Annons

Digitalisera diabilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Leif53

Medlem
Äntligen så har jag tagit mig själv i kragen och börjat digitalisera mina gamla diabilder. Då jag vet att många fortfarande har stora samlingar av dia som man säkert vill digitalisera, så hoppas jag att mina tips tillsammans med många andra förslag kan vara till nytta. För mig själv har bildkvalitet och snabb hantering varit viktigast. Jag har testat ett antal olika förslag med skiftande resultat enl. följande.

Minolta diascanner Dimage scan Dual III. Ganska bra resultat men mycket tidskrävande.

Cannoscan 9000F flatbäddscanner. Lite snabbare och även här med bra resultat.

Hama diaduplicator, kamera på stativ. Lite bättre resultat, lite snabbare men hårt beskurna bilder.

Avfotografering enl. förslag. Överlägsen bildkvalitet, nästan ingen beskärning och mycket snabb bildhantering.



Min egen utrustning för fotografering av dia enl. info.


Pentax K3 systemkamera (Fungera med vilken systemkamera som helst, kanske även med kompakt)

Tamron makroobjektiv 90/2,5 (fungerar även med andra makroobjektiv och ev. andra objektiv med rätt närgräns som blir skarpa och fyller ut bildrutan på diabilden utan att beskära för mycket, testa)

Trådutlösare (går även bra med fjärrutlösare, snabb självutlösare eller kameraknappen men då med viss risk för skakningsoskärpa vilket de flesta känner till)

Blåsbälg för borttagning av damm

Stativ från gammal Durst förstoringsapparat (här fungerar de flesta stativ till förstoringsapparater)

Art Slim ljusbord A5 5600K köpt på Photax.se. Rätt färgtemperatur, diffusorskiva, billig, låg kvalitet

Hemmagjord diabildhållare av trästickor från Biltema med underliggande dubbelt tjockt papper A5



Diabildshållaren är som sagt gjord av Biltemas trästickor men det går även att använda små pinnar för omrörning av färg som ofta håller ganska bra mått. Pinnarna är sedan limmade mot varandra med vanligt trälim så att det blir en kant på ca. 4mm för diabildsramen att ligga på, allt enl. bilder.

Jag har sedan tagit riktigt tjockt A4 papper och delat på mitten, eller vika på mitten och limmat ihop också det med vanligt trälim, hobbylim går säkert bra. För att allt skall bli riktigt slätt så har jag sedan lagt en handduk över och strukit med strykjärnet tills allt har sett bra ut. Pappret skall nu vara ungefär så stort så att det täcker det mesta av ljusbordets vita del eller den upplysta delen utan att täcka brytaren.

Lägg nu på diahållaren på papperet och rita ut där diabilden skall ligga, enl. bild eller efter eget önskemål och skär ut. Tejpa nu med dubbelhäftande smal tape eller limma fast diabildshållaren på papperet så att det blir en passande genomlysningslucka enl. bild. Fäst hela paketet på ljusbordet med exempelvis mycket små bitar av dubbelhäftande tape i varje hörn.

Skjut nu hela ljusbordet med diabilden monterad och ställ in passande avstånd, höjd och skärpa på bilden med objektivet mot diabilden. Fäst sedan trästickor med exempelvis dubbelhäftande smal tape enl. bild utan att röra inställningar. Dessa slutliga moment är lite pilliga och kanske måste justeras flera gånger för optimalt resultat. Lycka till!

Egna inställningar kamera. Manuellt, ISO 100, bländare 11, tid 1 sekund. Testa för bästa resultat.Bildvisning 2 avfotografering dia.jpgBildvisning 1 avfotografering dia.jpg
 
Senast ändrad:

J O Härnström

Aktiv medlem
Blända inte ned för mycket.
De flesta makroobjektiv får mindre bländare än vad skalan anger när objektivet förlängs och brännvidden ändras. Bländaren stämmer egentligen bara på långa avstånd. Bländare f11 innebär stor risk för diffraktion eftersom den egentliga bländaren blir kanske 2-3 steg mindre.
Testa i stället på större öppning och ha koll så att skärpedjupet är tillräckligt bra. Det ska inte vara några problem om bildplanet är vinkelrätt mot objektivets optiska axel.

