Jag har experimenterat med att ansluta min Nikon D7000 till datorn med en USB-sladd och köra programmet ControlMyNikon som kan köpas på nätet för 29USD, en överkomlig summa.
Jag har ställt upp kameran på ett stativ och riktat den ner mot gamla papperskopior och får då upp bilden på datorn. Jag bestämmer vad filen ska heta och vilken mapp den ska hamna i, trycker på mellanslagstangenten och bilden lagras i datorn direkt.
Nästa steg är att jag ska lägga 24x36 neg och dia på ett ljusbord. Sv/v är inga problem men färgnegativ får justeras i färg beroende på från vilket årtionde det är. Det går inte att vända neg till pos i detta program, det får man göra i något fotoredigeringsprogram.
Jag misstänker att en hembygdsförening inte har överdådigt med pengar för att låta proffs skanna i 3D, då kan denna variant vara en billigare lösning, Det är betydligt enklare att styra allting på en datorskärm än att titta i sökaren och knappra på kameran i detta läget.
Kamera, bra objektiv och en dator har de flesta tillgång till. Bara programmet som behövs.
Programmet finns för Canon också och heter då ControlMyCanon.