Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalt hus till mina Leica m-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

billyskate

Aktiv medlem
Sedan en tid tillbaka köpte jag mig min första digitala systemkamera, en Leica m2.

Nu skulle jag vilja ha en digitalkamera som kan använda samma objektiv och efterfrågar därför lite råd :)

Jag har en Sony Nex 5n idag med en Leicaadapter och den funkar bra, framförallt på höga iso men vad jag verkligen saknar är en optisk sökare.

Är det dumt att köpa en Leica M8 idag? Måste man ha M8.2? Vad bör man max betala?
Vad finns det för andra alternativ? Fuji har ju Xpro1 men det är ju inte riktigt samma sak + att brännviddsförlängningen är 1,5 mot M8ans 1.33.

Tacksam för svar :)

Skall du köpa en M8 så verkar dom få som finns ligga mellan 12-15.000:- Om det är värt det kan jag inte svara på, men jag skulle nogkanske fundera på att lägga upp de extra pengar som en begagnad M9 kostar. Dom börjar glida ner under 30.000:- vilket får anses väldigt prisvärt.

Fördelen är ju att du får "rätt" brännvidd på dina objektiv.

Men det är ju bra mycket mer än vad en Sony Nex 6 kostar.Den har ju fått lovade kritik och har en sökare precis som Nex 7. Den funkar ju med samma adapter som till din Nex 5.

Fuji kamerorna har fått dålig kritik i kombination med Leica gluggar, mest på grund av avsaknaden av tex. Fokus Peaking tror jag.

ANNONS
Götaplatsens Foto