Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Digitala systemkamerors dynamiska omfång
- Trådstartare avslutat
- Start datum
Johannes-S
Aktiv medlem
Det skiljer sig ganska lite mellan olika kameror. En ganska bra diskussion om dynamiskt omfång finns här:
http://www.normankoren.com/digital_tonality.html
Det som bestämmer det dynamiska omfånget är den maximala signal som varje pixel i sensorn kan registrera dividerat med sensorns grundläggande brusnivå. De flesta sensorer i systemkameror verkar ha ett dynamiskt omfång på mellan 1000:1 och 1500:1, vilket motsvarar ett bitdjup på mellan 10 och 10,5.
Johannes
http://www.normankoren.com/digital_tonality.html
Det som bestämmer det dynamiska omfånget är den maximala signal som varje pixel i sensorn kan registrera dividerat med sensorns grundläggande brusnivå. De flesta sensorer i systemkameror verkar ha ett dynamiskt omfång på mellan 1000:1 och 1500:1, vilket motsvarar ett bitdjup på mellan 10 och 10,5.
Johannes
Erik Schalin
Aktiv medlem
en halv bit?????
Vad den analoga pixeln läser måste tas upp av en AD-omvandlare som sedan ... ....
Det borde vara en hel del som spelar roll.
Vad den analoga pixeln läser måste tas upp av en AD-omvandlare som sedan ... ....
l-malmqvist
Aktiv medlem
arvro395
Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
en halv bit?????
Som jag har förstått det så ser man till att överdimensionera AD-omvandlaren så att den alltid har klart större omfång än själva signalen. Därför spelar AD-omvandlaren väldigt liten roll för omfånget i slutändan.
Som vadå t.ex.?
Erik Schalin
Aktiv medlem
Pixelytaarvro395 skrev:
Som vadå t.ex.?
AD
Signalprocessering
Brusnivåer
störkänslighet
Det är säkert bara en liten del om man rotar på djupet.
arvro395
Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
Pixelyta
AD
Signalprocessering
Brusnivåer
störkänslighet
Det är säkert bara en liten del om man rotar på djupet.
Jag tror inte att AD och signalprocessering spelar så stor roll faktiskt.
Pixelyta och störkänslighet påverkar definitivt brusnivån och är därmed direkt avgörande för omfånget, precis som Johannes Swartling säger i sitt inlägg.
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Ifall ni letar efter en bra översättning av signal processing så skulle jag föreslå signalbehandling.
arvro395
Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
Ifall ni letar efter en bra översättning av signal processing så skulle jag föreslå signalbehandling.
Jag håller med -- man bör använda svenska ord i den mån det går (d.v.s. nästan alltid). Svenska ord tenderar dock att bli opraktiskt långa ibland.
/Arvid (som precis hittat ett instabilt 8-pols-filter i sitt scilabsignalbehandlingsprogram)
Johannes-S
Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
en halv bit?????
Man brukar tala om dynamiskt omfång i termer av effektiva bitar. Om det dynamiska omfånget är 1000:1 så är antalet effektiva bitar log(1000)/log(2) = 9,97 ~= 10, eftersom 2^9.97 = 1000. För 1500:1 får vi log(1500)/log(2) = 10,55 ~= 10.5, därav den halva biten.
Det dynamiska omfånget är ett rent tekniskt begrepp och har därför en exakt definition. I bilder är det mer inressant att tala om tonomfånget som är baserat på hur vi upplever en bild när vi ser på den. Det är, liksom skärpedjup, delvis godtyckligt definierat eftersom det beror på hur mycket brus, bandningar och andra skönhetsfel vi tycker att vi kan acceptera i bilden.
Johannes
Flash Gordon
Aktiv medlem
Ny teknik kan ge hjälp
Här är en länk till en artikel som tar upp ny teknik som vi kanske har i våra kameror om 5 år.
Dynamiskt omfång på 1:100 000 borde hjälpa mot utbrända högdagrar.
http://www.dpreview.com/news/0512/05121201new_chips.asp
Här är en länk till en artikel som tar upp ny teknik som vi kanske har i våra kameror om 5 år.
Dynamiskt omfång på 1:100 000 borde hjälpa mot utbrända högdagrar.
http://www.dpreview.com/news/0512/05121201new_chips.asp
Jeppe
Aktiv medlem
Jag vet inte om man kan göra såhär, men teoretiskt bör det ge en antydan. Jag fotograferade en vit yta med olika slutartider, sedan tog jag in bilderna i PS, mätte på tre ställen och såg hur många bländarsteg det skiljde mellan 255-0. EOS 10D har i så fall ett dynamiskt omfång på någonstans mellan 5-6 steg, dvs som diafilm.
Bilagor