Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalkamera bra pris, sport.

Produkter
(logga in för att koppla)

JoeCole

Aktiv medlem
Jag har skrivit förut.
Jag skulle vilja ta alltifrån insekter, fåglar, älgar osv till idrottsbilder och porträtt.
Vilken kamera ska jag satsa på ?
Bra optik, mkt viktigt kanske ?
Jag är inte så insatt, men jag skulle vilja ha en inte allför dyr kamera med bra zoom och bildkvalitet.
HUr mkt bör jag lägga ut ?
Skicka gärna länk och bildexempel.
TAck på förhand / Lite vilsen.

Den bästa tror jag nog blir Olympusen C-750UZ som har den bästa bild kvaliten av dom nämda kamerorna och kostar inte så mycket mer 4290:- Den har 4MP och det duger bra till lite större förstoringar. Det är en fin liten kamera med många möjligheter och så har den med 10X zoom 38-380mm.....med mera...

D.G

Hej Ola!!
Om du ska ha extra grejer så ska du nog tänka på först vad du kommer stt fota mäst. Om det är landskap och sånt som kräver lite mer vidvinkel eller om det är djur som du inte kan komma så nära och måste ha mer än 400mm för att det ska bli bra och så klart stativ till sådana tillfelen. Du måste ha Olympus CLA-4 adapter för att kuna ha desa grejer och filter ex. polfilter. Och så ska du så klart ha minst 128 Mb minne. Så det är bara att ta och tänka lite vad du vill och köp efter dina behov...:)

D.G

Personligen tycker jag ingen av dom kamerorna har så bra bildkvalite och en av anledningarna är nog också att dom blir brusigare för att dom har ett högre iso tal 160 resp. 200 som lägst. Så mo du är ute efter biligt och bra kvalite så tror jag inte du komer att hita något bättre än C-750 eller om du ska satsa mer pengar och det inte gör så mycket att du förlorar på tele sidan men får bätre vidvinkel och snabbare af och mycket finare bilder vad gäller bild kvalite så ska du nog satsa på Olympusen 5060 som är en kanon fin kamera!!! Men jag skulle absolut inte rekomendera S5000 eller S7000 i så fal biligare så skulle det vara Z1:an som har lägre iso med!!

D.G

Värkar inte finnas något specielt macro läge för dom som gillar macro bilder (30cm), som jag tex. hehe....

D.G

Förlåt!! Läste nu och den hade vist ett macro läge mitt mistag, eftersom jag bara kollade på cyberphoto och det inte stog nåt där bara 30 cm i vidvinkel läge hehe..!!

D.G

Det finns!
I macroläge är närgränsen 5 cm i vidvinkelläge och 200 cm i teleläget.

Man kan oxå kompletera med macrokonverter för att få bättre närgräns...vilket man nog vill ha, detta ger inte så stor förstoringgrad

4mp räcker en bra bit om de är av god kvalitet..att få till fina 20x27 är inga problem.

Men det beror ju på vilka krav du har..hur stora utskrifter du vill kunna göra med bra kvalitet.

ANNONS
Götaplatsens Foto