Annons

Nikon D400 kan vara nära?

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Lugn nu. Jag återkommer, måste jobba idag.

Under tiden kan du googla upp begreppet "korskorrelation" och fundera på sammanhanget sensorstorlek och pixeltäthet, det är dessa begrepp du uppenbarligen blandat ihop.

Om du läser vad jag skrivit tidigare så kanske ett ljus går upp för dig. Det finns flera exempel där du totalt missförstått vad jag skrivit (och du hänvisar till fysikaliska sammanhang som du missförstått) och jag kan ge dig exempel senare - det var därför jag uppmanade dig att läsa om det du kommenterade.
Pixeltäthet är ungefär lika relevant som biodling i detta sammanhang, så det kan ju du googla.

Du har påstått att ett 70-200/2,8 med mindre bildcirkel skulle bli billigare, utan någon som helst hänvisning eller förklaring. Vidare har du påstått att objektiv för DX inte behöver vara skarpare per ytenhet trots att det är hur uppenbart som helst (vi talar naturligtvis INTE om beskurna bilder).

Vänligen bevisa detta eller sluta förstöra tråden.
 

Makten

Aktiv medlem
Under tiden kan jag ju bevisa att du har helt fel. Här är ett test av 70-200/2,8 på både FX och DX. Notera att objektivet ger bättre skärpa och lägre CA på FX redan vid full bländaröppning, och för att göra dig extra glad så är pixeldensitet ungefär samma. Bländar man ner FX-kameran ett steg och väljer 1,5 gånger längre brännvidd så blir skillnaden mycket stor till dess fördel.

http://www.dpreview.com/lensreviews/nikon_70-200_2p8_vrii_n15/4
http://www.dpreview.com/lensreviews/nikon_70-200_2p8_vrii_n15/5
 

Falumas

Aktiv medlem
På diabildstiden och numera med dataprojektorerna kan man tydligt se vad som händer med bildkvaliteten av en bild som projiceras på en projektorduk (motsvarande bildsensorn i en kamera) när man förstorar eller förminskar den belysta ytan. Vid större belysningsyta ("FX") minskar intensiteten, skärpan och kontrasten; vid mindre belysningsyta ("DX") ökar motsvarande parametrar.
Självklart blir det bättre när man projekterar bilder mindre än stora, men i dessa fallen beror det på den ringa kvaliteten som mediet har. Vare sig dia eller projektorer har tillräckligt hög upplösning för att klara av att tittas nära på om dom projekterats stort.

I jämförelsen med förstoring av DX och FX (på skärm eller utskrift) så måste man ju förstora en beskuren FX-bild med samma utsnitt lika mycket som en DX-bild (om de är fotade med samma objektiv/inställningar). Det enda skillnaden är att man då inte behöver beskära DX-bilden och att DX-bilden tar mindre plats på minneskortet (innan beskärning vid samma pixeltäthet) och att bildtagningen tekniskt sett är enklare (mindre buffertbehov, mindre energi i spegeln etc). En lämplig kamera för jämförelse är D800 som har en pixeltäthet runt det "min" hypotetiska D400 har. För att slippa göra beskärningen för FX måste man ju annars ha 1.5x så lång brännvidd.
Du kan ju ställa in en D800 att bara använda DX-området på sensorn när du fotograferar och får då DX-storlek på filerna.

Nikon verkar fokusera på f4-zoom-objektiv nu så prisskillnaden mellan ett f4 och en D800 och ett f2.8 och D400 kommer förmodligen inte vara speciellt stor.

I övrigt kan jag instämma med Makten.

