Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Direkt överföring av bilder till datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

Saturnius

Ny medlem
Undrar om det finns någon kamera där ute som klarar att vara uppkopplad mot dator via usb eller trådlöst och föra över bilder samtidigt, eller med liten fördröjning, som man knäpper dem. Bilder ska också helst sparas till datorn istället till minneskortet. Har en Canon som blir helt borta/okontaktbar så fort man pluggat in usbkabeln.

Tacksam för svar

Det är en Canon PowerShot Pro1 8Mp... fasiken gör jag nåt fel? Det verkar vara självklart för er att kunna köra på det här viset. Nu fattar jag ingeting.

på canons systemkameror vet jag av egen erfarenhet att det går.. från 350 och uppåt... hurivida din kompaktkamera klarar det vet jag inte, läs i instruktionsboken.. men mjukvaran som sköter det isåfall ligger på en medföljande skiva

Jo, nu har jag hittat ett program för "the remote operating of the camera shutter". Problemet är bara att autofokus verkar ha slutat fungera. Suck! Har gått igenom alla inställningar men hittar inget som råder bot på detta. Vi får se...

Saturnius skrev:
Undrar om det finns någon kamera där ute som klarar att vara uppkopplad mot dator via usb eller trådlöst och föra över bilder samtidigt, eller med liten fördröjning, som man knäpper dem. Bilder ska också helst sparas till datorn istället till minneskortet.

Ska gå med Konica Minolta 7D enligt Dyxum.com men jag har inte testat själv. Det finns en meny i kameran som heter "Överföring" där man kan välja "Fjärrlagring":

February 14, 2005

DiMAGE Transfer for 7D available

KM has released DiMAGE Transfer for 7D.

"The DiMAGE Transfer is dedicated software for the Konica Minolta Dynax/Maxxum 7D. With the combination of the DiMAGE Transfer and the Dynax/Maxxum 7D, it is available to transfer and save images directly to a PC's hard disk drive via USB cable. The DiMAGE Transfer allows you to review your images on the PC's monitor in full screen as you shoot. Coordination with the DiMAGE Master will enable you to sort images in parallel with shooting, as the thumbnail images on the PC's monitor are revised sequentially as you shoot."

Det funkar klockrent att plåta direkt i datorn med KM7D och Dimage Transfer. Det går fort också.
Har testat och gillar det. Det funkar inte med KM5D. Den funktionen har man plockat bort.

mvh/Ove

Vevo skrev:
Det funkar klockrent att plåta direkt i datorn med KM7D och Dimage Transfer. Det går fort också.
Har testat och gillar det. Det funkar inte med KM5D. Den funktionen har man plockat bort.

mvh/Ove

När har man praktisk nytta av det egentligen? Industri- eller skolfoto?

Skolfoto verkar det vara använt massor i.. Jag har blivit fotad två gånger detta året nämligen, båda körde sina kanoner med laptop. I studio kan det ju vara trevligt också om man kör trådlöst eller har en atlantkabel-lång sladd.

Sten-Åke Sändh skrev:
Ja det kanske är det mest uppenbara användningsområdet.
Sen om man sitter hemma och vill göra stilleben eller självporträtt är det rätt trevligt. I övrigt är det väll onödigt värre om man inte har värsta wifi-grejen och turbolaptop.

(kan dock inte använda funktionen nu när jag behöver den för himla nikon capture har gått ut.)

ANNONS
Götaplatsens Foto