Annons

Var bör man spara sina foton?

Produkter
(logga in för att koppla)

Parole61

Avslutat medlemskap
Jag är en amatörfotograf som fotade mycket före den digitala eran. De senare tio-femton åren har dock fotograferandet legat på hyllan och jag har nöjt mig med att ta bilder med min iPhone. Men nu har jag skaffat en systemkamera, en Canon EOS som jag är väldigt nöjd med, och som jag så sakteliga försöker lära känna. Vill ge denna bakgrund som en förklaring till mina förmodligen elementära - kanske rent av ”dumma” frågor ...
1) Spelar det någon roll var jag sparar mina bilder? Är det bättre att jag sparar dem på minneskort och skapar ett litet (kanske snart ganska stort) bibliotek med minneskort? Det vill säga: påverkas kvalitén av en överföring till dator (eller extern hårddisk eller vad det nu kan vara)?
2) Om lagring på dator (e.d.) funkar lika bra, har datorns ”kvalité” någon betydelse? Eller är en fil så att säga en fil med samma egenskaper var jag än sparar den?
3) Denna fråga hänger delvis ihop med ovanstående: Jag skriver ut många av mina bilder - tycker om att skapa ”riktiga” album, som förr, och har en bra Canonskrivare. Spelar det någon roll för bildens kvalité om jag skriver ut den direkt från minneskortet, eller om jag först för över den till dator (e.d.) och skriver ut därifrån?
4) Jag har hittills använt min dator mest för texter, pdf:er o.d. Inte mycket bilder, inga spel alls. Nu börjar datorn bli lite till åren och det är dags att skaffa en ny. Och detta sammanfaller alltså med mitt nyväckta fotointresse, vilket jag ska ta med i beräkningen när jag letar efter dator. Några tips? Det finns ju en del att välja mellan ... Tar tacksamt emot tips av såväl allmänt slag som konkreta datortips.

Jag är glad för detta forum som verkar väldigt bra!

H
 
Bilderna påverkas inte av överföringar så lägg bilderna på minst två externa diskar. Jag har mina på minst tre. En som jag regelbundet jobbar emot, en backup i närheten samt en backup som förvaras på annan plats. Här kan man tex då och då skifta plats på disk 2 och 3 så när man har en hel del extra på disk 2 som inte ännu finns på disk 3 så byter jag dessa och fyller upp den gamla disk 3 med det senaste från arbetetsdisken, det går att söka på senast ändrad på båda diskarna och föra över det som fattas. Jag gör allt detta manuellt men man kan få back-up program att sköta detta också. Man kan också använda ett moln som den tredje disk, den som man förvarar på annan plats
 
Bilderna påverkas inte av överföringar så lägg bilderna på minst två externa diskar. Jag har mina på minst tre. En som jag regelbundet jobbar emot, en backup i närheten samt en backup som förvaras på annan plats. Här kan man tex då och då skifta plats på disk 2 och 3 så när man har en hel del extra på disk 2 som inte ännu finns på disk 3 så byter jag dessa och fyller upp den gamla disk 3 med det senaste från arbetetsdisken, det går att söka på senast ändrad på båda diskarna och föra över det som fattas. Jag gör allt detta manuellt men man kan få back-up program att sköta detta också. Man kan också använda ett moln som den tredje disk, den som man förvarar på annan plats
Jag sparar också alla mina bilder på mer än en disk. För Windows-användare har Microsoft ett litet verktyg som är alldeles utmärkt för ändamålet: SyncToy, som dessutom är gratis.
Digital kopiering är helt förlustfri. Det är lite det om är anledningen till all hysteri kring [olaglig] distribution och kopiering av film och musik på nätet.
Att skriva ut från datorn eller genom att ta ur minneskortet ur kameran och plugga in i kortläsaren på skrivaren ger inte heller någon skillnad på bildkvaliteten, möjligen att det går aningen fortare att skriva ut direkt från minneskortet. Många brukar dock vilja utföra någon form av bildbehandling innan bilden skrivs ut, särskilt ifall man fotat i raw-format (alla skrivare kanske inte stödjer det formatet förresten), och man missar den möjligheten ifall man skriver ut direkt. Just den typen av program kan förresten ställa lite högre krav på datorns prestanda än vad som krävs för ordbehandling eller att läsa kvällstidningen på nätet.
 
Skaffa onedrive eller liknande och starta backup i molnet. Jag har haft ett hårddiskhaveri och det räckte för att bli av med fem år av bilder i mitt fall.

Går man ihop med 5 kompisar kan man få 1TB var och officepaketet på köpet för 899/år (40 öre per person och dag).
 
Sök här i forumet efter backup så behöver inte alla upprepa sig. :)
Det är alltså viktigt med backup om man är rädd om sina bilder.
 
Som flera andra skriver här; skaffa flera externa hårddiskar. Jag har mina filer på fem diskar; två inkopplade i datorn, en som ligger på annan plats i lägenheten och två på helt separata ställen utanför hemmet.