/Karl
 

Sauron

Aktiv medlem
Självklart blir det bättre när man projekterar bilder mindre än stora, men i dessa fallen beror det på den ringa kvaliteten som mediet har. Vare sig dia eller projektorer har tillräckligt hög upplösning för att klara av att tittas nära på om dom projekterats stort.
Jo det kommer ju in i "bilden" också. Men exemplet gäller ändå (även kanske inte helt rättvisande) för att beskriva hur bilden projiceras på sensorytan från bakre linsen och poängen är att bilden tappar "goda" egenskaper när den förstoras på en stor sensoryta jämfört med en liten (som du skriver "självklart"). Detsamma gäller för andra defekter såsom CA och övriga linsfel som också förstoras. Det är ju så det fungerar med zoom-objektiv (att bilden blir större eller mindre på sensorn) och det är bla annat det som gör att det är mer komplicerat att bygga zoomobjektiv för att man måste hantera dessa defekter över brännviddsspannet.

Du kan ju ställa in en D800 att bara använda DX-området på sensorn när du fotograferar och får då DX-storlek på filerna.

Nikon verkar fokusera på f4-zoom-objektiv nu så prisskillnaden mellan ett f4 och en D800 och ett f2.8 och D400 kommer förmodligen inte vara speciellt stor.
Jo jag har sett den featuren på D800 (och D600?), och det är ju positivt på sitt sätt, men det finns ju vissa nackdelar också med detta som t ex förminskad sökarbild. Sedan tror jag att jag ändå vill ha ett f2.8, beg eller nytt, för ljusstyrkan och DOF's skull.

I övrigt kan jag instämma med Makten.

/Karl
Helt OK, vi skall nog reda ut det också ;-)

/Roger
 

Makten

Aktiv medlem
Men exemplet gäller ändå (även kanske inte helt rättvisande) för att beskriva hur bilden projiceras på sensorytan från bakre linsen och poängen är att bilden tappar "goda" egenskaper när den förstoras på en stor sensoryta jämfört med en liten (som du skriver "självklart").
I kameran är det precis tvärtom när du använder ett och samma objektiv. Projektionen är identisk på båda sensorer, men du tvingas förstora bilden från den mindre sensorn mer och får därför sämre skärpa. Jag fattar inte riktigt hur du inte kan inse detta.

Tror du att en mindre filmruta ger bättre skärpa också? Du kan ju fundera lite på varför mellanformat och storformat är helt överlägset småbildsformatet när det kommer till bildkvalitet.

Tillägg: Ett fin parallell är att försöka måla två tavlor i helt olika storlek av samma motiv, med en och samma penselstorlek. Den större tavlan kommer naturligtvis att ha plats för mycket mer detaljer eftersom penseln är mindre i förhållande till dukstorleken. Exakt likadant fungerar det med objektiv; en viss upplösning per ytenhet innebär LÄGRE upplösning per bildhöjd, ju mindre sensorn är.
 

Sauron

Aktiv medlem
Under tiden kan jag ju bevisa att du har helt fel. Här är ett test av 70-200/2,8 på både FX och DX. Notera att objektivet ger bättre skärpa och lägre CA på FX redan vid full bländaröppning, och för att göra dig extra glad så är pixeldensitet ungefär samma. Bländar man ner FX-kameran ett steg och väljer 1,5 gånger längre brännvidd så blir skillnaden mycket stor till dess fördel.

http://www.dpreview.com/lensreviews/nikon_70-200_2p8_vrii_n15/4
http://www.dpreview.com/lensreviews/nikon_70-200_2p8_vrii_n15/5
Jo jag har läst den tidigare, och det omvända gällde för den äldre varianten. F ö menar man att den gamla t o m är bättre för DX-sensorer än den nya (i vissa avseenden, vill jag komma ihåg). Så där har man gått åt fel håll.

När dessa tester görs så mäts hur många linjer som kan upplösas per BILDHÖJD. Exempelvis för 200 mm och full bländaröppning så är bästa upplösningen (strax utanför mitten) ca 1875 linjer över sensorytan för FX och ca 1450 linjer på DX. Vilket är rätt väntat eftersom höjdförhållandet mellan FX- och DX-sensorer är ca 1.52. 1450x1.52= 2204. Jämför 2204 med 1875. Dvs DX-sensorn har betydligt bättre upplösning på den brännvidden än FX-sensorn uppvisar som bäst (men då sämre MTF-50-värde). Ute i periferin så avtar ju MTF-värdet för båda mätningarna och där blir ju FX-sensorns uppmätta upplösning betydligt sämre än DX-sensorns uppmätta upplösning vilket också är helt väntat.