(Anledningen till att många makrofotografer väljer större bländare och stackar flera bilder är diffraktionsrisk (och givetvis kort skärpedjup)
 

Leif53

Medlem
Blända inte ned för mycket.
De flesta makroobjektiv får mindre bländare än vad skalan anger när objektivet förlängs och brännvidden ändras. Bländaren stämmer egentligen bara på långa avstånd. Bländare f11 innebär stor risk för diffraktion eftersom den egentliga bländaren blir kanske 2-3 steg mindre.
Testa i stället på större öppning och ha koll så att skärpedjupet är tillräckligt bra. Det ska inte vara några problem om bildplanet är vinkelrätt mot objektivets optiska axel.

(Anledningen till att många makrofotografer väljer större bländare och stackar flera bilder är diffraktionsrisk (och givetvis kort skärpedjup)
Hej! Tack för dina synpunkter och förslag. Jag har testat även med andra bländare men ser ingen skillnad gällande skärpa eller bildkvalitet även om jag förstorar bilden, men rent allmänt har du säkert rätt gällande diffraktionen. Varför jag valde bl. 11 var kanske av vana då jag ofta använder den bländaren vid vanlig manuell makrofotografering både med och utan ringblixt där jag har fått mycket skarpa och bra resultat. Bl. 11 stämde också bra tillsammans med ISO 100 och 1 sekund för att få rätt exponering i förhållande till lagom arbetsflöde, men jag har ju också skrivit att testa för bästa resultat. Men återigen tack för ditt svar och jag skall åter testa med några bilder enligt ditt förslag. Ha det så bra. MVH Leif Lindahl
 

laha

Aktiv medlem
Diffraktionen beror inte på bländartalet, utan på bländaröppningens storlek. För en mobiltelefon kan Diffraktionen bli besvärlig redan vid bländare 8, medan en storformatkamera 8x10 tum utan kvalitetsförlust kan använas vid bländare 64.
En tumregel är att ett objektiv presterar bäst vid 2-3 hela stegs avbländning. När jag fotar av mina negativ ställer jag skärpan vid full öppning och drar sedan ner bländaren 3 steg. Då får jag bästa skärpa och tillräckligt skärpedjup.
 

Leif53

Medlem
Hej igen! Att ett objektiv ofta presterar bäst vid några stegs avbländning är ju vanligt, precis som att skärpedjupet påverkas av bländarvalet, men hur stor betydelse har exempelvis bländare 5,6, 8,0 eller som jag har valt bländare 11 om diafilmen ligger i stort sett plan? Går det verkligen att för ögat se någon skillnad på exempelvis skärpa och skärpedjup, jag gör det inte. Leif Lindahl
 
Senast ändrad:

Mats G

Aktiv medlem
En blixt under en diffutionskiva, i TTL läge, så slipper man skakningsoskärpa.
Får rätt färgtemperatur och exponering anpassad till diapositivet.
 

PMD

Aktiv medlem
Blända inte ned för mycket.
De flesta makroobjektiv får mindre bländare än vad skalan anger när objektivet förlängs och brännvidden ändras. Bländaren stämmer egentligen bara på långa avstånd.)
Om objektivet har internfokusering blir det knepigare. Då minskar brännvidden när man fokuserar närmare.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Hur är det med Nikons kamerahus?
Anger de korrekt bländarvärde även för makro på korta avstånd?
Canon gör det inte.

Man kan ju mäta exponeringen på ett föremål först på längre avstånd än 1m och sedan på närgränsen med makrot för att se om värdet är konstant eller ändrar sig.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Hur är det med Nikons kamerahus?
Anger de korrekt bländarvärde även för makro på korta avstånd?
Canon gör det inte.

