Annons

Digitlisera gamla glasplåtar

Produkter
(logga in för att koppla)

mapem

Aktiv medlem
En vän till mig har fått löfte om att ta över ett okänt antal gamla glasplåtar med lokalhistoriskt intressanta motiv. Format okänt. Hur bär man sig bäst åt för att digitalisera sådana? Flatbäddscanner, går det? Ljusbord och makroobjektiv? Det finns förstås firmor som gör sånt men är det dyrt? Antar att många hembygdsföreningar och liknande har stälts inför samma problem.

Flatbäddskannern Epson Perfection V700 och 750 klarar bladfilm och plåtar upp till 18 x 24 cm. Skannrar för mellanformat klarar även plåtar på 6,5 x 9.

Visst går det med ljusbord och makroobjektiv, men man kanske inte kommer ned till korn-nivå. Har sett en del bra avfotograferade negativ på nätet.

Har för mig att Proffskopia skannar storformat för kring 60 kr för 6 mb.

Någon hembygdsförening gör det säkert billigare, om du kan finna en som har fotoavdelning.

Jag har experimenterat med att ansluta min Nikon D7000 till datorn med en USB-sladd och köra programmet ControlMyNikon som kan köpas på nätet för 29USD, en överkomlig summa.
Jag har ställt upp kameran på ett stativ och riktat den ner mot gamla papperskopior och får då upp bilden på datorn. Jag bestämmer vad filen ska heta och vilken mapp den ska hamna i, trycker på mellanslagstangenten och bilden lagras i datorn direkt.
Nästa steg är att jag ska lägga 24x36 neg och dia på ett ljusbord. Sv/v är inga problem men färgnegativ får justeras i färg beroende på från vilket årtionde det är. Det går inte att vända neg till pos i detta program, det får man göra i något fotoredigeringsprogram.
Jag misstänker att en hembygdsförening inte har överdådigt med pengar för att låta proffs skanna i 3D, då kan denna variant vara en billigare lösning, Det är betydligt enklare att styra allting på en datorskärm än att titta i sökaren och knappra på kameran i detta läget.
Kamera, bra objektiv och en dator har de flesta tillgång till. Bara programmet som behövs.
Programmet finns för Canon också och heter då ControlMyCanon.

Tack för svaren! 3D-scanning låter som overdo om inte bilderna är av mycket hög kvalite.Jag tittade själv på Crimsons hemsida och de tar 100:- i startavgift och 8:- per bild och levererar i raw-format på CD för vidare bearbetning själv. Det låter överkomligt. Det framgår inte vilken teknik de använder.

Att köra datoranlutet låter behändigt men det går inte med min kamera som inte har tethering-möjlighet.

Nu vet jag tillräckligt för att meddela min vän.

Njae, jag menade inte att man skall använda 3D skanner. Det var mer en kuriosa. Ja såvida man inte SKALL ha det bästa i kvalité.

Kamera, bra objektiv och en dator har de flesta tillgång till. Bara programmet som behövs.
Programmet finns för Canon också och heter då ControlMyCanon.
Med Canons systemkameror följer det med program som man kan använda för att styra kameran med USB-sladd från en dator.

Att köra datoranlutet låter behändigt men det går inte med min kamera som inte har tethering-möjlighet.
Ett Eye-Fi-kort skulle kunna vara en lösning. Du får använda en "vanlig" fjärrutlösare för att utlösa slutaren, men sen kommer bilden automatiskt att föras över till din dator. Det går förstås långsammare med WiFi än med USB.

Med Canons systemkameror följer det med program som man kan använda för att styra kameran med USB-sladd från en dator.

Det går absolut att använda det programmet, men det har bara ett antal grundläggande funktioner. Klarar man sig med dem är det ok, vill man ha fler möjligheter till fjärrstyrning kan man för under 300:- få rätt mycket mera. Jag vet inte om Nikon har något motsvarande gratisprogram, men, som sagt, jag använder ControlMyNikon-programmet.

"Digitaliserade" hundratals glasplåtar (format 40 x 50 cm och ner till 6 x 9 cm) m h a ljuslåda och makroobjektiv. "Vände" sedan den negativa bilden till en positiv bild i Photoshop (eller annan bildbehandlingsprogramvara). Resultatet blev mycket bra vad gäller kontrast och skärpa. Ett tips: Lägg glasplåten med emulsionssidan uppåt (mot objektivet), då slipper man fotografera "genom glaset" vilket kan försämra skärpan i vissa fall. Spegelvänd sedan bilden i Photoshop eller annan bildbehandlingsprogramvara.

"Digitaliserade" hundratals glasplåtar (format 40 x 50 cm och ner till 6 x 9 cm) m h a ljuslåda och makroobjektiv. "Vände" sedan den negativa bilden till en positiv bild i Photoshop (eller annan bildbehandlingsprogramvara). Resultatet blev mycket bra vad gäller kontrast och skärpa. Ett tips: Lägg glasplåten med emulsionssidan uppåt (mot objektivet), då slipper man fotografera "genom glaset" vilket kan försämra skärpan i vissa fall. Spegelvänd sedan bilden i Photoshop eller annan bildbehandlingsprogramvara.

Tack, det låter fullt gemförbart. Det var väl något i den stilen jag trodde man skulle kunna göra. Bra att få tips från som provat. Ljuslåda behöver införskaffas men en sån är väl överkomlig.

ANNONS