Vad betyder då detta i praktiken - i fält?

Jo - om man man har detta objektiv och zoomar in till 200 mm på full öppning med en D300 (DX) tar en bild på ett objekt på ett visst avstånd så kommer objektet på bilden att se skarpare ut än om du hade en D3x (FX) och stod på samma avstånd och tog en bild med 200 mm på full öppning.

Alltså kommer en DX-kamera (D300) att ge en skarpare bild av t ex en fotbollsspelare från kortsidan på en fotbollsplan med detta objektiv än man skulle få om man hade en FX-kamera (D3X).

Med detta kan jag bara konstatera att jag inte kan hålla med din slutsats.

/Roger
 

Makten

Aktiv medlem
Jo jag har läst den tidigare, och det omvända gällde för den äldre varianten. F ö menar man att den gamla t o m är bättre för DX-sensorer än den nya (i vissa avseenden, vill jag komma ihåg). Så där har man gått åt fel håll.
Du får gärna visa att detta stämmer. Jag är medveten om att hörnskärpan inte är bra på den gamla varianten, men det skulle jag vilja påstå är ett undantag bland teleobjektiv. Hur som helst kommer man naturligtvis att få bättre skärpa i mitten med FX än med DX.

När dessa tester görs så mäts hur många linjer som kan upplösas per BILDHÖJD. Exempelvis för 200 mm och full bländaröppning så är bästa upplösningen (strax utanför mitten) ca 1875 linjer över sensorytan för FX och ca 1450 linjer på DX. Vilket är rätt väntat eftersom höjdförhållandet mellan FX- och DX-sensorer är ca 1.52. 1450x1.52= 2204. Jämför 2204 med 1875. Dvs DX-sensorn har betydligt bättre upplösning på den brännvidden än FX-sensorn uppvisar som bäst (men då sämre MTF-50-värde). Ute i periferin så avtar ju MTF-värdet för båda mätningarna och där blir ju FX-sensorns uppmätta upplösning betydligt sämre än DX-sensorns uppmätta upplösning vilket också är helt väntat.
Du får gärna förklara hur du tittar på dina bilder. Med mikroskop, en pixel i taget? Vi normala tittar på hela bilden och således är det upplösning per bildhöjd som är det intressanta. Upplösning per yta är helt oväsentligt om inte senorytan tas i beaktande. Det är som att säga att man har X kvadratmeter vatten, utan att tala om hur djupt det är. 2X kvadratmeter vatten kan alltså vara hälften av X kvadratmeter vatten.

Vad betyder då detta i praktiken - i fält?

Jo - om man man har detta objektiv och zoomar in till 200 mm på full öppning med en D300 (DX) tar en bild på ett objekt på ett visst avstånd så kommer objektet på bilden att se skarpare ut än om du hade en D3x (FX) och stod på samma avstånd och tog en bild med 200 mm på full öppning.
Du har tydligen fortfarande inte förstått att man väljer en längre brännvidd på FX, eftersom man vill ha samma bildvinkel. Hela ditt resonemang grundar sig alltså fortfarande på att du är begränsad av kostnaden hos objektivet.

Alltså kommer en DX-kamera (D300) att ge en skarpare bild av t ex en fotbollsspelare från kortsidan på en fotbollsplan med detta objektiv än man skulle få om man hade en FX-kamera (D3X).
Nej, du har ju lika många pixlar per ytenhet, så det kommer bli precis lika skarpt. Om man nu är så dum att man tror att det är en bra idé att välja samma brännvidd trots att jag för miljonte gången påpekar att det är en meningslös jämförelse.

