Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalkamera eller dia scanner?

Produkter
(logga in för att koppla)
:confused: Tänkte köpa digitalkamera i bra kvalitet, men verkar vara bättre att lägga pengar på en dia scanner i stället. Har jag fel? Har bara provat enklare digital kameror.Vill kunna jobba lite med bilderna i datorn.Känns ju bättre med en systemkamera i handen.Någon som kan ge mig tips?.

Jag hade 5.300 diabilder och började scanna med HP ScanJet 6200C + ett prisma. Sedan fick jag möjlighet att köpa en HP Photosmart. Det var ett verkligt lyft. Den klarar 5x5 dia, även med litet möda glasmonterade. Den tar småbild-strips och omvandlar även negativ film till positiva bilder. Slutligen påsiktsbilder upp till 9x12 cm. Bildbehandlingen gjorde jag i Corel Photo. Nu ligger alla diorna på en CD!

Under hösten har jag skaffat en digital Pentax Optio 330 och tänker nog lägga min gamla Pentax Espio 160 på hyllan. Kanske använda den på bröllop, barndop och andra fester där man vill kunna göra många kopior till många olika personer.(Massproduktion orkar man ju inte göra med en bläckstråleskrivare och labben är väl fortfarande litet för dyra på den här tjänsten.)

Jag har ännu för liten erfarenhet av digitalkameran men nog kommer den tekniken att slå ut den gamla ganska snabbt. Jag tror inte det blir så mycket skannat i fortsättningen. Fördelarna med det digitala är ju bl.a. att filmkostnaden är noll och att jag kan gå hem direkt efter plåtandet och börja bearbeta bilderna. Sedan kan jag mejla dem till vänner och bekanta så att de kan titta på dem bara några minuter efter tagningen.

Det digitalkameror i konsumentprisklass är dåliga på idag enligt mig är
  • dåliga vidvinklar, de flesta objektiv går ju bara ner till motsvarande 35-40 mm
  • långa exponeringstider ger brusiga bilder
  • det går inte att jobba med litet skärpedjup eftersom brännvidderna är så korta
Kan du stå ut med dessa begränsningar tycker jag att du mycket väl redan idag kan gå över till digitalt. Jag tänker vänta tills det kommer en kamera som
  • tar Nikonobjektiv
  • utan brännviddsförlängning
  • klarar någorlunda långa (30 s) långa exponeringstider utan markan brus
  • kostar under 20 kkr
Borde inte ta mer än ett par år tycker jag. Till dess kör jag med min filmscanner.

Jag tycker att någon borde uppfinna någon sorts digitalbakstycke som går att hänga på sin "vanliga" systemkamera, och som vi vanliga dödliga har råd med, som ett alternativ till digitala kompakter. Fast det hör ju inte till ämnet riktigt...

jimh skrev:
[*]det går inte att jobba med litet skärpedjup eftersom brännvidderna är så korta

Stämmer det? Är inte skärpedjupet en funktion av bildvinkeln så att 200 mm på en 13*18 storformatare ger samma skärpedjup som 50 mm på en småbildskamera eller 7 mm på en digital. Naturligtvis under förutsättning att man gör lika stora förstoringar.

Bifogade bild är tagen med Sony DSC70 7-21 mm (minns inte exakt hur jag zoomade) brännvidd i solljus! Möjligen var jag på de manuella inställningarna. f2.4 är det största den kan vara tagen med.

Per

Bilagor

• hasselby3.jpg
    hasselby3.jpg
    21.2 KB · Visningar: 392
pery skrev:
Stämmer det? Är inte skärpedjupet en funktion av bildvinkeln så att 200 mm på en 13*18 storformatare ger samma skärpedjup som 50 mm på en småbildskamera eller 7 mm på en digital.

Nej, tyvärr inte. Skärpedjup beror bara på bländare, brännvidd och avstånd. Ett 28 mm-objektiv inställt på f/8 och fokuserat på 3 m har samma skärpedjup oavsett om det sitter på en storformatare eller en liten digitalkamera. Det enda som skiljer är bildvinkeln.

Din bild visar att det går att begränsa skärpedjupet i viss mån, men inte alls med samma frihet som småbild för att inte tala om mellanformat och storformat. Det ser på perspektivet ut som om bilden är tagen med normal till kort tele skulle jag gissa. Det betyder att man skulle ha tagit motsvarande bild med ett 50-100 mm-objektiv på småbild, och med bländare 2.4 hade du då inte kunnat urskilja mer bakgrund än möjligen en viss färgskillnad mellan mark och himmel.

Troligen är min bild tagen med rätt liten bländare. Eftersom kamerans skärm är rätt hopplös i solsken fick nog automatiken råda.

Du har säkert rätt i absoluta tal men vi lever i en relativ värld. Min tanke var följande:

Antag ett 100 mm objektiv. Det är rimligt på både storformat och småbild.
Fokusera på en blomma, rätt nära.
En punkt på bondgården i bakgrunden kommer ur fokus och blir inte någon punkt utan en cirkel, beroende på bländare, låt oss säga 1 mm på negativet.
Denna millimeter utgör då 1/24 av höjden på ett småbildsnegativ, men bara 1/90 av 9*12 cm.
Kommer inte då bakgrunden på småbilden att upplevas som mycket suddig, men storformatsbilden som rätt skarp?

Bilderna kommer givetvis att vara helt olika. En telebild resp. en vidvinkelbild. Men det var det jag menade: skärpedjupet beror på bildvinkeln.

Nej, jag har ingen fotoutbildning så jag är kanske helt ute och cyklar!

Per

pery skrev:
Antag ett 100 mm objektiv. Det är rimligt på både storformat och småbild.
Fokusera på en blomma, rätt nära.
En punkt på bondgården i bakgrunden kommer ur fokus och blir inte någon punkt utan en cirkel, beroende på bländare, låt oss säga 1 mm på negativet.Denna millimeter utgör då 1/24 av höjden på ett småbildsnegativ, men bara 1/90 av 9*12 cm.
Kommer inte då bakgrunden på småbilden att upplevas som mycket suddig, men storformatsbilden som rätt skarp?Bilderna kommer givetvis att vara helt olika. En telebild resp. en vidvinkelbild. Men det var det jag menade: skärpedjupet beror på bildvinkeln.
Ovanstående resonemang är helt korrekt, med undantag från att småbildsbilden kommer att vara suddig och storformatet skarpt. Om du lägger resultatet av detta experiment framför dig på ljusbordet kommer du att upptäcka att den lilla bilden kommer att se ut exakt som motsvarande utsnitt från 9x12-diat.

Digitalt bakstycke till 35 mm kamera

Din ide´finns ett digitalt bakstycke som skall
kunna hängas på de vanligaste systemkamerorna
Jag läste om detta för en 5 år sen och sen för ett år sen igen. Det verkar dock dröja med lanseringen. Kan hända de etablerade märkena inte är så intresserade att släppa in en pirat
på sin marknad. Jag skall leta och se om jag hittar artikeln tror den lanserades som prototyp på photokina eller något.

Projektet lades ner för ett par månader sen. Det var en kassett som passade ett begränsat antal proffskameror, gav 1,3 miljoner pixlar och skulle kosta typ 7000 kr. Till råga på allt med en brännviddsförlängning på typ 3x eller nåt i den vägen.

ANNONS
Götaplatsens Foto