Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalt till affisch

Produkter
(logga in för att koppla)

ph0tech

Aktiv medlem
Hej,

jag har tagit tre kort i upplösningen 2048x1360 pixlar. Har monterat ihop dessa tre i en och samma bildfil och lagt lite luft mellan dem.

Resultatet är en bild som mäter 6445x 1560. Jag skulle vilja skriva ut den som en affisch för att sedan rama in och hänga på väggen hemma. Här är några funderingar jag har:

1. Hur stor affisch kan man göra i den här upplösningen utan att det blir fult?

2. Var kan man få det gjort?

3. Skall man rastrera bilderna?

Tack på förhand!

/Feffe

1. Tippar på att 50x70 och 40x60 är möjligt utan problem.

2. Jag gör mina affischer hos Colormailer.com det går att välja matt eller blankt papper.

3. Nej

Viss informationsmängd ska smetas ut på en viss yta. Betraktning av bilden ska ske från ett visst avstånd.

Högre upplösning i tryckeriet pixlar per längdenhet ger inte automatiskt mer bild.

ex 1
6445 pixlar med täthet 254 pixlar/tum = 10 pix/mm ger sidan 64 cm om alla pixlar ska användas och ingen utfyllnad ska ske.

ex 2
6445 pixlar med täthet 20 pix/mm ger sidan 32 cm om alla pixlar ska användas och ingen utfyllnad ska ske. Bildens blir tätare mindre och innehåller exakt lika mycket information som exempel 1. Bilden behöver betraktas på närmare håll,

Ex 3

6445 pixlar med täthet 20 pix/mm med sidan 64 cm, ger en bild med samma detaljskärpa som den i exempel 1, beronde på att resterande pixlarna görs större genom att smetas ut. Bilden bör bli ganska lik den i ex 1.

Slutsatsen blir inte hur stort man kan skriva ut, utan hur många pixlar behövs det per ytenhet för att bilden ska kunna anses som trevlig att titta på.

Tankeövning: Hur mycket information kommer att kastas från exemplet 6445x4296 pix när det skrivs ut på 15x10 cm.

Vilken täthet har Fotolabo och Colormailer, m fl?

Jo den där biten är jag helt med på. Frågan är kanske fel ställd av mig. Hur många pixel/tum bör man skriva ut en affisch i för att den skall se bra ut på en meters avstånd?

Bilden jag hade som förslag är ett panorama av tre foton kan vi säga. Varje bild för sig skall enligt diverse fotolab kunna gå att ha på ett A4. Så i princip så kan man säga att min bild är 3 stycken liggande A4 brevid varandra.

Kan man göra det mycket större än så utan att det ser skumt ut?

Vad händer om man storleksförändrar låt oss säga med det dubbla och använder interpolering. Blir det värdelöst?

Jag har en dimage 7i och fotade av ren dumhet en bild med näst största upplösn. typ 3MP och villoe sedan få denna bild som affish.

Jag interpolerade till föreslagna 250 dpi och skickade in det till fotolabo.. resultatet blev kanon.

För att testa hur ditt resultat blir skriv ut delar av bilden i affishupplösningen så vet du ju hur bra det blir.

Detta gör jag för att bedöma hur stort man kan bklåsa upp bilder.. allt beror ju inte av pixlar.. utan även motivet har stor inverkan.

/Oscar

interpolera = Förstora bilden i t ex PS... Programet "gissar" sig till hur den skulle se ut mer detaljerat... Jag e kass på att förklara =)

mycket intressant läsning i denna tråd. ska ta och begrunda alla tips som ni har gett, då jag också är intresserad av ungefär samma frågeställningar som trådskaparen :)

När man interpolerar en bild lägger datorn till de extra pixlar som behövs för att bilden ska bli större, men samtidigt behålla antal pixlar per area.
Datorn räknar då ut på ett ungefär hur dessa pixlar, som ligger mellan de som redan finns, kommer att se ut.
Ofta ger interpolering en ganska suddig bild, men på en affisch spelar det kanske inte så jättestor roll, då den oftast betraktas från ganska långt avstånd.

ANNONS
Götaplatsens Foto