Med detta kan jag bara konstatera att jag inte kan hålla med din slutsats.
Och jag kan konstatera att du både har fel och borde lära dig läsa ordentligt.
 

Sauron

Aktiv medlem
I kameran är det precis tvärtom när du använder ett och samma objektiv. Projektionen är identisk på båda sensorer, men du tvingas förstora bilden från den mindre sensorn mer och får därför sämre skärpa. Jag fattar inte riktigt hur du inte kan inse detta.
Fast om du hade läs (och förstått) vad jag skrivit tidigare så skulle du förstå att det inte är det jag diskuterar. I en telefotosituation där jag vill zooma in maximalt (naturfoto eller sportfoto) och skall jämföra en DX-kamera och en FX-kameras för- och nackdelar så har jag pekat på DX-kamerans fördelar inom telefoto. I en sådan situation kan man jämföra två scenarior: 1. man har en FX-kamera med 1.5 längre bränvidd eller2. man tvingas beskära FX-bilden för att få samma storlek på motivet. Ett djur på 150 m avstånd eller en fotbollsspelares ansiktsuttryck på 60 m avstånd. Både i alternativ 1 eller alternativ 2 så förstorar du DX- och FX-bilden lika mycket.

Tror du att en mindre filmruta ger bättre skärpa också? Du kan ju fundera lite på varför mellanformat och storformat är helt överlägset småbildsformatet när det kommer till bildkvalitet.

Tillägg: Ett fin parallell är att försöka måla två tavlor i helt olika storlek av samma motiv, med en och samma penselstorlek. Den större tavlan kommer naturligtvis att ha plats för mycket mer detaljer eftersom penseln är mindre i förhållande till dukstorleken. Exakt likadant fungerar det med objektiv; en viss upplösning per ytenhet innebär LÄGRE upplösning per bildhöjd, ju mindre sensorn är.
Nej.

Men fundera du på varför objektiv till DX är billigare än till FX som är mycket billigare än till MF? Det är ju det vi diskuterar eller hur?

/Roger
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Sauron, inser du inte att du diskuterar en annan sak än vi andra? Att det blir billigare med DX om man vill ha max räckvidd men kan avstå ett stegs brus och DR kom vi andra fram till för flera dagar sedan. Det kommer dock aldrig att få samma kvalité som samma bildvinkel på FX, alltså med ett 1,5 ggr längre objektiv.
 

Sauron

Aktiv medlem
Du får gärna visa att detta stämmer. Jag är medveten om att hörnskärpan inte är bra på den gamla varianten, men det skulle jag vilja påstå är ett undantag bland teleobjektiv. Hur som helst kommer man naturligtvis att få bättre skärpa i mitten med FX än med DX.
...

Du har tydligen fortfarande inte förstått att man väljer en längre brännvidd på FX, eftersom man vill ha samma bildvinkel. Hela ditt resonemang grundar sig alltså fortfarande på att du är begränsad av kostnaden hos objektivet.
Vem har sagt att man vill ha samma bildvinkel? Om man står i en situation med ett givet objektiv och inte kan zooma in tillräckligt mycket med en FX-kamera så kommer man rätteligen att tänka - jäklar, jag borde haft en DX-kamera istället, och den situationen vill jag undvika. Om man har tur då så har FX-kameran i närheten av samma pixeldensitet som DX-kameran har, för då kan man beskära bilden med hyggligt, om än sämre, resultat. Alternativet är naturligtvis att man i förväg lagt ut mer pengar för ett dyrare objektiv som har 1.5x längre brännvidd.


Nej, du har ju lika många pixlar per ytenhet, så det kommer bli precis lika skarpt. Om man nu är så dum att man tror att det är en bra idé att välja samma brännvidd trots att jag för miljonte gången påpekar att det är en meningslös jämförelse.

