Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Digitala problem

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej jag har köpt en Olympus 30-20 med en försättslins när jag tar bilder på nära holl och det finns tillräckligt med ljus blir jag nöjd med resultatet, men jag Fotar mycke racing att ta bilder i rörelse är mycket svårt jag har tränat en tel och tycker att taimingen i bilderna blir rätt, men kvaliten är hur botten som helst.
När jag frågar i fotoafären säger man att jag moste köpa en kamera för ca, 30,000 för att komma ifrån problemet, finns det ingen annan väg

Skulle vara tacksam för ett råd
I Bosses bilder finns några exempel
MVH BOSSE

Hejsan!

3020 är tyvärr inte den bästa kameran för att ta bilder i snabb hastighet, du får i så fall prova att fokusera manuellt på ungefärligt avstånd, så att du slipper vänta medan kameran fokuserar.

Minolta 7i kostar ca. 12 000 och har ganska bra slutartider, du kanske ska kolla på en sådan? Jag tycker inte att du ska behöva lägga ut 30 000 för att kunna ta racingbilder.

Tack Daniel

jag har redan kollat på en Minolta dock står i tester att batteriåtgången är hög och att man måste ha med sig två eller tre uppsättningar.
Man ska kanske vänta på en ny kamera utvecklingen går fort,men enligt killen i affären fanns inget på gång jus nu 30-20 är och förblir en liten kompacktkamera, resultatet är däreffter.Att köpa Olypus E-20 skulle enligt expiditen inte lösa något, tycker du något annat?
MVH BOSSE

Re: Tack Daniel

Olympus 30-20 skrev:
...Att köpa Olypus E-20 skulle enligt expiditen inte lösa något, tycker du något annat?
MVH BOSSE
Vill man plåta racing/sportbilder bör man i praktiken ha en "riktig" spegelreflexkamera, och då med utbytbar optik. Det är det enda som håller i längden. Visst går det att få bra lyckträffar med enklare kameror, men ändock...
Nikon D100 eller Canon D60 är ett par bra kameror. Likaså en begagnad Nikon D1 eller Canon D30 (runt 15000) är bra köp.
Hastigheten på autofokus är ofta ett problem, men det går också utmärkt att fokusera manuellt med dessa.
Alternativt köper man ett vanligt kamerahus och en negativscanner, plus objektiv förstås. Dessa går ju att använda på ett digitalhus om du skaffar ett i framtiden.

Digitala problem Olympus 30-20

Jag tackar för ditt svar Jag har en canon systemkamera, med telen i olika format det är dock ganska klumpiga att släpa på digitalkameran är betydligt behändigare den har däemot en försening ock den egenheten att bara ta två bilder i motorfungtionen sen blir det en inladdningstid, för att träna in förseningen satte jag mej på den lokala Go-cartbanan sen var det bara att följa med (bilarna) och försöka ta bilder i olika lägen effter en 300 bilder och ca 4dagar hde jag tränat in kamerans tidsförsening, då åkte jag till Linköping ock jorde samma på SM i RR motorcycklar som rör sej med 30-40 meter på en sekund om en MC kommer emot mej tar fokusen så lång tid på sej att den aldrig tar bilden, Men det värkar inte finnas några jenvägar med digitalkameror det är dom dyra som gäller.
MVH BOSSE

ANNONS
Götaplatsens Foto