Man kan ju mäta exponeringen på ett föremål först på längre avstånd än 1m och sedan på närgränsen med makrot för att se om värdet är konstant eller ändrar sig.
Ja, Nikons kamerahus ändrar visat värde när man fokuserar mot närgränsen med AF-makron. Jag vågar inte säga om det blir så med alla tredjepartsobjektiv, men med originalobjektiven är det definitivt så.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Ja, Nikons kamerahus ändrar visat värde när man fokuserar mot närgränsen med AF-makron. Jag vågar inte säga om det blir så med alla tredjepartsobjektiv, men med originalobjektiven är det definitivt så.
OK. En klar fördel.
Vet du hur stor skillnad det gör mellan 1m och närgränsen skala 1:1?
Fast det kanske skiljer mellan makron med olika brännvidder och konstruktioner.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Har för mig att det hamnar nedåt f/5 (med mindre variation) vid 1:1 på de två jag har tillgång till (dock ej här f.n.).
Är det från f2.8 till f5?
I så fall lär ju inte f11 ställa till några problem med diffraktion vid digitalisering, om den effektiva bländaren blir mellan f16 och f22. Även om det är gränsfall.
 

laha

Aktiv medlem
Mitt gamla 90 mm Tamron f2,8 visar f4,8 när jag fokuserar mina småbildsnegativ med Nikon D7500. Jag bländar ner tre steg och då visar displayen f13. Inga problem. Jag får kornskärpa och får ut allt av skärpa och valörer som finns i negativen.
Jag använder samma metod för mina mellanformatnegativ, men då med Nikon D800E.
 

laha

Aktiv medlem
En fördel med att använda ljusbord istället för blixt är att man får ordentligt inställningsljus och lätt kan ställa skärpan rätt. Autofokus är inte lika exakt som manuell fokusering med bilden maximalt uppförstorad på displayen.
Förstoringsapparaten som jag har som reprostativ är helt stabil och med spegeluppfällning blir det inga vibrationer.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Äntligen så har jag tagit mig själv i kragen och börjat digitalisera mina gamla diabilder. Då jag vet att många fortfarande har stora samlingar av dia som man säkert vill digitalisera, så hoppas jag att mina tips tillsammans med många andra förslag kan vara till nytta. För mig själv har bildkvalitet och snabb hantering varit viktigast. Jag har testat ett antal olika förslag med skiftande resultat enl. följande.

Minolta diascanner Dimage scan Dual III. Ganska bra resultat men mycket tidskrävande.

Cannoscan 9000F flatbäddscanner. Lite snabbare och även här med bra resultat.

Hama diaduplicator, kamera på stativ. Lite bättre resultat, lite snabbare men hårt beskurna bilder.

Avfotografering enl. förslag. Överlägsen bildkvalitet, nästan ingen beskärning och mycket snabb bildhantering.



Min egen utrustning för fotografering av dia enl. info.


Pentax K3 systemkamera (Fungera med vilken systemkamera som helst, kanske även med kompakt)

Tamron makroobjektiv 90/2,5 (fungerar även med andra makroobjektiv och ev. andra objektiv med rätt närgräns som blir skarpa och fyller ut bildrutan på diabilden utan att beskära för mycket, testa)

Trådutlösare (går även bra med fjärrutlösare, snabb självutlösare eller kameraknappen men då med viss risk för skakningsoskärpa vilket de flesta känner till)

Blåsbälg för borttagning av damm

Stativ från gammal Durst förstoringsapparat (här fungerar de flesta stativ till förstoringsapparater)

Art Slim ljusbord A5 5600K köpt på Photax.se. Rätt färgtemperatur, diffusorskiva, billig, låg kvalitet

Hemmagjord diabildhållare av trästickor från Biltema med underliggande dubbelt tjockt papper A5



Diabildshållaren är som sagt gjord av Biltemas trästickor men det går även att använda små pinnar för omrörning av färg som ofta håller ganska bra mått. Pinnarna är sedan limmade mot varandra med vanligt trälim så att det blir en kant på ca. 4mm för diabildsramen att ligga på, allt enl. bilder.

Jag har sedan tagit riktigt tjockt A4 papper och delat på mitten, eller vika på mitten och limmat ihop också det med vanligt trälim, hobbylim går säkert bra. För att allt skall bli riktigt slätt så har jag sedan lagt en handduk över och strukit med strykjärnet tills allt har sett bra ut. Pappret skall nu vara ungefär så stort så att det täcker det mesta av ljusbordets vita del eller den upplysta delen utan att täcka brytaren.