Och jag kan konstatera att du både har fel och borde lära dig läsa ordentligt.
Jag har bara tolkat MTF-diagrammen du hänvisat till. Du får gärna påpeka vilket fel jag i så fall gjorde, men diagrammen visar entydigt och tydligt att upplösningen blir bättre i DX-fallet.

/Roger
 

Sauron

Aktiv medlem
Sauron, inser du inte att du diskuterar en annan sak än vi andra? Att det blir billigare med DX om man vill ha max räckvidd men kan avstå ett stegs brus och DR kom vi andra fram till för flera dagar sedan. Det kommer dock aldrig att få samma kvalité som samma bildvinkel på FX, alltså med ett 1,5 ggr längre objektiv.
Det är det jag har försökt få dig att förstå från första början! Gång på gång har jag hänvisat till vilken fotosituation som avses.

/Roger
 

Sauron

Aktiv medlem
Okej, du har alltså ett väldigt väl specat användningsområde och är beredd att offra bildkvalité för att spara en slant. Frågan är bara hur stor andel av Nikons kunder i 15kkr-segmentet som har det?

Tyvärr tror jag det är relativt få av Nikons tänkbara kunder som absolut skulle köpa en D400 istället för en D600 eller D7000 men det kan säkert debatteras hur mycket som helst vilket jag inte är jätteintresserad av. Det viktiga är bara att myten om DXs "fördelar" inte får mer näring då de definitivt inte finns för den breda massan nu när Nikon lanserar lite billigare zoomar med fast bländare f/4.
Fast jag menar att jag inte offrar bildkvalité.

Säg följande: jag är på safari i en jeep. Man får inte köra av vägen (finns bestämmelser för sånt) och man får naturligtvis inte kliva ur bilen var som helst. Man upptäcker en familj lejon på 200 m avstånd. Hur fotar jag detta bäst?
Alternativ 1. DX-kamera med 70 - 200 mm? 2. FX-kamera med 300 mm? Alternativ 2 betydligt dyrare etc.
Ja alternativ 2 skulle ge bättre bildkvalité menar ni då. Ja men om jag har råd att köpa ett 300 mm objektiv, då kan jag ju lika gärna sätta (den billigare) DX-kameran på det objektivet från början och få ännu bättre bildkvalite till lägre pris. M a o DX regerar vid telefoto!
Förstår du hur jag resonerar?

/Roger
 

Makten

Aktiv medlem
Fast om du hade läs (och förstått) vad jag skrivit tidigare så skulle du förstå att det inte är det jag diskuterar. I en telefotosituation där jag vill zooma in maximalt (naturfoto eller sportfoto) och skall jämföra en DX-kamera och en FX-kameras för- och nackdelar så har jag pekat på DX-kamerans fördelar inom telefoto. I en sådan situation kan man jämföra två scenarior: 1. man har en FX-kamera med 1.5 längre bränvidd eller2. man tvingas beskära FX-bilden för att få samma storlek på motivet. Ett djur på 150 m avstånd eller en fotbollsspelares ansiktsuttryck på 60 m avstånd. Både i alternativ 1 eller alternativ 2 så förstorar du DX- och FX-bilden lika mycket.
Och jag har påstått att den enda anledningen att välja DX är kostnad, vilket inte motsäger det du skriver. Har man råd så köper man ett 1,5 gånger längre objektiv till sin FX-kamera och får på köpet bättre bildkvalitet.

Det finns ingen inbyggd fördel i DX som format sett, utan allt handlar om befintligt objektivutbud och fotografens plånbok.

Men fundera du på varför objektiv till DX är billigare än till FX som är mycket billigare än till MF? Det är ju det vi diskuterar eller hur?
Det är de inte. Ett 35/1,8 för DX kostar nästan exakt lika mycket som ett 50/1,8 för FX, trots mindre bländaröppning. De objektiv som är billigare vid samma bildvinkel har alltid mindre största bländaröppning och/eller håller lägre kvalitet. Det har inget med sensorstorleken att göra.

