cropfaktor (precis som för Leica M8).

Även Sony har mycket fina spegellösa kamerahus, inklusive småbildssensor, som fungerar utmärkt fint med adapter till M-objektiv (speciellt A7 II-serien med vinklade mikroprismor, undvik A7-mk1-serien som har problem med många Leica M-objektiv på adapter), som jag varmt kan rekommendera.

Däremot kanske Sony inte har den "analoga" känslan som moderna kameror från Leica och Fuji (och även vissa Olympus) kan ge, och som du verkar vara ute efter (dock rent tekniskt ett riktigt trevligt alternativ för MF-objektiv som Leica M).

Rekommendation:

Har du råd så skaffa en M10. Är det för mycket pengar så kika på den lite äldre M9, eller för riktigt prisvärda och trevligt överkomliga alternativ tex. en Fuji X-E2/X-E2S eller Leica M8 för samma "analoga" känsla, men med APS-C-sensor.
 

elgenper

Aktiv medlem
Ännu en röst på M9! Köpte min 2010, efter närmare 10 år med div andra digitalkameror. På filmtiden använde jag en M2 och ett par Leicaflexer. M9 kändes som att komma hem igen! Nu har den används nästan dagligen i sju år, har fått lite diskreta mässingskanter och känns bara bättre och bättre. Fick sensorn utbytt gratis i vintras, i övrigt har den bara fungerat.

Planerar att fortsätta med M9 ett bra tag till; äger dessutom en Monochrom av första modellen (och en Fuji XT1 för närbilder). Jag har tittat flyktigt på en M10, men förbättringarna är absolut inte värda byteskostnaden för mig.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Stämmer. Samma sensorformat som tidiga Canon-DSLR:er?
Ja, fast även rätt långt fram. Canon körde ju parallella serier med 1D-serien som hade APS-H och 1Ds-serien som hade småbildsensor. De förra var då de snabbare sportkamerorna, medan de senare var långsammare med högre upplösning. Först i och med 1D X slogs serierna ihop till en enda, då med småbildssensor.
 

Wil

Medlem
Erfarenheter

Hej!

Gammal tråd - men i alla fall. Hoppas Du hittat något du trivs med. Själv har jag gjort samma resa. Har försökt skriva lite om det här: www.wil.se/leican

Med vänlig hälsning,

Per
 
ANNONS