Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Digitalobjektiv till analigt hus?
- Trådstartare klerk
- Start datum
ArtbyRyman
Aktiv medlem
Det är väl så att optik avsett för digitala formatet aps-c (1,5x) ska ge kraftig vinjettering på en fullformats digital eller 135 analog kamera.
Att optiken fungerar är väl en sak men bilderna bör inte bli så roliga sen när du framkallat? !
edit *du hann visst precis före..raplh *
Att optiken fungerar är väl en sak men bilderna bör inte bli så roliga sen när du framkallat? !
edit *du hann visst precis före..raplh *
Makten
Aktiv medlem
Vid längre brännvidder behöver det inte nödvändigtvis bli nån vinjettering att tala om, eftersom bildvinkeln är såpass liten. Men en vidvinkel bör ge ordentligt svarta kanter. Dock är det ju möjligt att du kan använda objektivet från 30mm och uppåt eller nåt sånt, och det är ju inte fy skam det hellerklerk skrev:
Just nu sitter det ett Sigma 55-200 DC på min 800si. Detta funkar helt utan problem. Hur kommer det sig? Är inte det också ett objektiv för digitalkamera? Jag begriper ingenting...
Någon har t ex beskrivit att Canons 10-22 funkar på en 5D från 14mm och uppåt vill jag minnas.
klerk
Aktiv medlem
Ni har troligen rätt. Dock har jag för mej att man borde se denna vinjettering i sökaren eftersom 800si tecknar ut ca 96% av verkligheten i sökaren.
Eller ser man inte detta så tydligt eftersom ögat har förmågan att anpassa sej till olika tonomfång?
Har inte fått någon film med denna kombination ännu, men det ska bli kul (?) att se... Däremot tror jag ni har rätt avseende brännvidden. Ju längre brännvidd desto mindre vinjettering. Har naturligtvis också att göra med bländaröppningen.
Jag kommer tillbaka när filmen soppats. Troligen i morgon.
Eller ser man inte detta så tydligt eftersom ögat har förmågan att anpassa sej till olika tonomfång?
Har inte fått någon film med denna kombination ännu, men det ska bli kul (?) att se... Däremot tror jag ni har rätt avseende brännvidden. Ju längre brännvidd desto mindre vinjettering. Har naturligtvis också att göra med bländaröppningen.
Jag kommer tillbaka när filmen soppats. Troligen i morgon.
sarnor
Avslutat medlemskap
Makten skrev:
Vid längre brännvidder behöver det inte nödvändigtvis bli nån vinjettering att tala om, eftersom bildvinkeln är såpass liten. Men en vidvinkel bör ge ordentligt svarta kanter. Dock är det ju möjligt att du kan använda objektivet från 30mm och uppåt eller nåt sånt, och det är ju inte fy skam det hellerDu får prova helt enkelt.
Någon har t ex beskrivit att Canons 10-22 funkar på en 5D från 14mm och uppåt vill jag minnas.
Brännvidden spelar ingen roll, det är objektivkonstruktionen som avgör.
Exempelvis kan du använda Canons EF-S 10-22 på en analog kamera (eller digitalt fullformat) vid längre brännvidder (c:a 14-22), då detta objektiv klarar att teckna ut hela småbildsformatet. Medan andra objektiv som Canon EF-S 17-85, Nikon 18-70 DX, Sigma 10-20 DC och 50-150 DC inte tecknar ut hela småbildformatet på någon brännvidd. Dessa objektiv är helt enkelt konstruerade för APS-C formatet på alla brännvidder och inget annat.
/Daniel
Senast ändrad:
klerk
Aktiv medlem
Godkänt resultat!
Nu har jag fått fram bilder tagna med kombinationen ovan. Alla bilder förutom de som tagits på 55mm inställning saknar vinjettering. På 55mm vinjetterar det så yttersta hörnen blir svärtade ca 4 mm in i bilden.
Färger och skärpa är helt ok. Jag har kört på 400-film från Kodak.
Med detta resultat är jag i alla fall klart nöjd. Dock tror jag mindre på ett vidvinkligare digitalobjektiv. Ska väl testa så småningom...
Nu har jag fått fram bilder tagna med kombinationen ovan. Alla bilder förutom de som tagits på 55mm inställning saknar vinjettering. På 55mm vinjetterar det så yttersta hörnen blir svärtade ca 4 mm in i bilden.
Färger och skärpa är helt ok. Jag har kört på 400-film från Kodak.
Med detta resultat är jag i alla fall klart nöjd. Dock tror jag mindre på ett vidvinkligare digitalobjektiv. Ska väl testa så småningom...