Vem har sagt att man vill ha samma bildvinkel?
Men herreguuuuud, människa! Om du ska fotografera motivet A och väljer mellan två olika kameror för bästa prestanda så är det ju självklart att du jämför dem vid samma bildvinkel.

Om man står i en situation med ett givet objektiv och inte kan zooma in tillräckligt mycket med en FX-kamera så kommer man rätteligen att tänka - jäklar, jag borde haft en DX-kamera istället, och den situationen vill jag undvika. Om man har tur då så har FX-kameran i närheten av samma pixeldensitet som DX-kameran har, för då kan man beskära bilden med hyggligt, om än sämre, resultat.
"Man" hade inte tänkt så. Tala för dig själv. Jag hade alla gånger önskat mig ett längre objektiv hellre än en mindre sensor.

Alternativet är naturligtvis att man i förväg lagt ut mer pengar för ett dyrare objektiv som har 1.5x längre brännvidd.
Vilket är precis vad jag sagt hela tiden. Varför läser du inte vad jag skriver?

Jag har bara tolkat MTF-diagrammen du hänvisat till. Du får gärna påpeka vilket fel jag i så fall gjorde, men diagrammen visar entydigt och tydligt att upplösningen blir bättre i DX-fallet.
Inte per bildhöjd, och det är bilder vi tittar på, eller hur? Jämför upplösning per bildhöjd vid samma bildvinkel så ser du att FX sopar banan med DX, särskilt om man bländar ner för att få samma skärpedjup. Behöver du längre brännvidd än 200 mm på FX för att få den bildvinkel du vill så har du valt fel objektiv.

Tillägg: Låt oss titta på ytterligare två objektiv som är nästan exakt ekvivalenta mellan formaten.

Nikkor 200/2,0 – 47990:- och 2900 gram
Nikkor 300/2,8 – 47900:- och 2930 gram

Nå, är tvåhundran på DX mindre och lättare? Eller billigare? Eller ger bättre bildkvalitet?
Tyvärr har mina kameror med olika sensorstorlek inte kompatibla objektivfattningar, annars hade jag bevisat skillnaden med bildexempel för dig, så hade du kanske förstått.
 

taz_k

Aktiv medlem
Fast jag menar att jag inte offrar bildkvalité.

Säg följande: jag är på safari i en jeep. Man får inte köra av vägen (finns bestämmelser för sånt) och man får naturligtvis inte kliva ur bilen var som helst. Man upptäcker en familj lejon på 200 m avstånd. Hur fotar jag detta bäst?
Alternativ 1. DX-kamera med 70 - 200 mm? 2. FX-kamera med 300 mm? Alternativ 2 betydligt dyrare etc.
Ja alternativ 2 skulle ge bättre bildkvalité menar ni då. Ja men om jag har råd att köpa ett 300 mm objektiv, då kan jag ju lika gärna sätta (den billigare) DX-kameran på det objektivet från början och få ännu bättre bildkvalite till lägre pris. M a o DX regerar vid telefoto!
Förstår du hur jag resonerar?

/Roger
Det lite svårt att lägga kraft på att förklara samma sak som andra här på forumet redan har försökt. DX har inga egentliga fördelar över FX om du inte är beredd att offra bildkvalité för att få räckvidd. Du skulle få enorm räckvidd om du satte samme på 70-200 på ett Nikon V1/J1-hus men hur bra blir bildkvalitén? Ska diskussionen bli meningsfull får helt enkelt göra jämförelsen vid samma bildvinkel på båda formaten. Är motsvarande 300, 400 eller rent av 600mm på FX det du är på jakt efter?

Annars kan jag genast föreslå en 1.4ggr telekonverter till FX kameran så är vi ikapp igen men diskussionen blir meningslös kapplöpning...