Lägg nu på diahållaren på papperet och rita ut där diabilden skall ligga, enl. bild eller efter eget önskemål och skär ut. Tejpa nu med dubbelhäftande smal tape eller limma fast diabildshållaren på papperet så att det blir en passande genomlysningslucka enl. bild. Fäst hela paketet på ljusbordet med exempelvis mycket små bitar av dubbelhäftande tape i varje hörn.

Skjut nu hela ljusbordet med diabilden monterad och ställ in passande avstånd, höjd och skärpa på bilden med objektivet mot diabilden. Fäst sedan trästickor med exempelvis dubbelhäftande smal tape enl. bild utan att röra inställningar. Dessa slutliga moment är lite pilliga och kanske måste justeras flera gånger för optimalt resultat. Lycka till!

Egna inställningar kamera. Manuellt, ISO 100, bländare 11, tid 1 sekund. Testa för bästa resultat.Visa bilaga 152754Visa bilaga 152755
Det verkar som om fler än jag som landat i reprofoto för repro av gamla dian ofta kommit att göra ungefär samma resa. Jag har utrett min i bloggen nedan och jag har gjort ett helt annorlunda val än du gjort och det är att istället för LED-platta valt att använda en radiostyrdblixt istället. Jag prövade också LED-platta men fann att ljusstyrkan i dessa inte var tillräcklig för mig. Mer om det nedan i länken.


Stödbenen nedan är gjorda av vanliga teleskopiska ben från IKEA till en badrumskommod. De passar perfekt till detta genom att de är ställbara när diffusionsplattan från en gammal skrotad usel LED-platta skulle vägas in i våg.

5_DSC02408_4K_.jpg7_DSC02442_4K_.jpg
 

Leif53

Medlem
Det verkar som om fler än jag som landat i reprofoto för repro av gamla dian ofta kommit att göra ungefär samma resa. Jag har utrett min i bloggen nedan och jag har gjort ett helt annorlunda val än du gjort och det är att istället för LED-platta valt att använda en radiostyrdblixt istället. Jag prövade också LED-platta men fann att ljusstyrkan i dessa inte var tillräcklig för mig. Mer om det nedan i länken.


Stödbenen nedan är gjorda av vanliga teleskopiska ben från IKEA till en badrumskommod. De passar perfekt till detta genom att de är ställbara när diffusionsplattan från en gammal skrotad usel LED-platta skulle vägas in i våg.

Visa bilaga 152820Visa bilaga 152821
Hej! Tack för din kommentar och din egen lösning. Alla lösningar som tillfredsställer det egna behovet kan väl oftast tyckas vara det rätta. När det gäller din lösning så undrar jag bara om du ställer in varje bild var för sig då det ser ut så på bilden, vilket måste ta väldigt lång tid/bild. Om man skall digitalisera sina diabilder så är ju självklart kvalitén väldigt viktigt för de flesta, men även arbetsflödet blir ju viktigt då man kanske skall digitalisera tusentals bilder, vilket betyder att varje bild måste fixeras och hamna rätt varje gång, vilket blir fallet med en liten hållare eller ram som man lätt kan tillverka själv enl. tidigare info. När det gäller ljusstyrkan på ljusbordet så kan man köpa massor av olika små ljusbord billigt idag, som oftast är led men också oftast har fel färgtemperatur och ljusstyrka. Jag har själv bara hittat ljusbordet Art Slim med 5600K och diffusorskiva på Photax till en rimlig kostnad för ändamålet. Det finns ju som alla vet massor av olika lösningar, men jag tror ändå att de flesta vill ha optimal kvalitet, samtidigt som man vill att det skall gå så fort som möjligt, och där har inte jag hittat något snabbare och bättre sätt än den lösning som jag har velat delge läsarna. Leif Lindahl
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Snabbaste arbetsflödet får man nog med en skanner som tar diabildsmagasin. Det finns en dyr sådan från Reflecta.

Har någon i tråden provat något liknande och kan kommentera om hur bra resultat man får?
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Ska det gå snabbt så...
Jag hittade en gammal tråd och där skrev jag om att digitalisera med projektor
inlägg #22:
 
ANNONS