Annons

Dimage 7 / Blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Norrbild

Aktiv medlem
har precis köpt en dimage 7.. fick information att minoltas blixt.. 5400 HS skall passa. å de gör den i kameran. men blixten utlöses inte då man fotar,, vad är problmet.??

Oj kan bero på flera anledningar. Jag antar att du har stoppat in nya batterier i den och att blixten är på slagen. Om du har det så bör du kolla så att du inte stängt av blixten på kameran, iof så vet jag inte om den externa blixten påverkas av kamerainställning men det borde den göra. Om det endå inte funkar så känns det som att det är nått fel på antingen bloxtskon, kameran eller blixten.

Du kan säkert få blixten testat på en annan kamera där du löpt den.

Då verkar det mycket troligt att det är något galet på din dimage 7'a. Förmodligen något med blixtskon.

Skumt. den sitter då som den skall då jag sätter fast blixten.. å dispalyen på blixten ger utslag,, så de evrkar va kontakt mellan akmera å blixt,, men blixten utlöser inte ..irriterande. å när jag flyttar över den så funkar de så bra på den vanliga..

Mycket mysko...testa att köra den trådlös. Funkar det så är det iallafall et steg i rätt riktning.

Men det kan ju iof bara vara nån av pinnarna som inte har kontakt med kameran?

Har du kollat alla inställningar på kameran då? svaret på din fråga hittar du antagligen i manualen! eftersom du "precis" har fått kameran antar jag att du inte har hunnit läst den ännu.. ;-)

Alltså jag vet inte särskilt mycket om Dimage7. Men vid ett tillfälle när jag diskuterade olika blixtlösningar till min kamera så nämde min fotohandlare något om en adapter som var tvungen att använda för att kunna köra med vanliga blixtar på en Dimage. Denna adapter skulle kosta 2500:-.

Jag vet inte vad som tekniskt skiljer mellan minoltas analoga och digitala kameror när det gäller blixtsystemen, men det kan ju vara värt att kolla upp.

Mvh
Maverick

ANNONS
Götaplatsens Foto