Inget personligt mot dig, men en del av mig börja tro att du är ett forumtroll som inte vill förstå.
 

afe

Aktiv medlem
Alternativ 1. DX-kamera med 70 - 200 mm? 2. FX-kamera med 300 mm? Alternativ 2 betydligt dyrare etc.
Ett 300 på f/4 ger väldigt lika bildresultat på FX som 200 f/2,8 på DX, är inte dyrare och troligen skarpare.

Ja alternativ 2 skulle ge bättre bildkvalité menar ni då. Ja men om jag har råd att köpa ett 300 mm objektiv, då kan jag ju lika gärna sätta (den billigare) DX-kameran på det objektivet från början och få ännu bättre bildkvalite till lägre pris. M a o DX regerar vid telefoto!
DX kan ha poänger vid telefoto, men inte om du jämför med ett objektiv som ger motsvarande bildvinkel på FX - förutom möjligen vikt och pris då ;)

Försök gärna hålla diskussionen på en trevlig nivå utan att kalla varandra för dumskallar och dylikt!
 

Falumas

Aktiv medlem
Jo jag har sett den featuren på D800 (och D600?), och det är ju positivt på sitt sätt, men det finns ju vissa nackdelar också med detta som t ex förminskad sökarbild. Sedan tror jag att jag ändå vill ha ett f2.8, beg eller nytt, för ljusstyrkan och DOF's skull.
Du får ett stegs större skärpedjup när du fotograferar med en DX-kamera istället för en FX-kamera så du får samma skärpedjup med f4-objektiv på en FX-kamera som ett liknande f2.8-objektiv på en DX-kamera.

Fördelarna med DX är priset och om man har DX-objektiv så kan även vikten bli mindre. Ett 1-system med ett väderskydd borde vara det rätta systemet för dig, då når du ännu längre. 1-systemen är även dom kamerorna som har högst pixeldensitet vilket man också kan dra nytta av.

/Karl
 

Sauron

Aktiv medlem
Det lite svårt att lägga kraft på att förklara samma sak som andra här på forumet redan har försökt. DX har inga egentliga fördelar över FX om du inte är beredd att offra bildkvalité för att få räckvidd. Du skulle få enorm räckvidd om du satte samme på 70-200 på ett Nikon V1/J1-hus men hur bra blir bildkvalitén? Ska diskussionen bli meningsfull får helt enkelt göra jämförelsen vid samma bildvinkel på båda formaten. Är motsvarande 300, 400 eller rent av 600mm på FX det du är på jakt efter?

Annars kan jag genast föreslå en 1.4ggr telekonverter till FX kameran så är vi ikapp igen men diskussionen blir meningslös kapplöpning...

Inget personligt mot dig, men en del av mig börja tro att du är ett forumtroll som inte vill förstå.
Jag förstår mycket väl vad ni försöker förklara - oroa dig inte.

Telefoto använder man ju (oftast) för att man inte kan komma närmare motivet. Det är ju därför man har ett teleobjektiv - eller hur?

Skulle man kunna komma närmare motivet så skulle det vara bättre att helt enkelt masa sig närmare och ta ett normalobjektiv istället. Billigt och bra. Och då skulle till och med FX kunna vara bättre. Men eftersom det finns (rätt många) fotosituationer där man inte kan det så måste det ju vara relevant att diskutera de situationer där detta uppstår.

I det fallet kan man inte jämföra DX- och FX-kameror med samma bildvinkel. Man försöker ju vara så nära som möjligt ändå! Och om man då säger att man kan sätta på en 1.4x teleconverter på objektivet så att FX kommer närmare - ja då kan man ju byta ut FX-kameran och sätta dit en DX-kamera istället och få ännu bättre resultat. Naturligtvis gäller detta de situationer när man försöker få ut en så bra närbild som möjligt på ett motiv som befinner sig utom räckhåll på långt avstånd.

För att ge ett extremt exempel - vad skulle vara bästa valet för att fotografera månytan med bästa kvalité, DX eller FX?

