KGS
Aktiv medlem
larsaz skrev:
jag börjar dock undra hur mycket dia ni egentligen sett?
Menar du att dia skulle vara bättre än att kasta in en hembränd DVD-skiva o köra upp härligheten på en äkta TV?!?
/kg som sett dia... o hoppas att ironi funkar
Plusmedlemskap kostar 379 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
larsaz skrev:
jag börjar dock undra hur mycket dia ni egentligen sett?
KGS skrev:
Menar du att dia skulle vara bättre än att kasta in en hembränd DVD-skiva o köra upp härligheten på en äkta TV?!?
Det är en sakerna som jag tycker om med ''trögheten'' som finns inbyggd i den traditionella tekniken. Eftersom varje bild kräver mer tid så gör man ett urval och jag tror att många gör det urvalet med mer eftertanke om man fotograferar traditionellt än med en digitalkamera. Visst, man kan använda samma urvalsprocess med en digitalkamera men det faller sig inte lika naturligt.seamaster skrev:
När kameran är full(går rätt fort) lägger han upp bilderna i mac:en.
Där ligger de sedan bland 100000 tals andra helt kass bilder av vilka kanske 5% eller så kan ha affektionsvärde eftersom de visar hur familjen såg ut just då.
EdwardH skrev:
Förklara för mig vad en digitalkamera inte skulle "orka" med.
Johan Okker skrev:
Vi har - poänglöst - varit runt flaggstången ett par vändor redan varför jag ser det som meningslöst att ens försöka ett varv till.
Vi kan ta diskussionen när du mognat!
Johan Okker skrev:
Hej Edward, välkommen tillbaka efter avstängningen!
Vi har - poänglöst - varit runt flaggstången ett par vändor redan varför jag ser det som meningslöst att ens försöka ett varv till.
Vi kan ta diskussionen när du mognat så till den grad att du kan erkänna att andra tekniker än just din har ett berättigande!
Loj skrev:
Nej, Johan, nu är du inte riktigt schysst! Visst har det påpekats att det finns saker som en digitalare inte klarar. Det har åtminstone påståtts att så är fallet. Men hittills har ingen - trots direkta uppmaningar - kunnat konkret säga vad de inte klarar. Jag är ärligt nyfiken och hoppas på ett rakare svar.
Det jag av min fotohandlare hört är att det är lättare att pressa fram detaljer ut starkt över- eller underexponerade områden ur silverbaserad film. Det verkar logiskt, men finns det fler? Kom gärna med exempel är du snäll.
EdwardH skrev:
Ad hominem attacker ägnar sig folk åt som inte har argument.
Svara nu på min urspringliga fråga, om du kan.
Johan Okker skrev:
Läs genom tråden, där hittar du svar på din fråga.
Ganska tidigt, varför fota analogt.
Se även mitt svar till Janne
EdwardH skrev:
Det enda jag ser från dig är en lista där det, sammanfattat, beskrivs att olika filmtyper har olika karakteristik.
Om det är ett svar på vad digitalkameror inte "orkar", så får jag faktiskt erkänna att jag inte ser sambandet.
Är det filmtyperna som var svaret?
Kanadabalsam skrev:
Största fördelen jag ser med digitalbilder är att dom är så lätta att dra till papperskorgen.
Kalla mig fetischist men jag tycker om att anstränga mig, att få utmaningar, att lära mig nya saker. Då spelar ''trögheten'' en viktig roll för mig som entusiastisk amatörfotograf. Däremot så vill jag inte veta av någon ''tröghet'' när jag utför ett jobb. Då ska det vara strömlinjeformat och effektivt men som sagt; det ger mig inte så mycket privat.janc skrev:
Sökte jag verkligen "trögheten" skulle jag satsa på en mellanformatskamera med en film som kräver stativ.
KGS skrev:
Johan Okker skrev:
Är jag inte schysst Janne?
Johan Okker skrev:
När det finns de som inte är öppna för att kunna själva ha fel...då är debatten snart nere i sandlådan och i praktiken meningslös. Den som inte kan inse att digitalt och analogt är två av varandra oberoende storheter som har sina unika för- och nackdelar är, enkelt sagt, ute och cyklar.
jpersson skrev:
Ändå kan jag dra de parallellerna när jag ser bilder från digital- och storformatsfotografer. speciellt hos nybörjare.
larsaz skrev:
Larsa/som bara ville påvisa den enorma skillnad som är mellan Dia & dataprojje men gärna vill ha en Barco ändå...
Loj skrev:
Helt ense med dig. Men med vinklingen att "digitalt och analogt är två av varandra oberoende storheter som har sina unika för- och nackdelar" kan man ju tolka det du skrev tidigare i tråden som att du använder digitalt när det analoga inte orkar med...?
Digitalkameror är utmärkta för att testa idéer eftersom man får snabb återkoppling. Däremot så tycker jag att trögheten i den traditionella tekniken inbjuder till mer funderingar än vad den digitala tekniken inbjuder till. Nåja, klockan är sen och jag känner att jag gått i loop. Ni klarar säkert av ert krig utan min hjälp.KGS skrev:
En hygglig digitalkamera inbjuder till att prova, testa o fundera.