Ja ett Nikon V1/J1 hus skulle säkert vara bättre att fota månytan med än D800 på ett 70 - 200 mm objektiv. Mycket fler detaljer skulle synas. Detta förutsatt att sensoregenskaperna är desamma i övrigt (teknik etc).

/Roger
 

Sauron

Aktiv medlem
Du får ett stegs större skärpedjup när du fotograferar med en DX-kamera istället för en FX-kamera så du får samma skärpedjup med f4-objektiv på en FX-kamera som ett liknande f2.8-objektiv på en DX-kamera.

Fördelarna med DX är priset och om man har DX-objektiv så kan även vikten bli mindre. Ett 1-system med ett väderskydd borde vara det rätta systemet för dig, då når du ännu längre. 1-systemen är även dom kamerorna som har högst pixeldensitet vilket man också kan dra nytta av.

/Karl
Ja det har du rätt i. Men jag hoppas mer på en "D400" med runt 16 Mpixlar. Ligger nog bättre i handen tror jag och dessutom fotar jag inte bara telesituationer (och jag kan använda mina övriga objektiv). OM de haft denna sensor i ett vettigt hus skulle det säkert vara ett alternativ att överväga.

/Roger
 

Makten

Aktiv medlem
I det fallet kan man inte jämföra DX- och FX-kameror med samma bildvinkel. Man försöker ju vara så nära som möjligt ändå!
Om du i alla lägen vill ha så stor förstoringsgrad som möjligt i den färdiga bilden, så visst. Men de flesta fotografer vill nog ha precis lagom bildvinkel, inte så snäv som möjligt. Hade du verkligen valt ett 10000 mm tele över ett 600 mm? Vad ska du fota med det? Det borde handla om att ha rätt bildvinkel för den komposition man vill ha, inte det mest extrema man kan hitta.

Och om man då säger att man kan sätta på en 1.4x teleconverter på objektivet så att FX kommer närmare - ja då kan man ju byta ut FX-kameran och sätta dit en DX-kamera istället och få ännu bättre resultat.
Återigen hasplar du ur dig påståenden utan källa, teoretisk förklaring eller praktiska exempel. Om telekonverteraren är väldigt bra så bör skillnaden bli nära noll, men det beror förstås också på hur bra respektive sensor är per bildhöjd.

Vad är det som får dig att tro att DX-beskärningen automatiskt blir bättre än att med konverterare förstora bilden på FX-sensorn (vilket kan sägas vara en optisk beskärning)?

För att ge ett extremt exempel - vad skulle vara bästa valet för att fotografera månytan med bästa kvalité, DX eller FX?
Förmodligen FX och det beror ändå bara på objektivutbudet. Skulle DX vinna så är det för att det inte finns tillräckligt långa teleobjektiv, inte för att DX som format har någon fördel.

Ja ett Nikon V1/J1 hus skulle säkert vara bättre att fota månytan med än D800 på ett 70 - 200 mm objektiv. Mycket fler detaljer skulle synas. Detta förutsatt att sensoregenskaperna är desamma i övrigt (teknik etc).
Nu är vi där igen. Varför skulle man välja mellan dessa kameror med ett och samma objektiv, om man hade som mål att fotografera månytan med bästa möjliga kvalitet? Man måste givetvis välja en mycket längre brännvidd med FX-kameran. Det skulle inte förvåna mig ett dugg om det blir bättre med D800 och ett spegeltele på 1000 mm för ett fåtal tusenlappar än med 1-huset och ett 70-200.

------------

Du talar om praktik och jag om teori; där ligger den största skillnaden mellan våra resonemang. Du har helt rätt i att DX kan vara mycket vettigare för telefoto på många plan, men det finns ingen anledning att påstå att det faktiskt beror på sensorstorleken. Det beror på befintligt utbud av objektiv och fotografens plånbok.
Vill man ha bästa möjliga bildkvalitet vid en viss bildvinkel så är det så gott som alltid den större sensorn som vinner och jag hoppas att vi slipper älta i evighet om det.
 
ANNONS