För molnlagring använder jag Backblaze. Obegränsad lagring för ungefär 50 kronor i månaden. Så fort jag sparar något i antingen min dator eller på en specifik hårddisk laddas filerna även upp på Backblaze. Det är dock enbart lagring av filer, det finns inga finesser som att skapa album eller sådant. Då är tjänster som OneDrive eller liknande bättre, men har mindre lagringsutrymme.

Lagra inte på minneskort. Det blir bara rörigt och dyrt. Hårddiskar är billiga, köp minst två.

Lycka till!
 
Hur många digitala bilder tar man under ett år? 10000 ? Eller mer?
Hur många blir det på 10 år? Vem ska titta på alla dem? Hur tar ni hand om alla gamla negativ och diabilder? Vem tittar på dem? Hela tiden kan man ju ta nya. Vissa kan ju sparas. Kanske göras en bok av. Just nu kan jag inte öppna en extern hårddisk. Där finns bilder från 3 års tid. Det märkliga är att jag har inte saknat dem! Jag vet att detta är provocerande för Er, men det roligaste för mig med fotograferingen är nuläget. Jag sparar mina bilder på 1 hårddisk per gång och har 4 st äldre just nu. Nu är jag ju bara en glad amatör. Det är ett annorlunda läge för en yrkesfotograf, förstås!
 
Hur många digitala bilder tar man under ett år? 10000 ? Eller mer?
Hur många blir det på 10 år? Vem ska titta på alla dem? Hur tar ni hand om alla gamla negativ och diabilder? Vem tittar på dem? Hela tiden kan man ju ta nya. Vissa kan ju sparas. Kanske göras en bok av. Just nu kan jag inte öppna en extern hårddisk. Där finns bilder från 3 års tid. Det märkliga är att jag har inte saknat dem! Jag vet att detta är provocerande för Er, men det roligaste för mig med fotograferingen är nuläget. Jag sparar mina bilder på 1 hårddisk per gång och har 4 st äldre just nu. Nu är jag ju bara en glad amatör. Det är ett annorlunda läge för en yrkesfotograf, förstås!
Även om man inte varje år tittar igenom det gamla arkivet så vill man ju se till att bilderna finns kvar, det händer att man söker bakåt. Jag har nyligen sorterat mina fågelbilder och det är flera arter som jag inte har fått nya bilder på de senaste åren så det är mina gamla från 7-8år tillbaka som gäller. Har även mina gamla diabilder i digital form också och då är vi en 40-50 år tillbaka i tiden. Men jag har faktiskt slängt mina negativ och positiv efter konvertering till digitalt, men raw filerna har jag behållit
 
Även om man inte varje år tittar igenom det gamla arkivet så vill man ju se till att bilderna finns kvar, det händer att man söker bakåt. Jag har nyligen sorterat mina fågelbilder och det är flera arter som jag inte har fått nya bilder på de senaste åren så det är mina gamla från 7-8år tillbaka som gäller. Har även mina gamla diabilder i digital form också och då är vi en 40-50 år tillbaka i tiden. Men jag har faktiskt slängt mina negativ och positiv efter konvertering till digitalt, men raw filerna har jag behållit
Mina diabilder håller jag på att slänga, men jag skannar bara in vissa av familjen för att göra böcker. De som jag behåller kan finnas kvar i lådorna och där är de säkrare än på en hårddisk. Jag har 2st projektorer och reservlampor! Samma gäller negativen. Jag har alla kvar i några pärmar och de tar inte mycket plats. Och vissa av dem scannar jag in för att göra böcker. När det gäller digitala bilder däremot, så är ingen utom jag intresserad av mina bilder och jag kan ta nya hela tiden och förbättra mig, speciellt när det gäller fåglar och landskap. Att spara dem på olika hårddiskar känns inte angelägen. Min son vill dock ha en robust hårddisk med familjebilderna. Och tjuvar tar hellre en hårddisk än lådorna med diabilder eller negativpärmarna :cool: Men med all respekt, vi tänker olika :)
 
Problemet med både digitala bilder och negativ som sparas i en pärm är att det är så himla svårt att hitta det man söker efter några år senare när man inte har riktig koll på datum när bilden togs etc., ifall man inte varit förutseende nog och märkt upp och indexerat varenda bild, vilket i alla fall jag har varit dålig med.
 
Problemet med både digitala bilder och negativ som sparas i en pärm är att det är så himla svårt att hitta det man söker efter några år senare när man inte har riktig koll på datum när bilden togs etc., ifall man inte varit förutseende nog och märkt upp och indexerat varenda bild, vilket i alla fall jag har varit dålig med.
Jag det stämmer. Det krävs bra gissningar och det räcker dock långt. Vi har gått den långa vägen i fotohistorien från glasplåtar, till negativ, till diabilder och från floppydisk via CD-skivan till extern hårddisk. Vi vet inte om datorn kommer att ersätta i framtiden av ännu bättre teknik och så även hårddisken. Då sitter vi eller den nya generationen med "skägget i brevlådan", fast man har sparat sina bilder på 3 olika hårddiskar som inte kan öppnas än av experter. Vem kan spela gamla stenkakor nuförtiden? Och vem som är intresserad av dem. Inte många!
 
Hur många digitala bilder tar man under ett år? 10000 ? Eller mer?
Hur många blir det på 10 år? Vem ska titta på alla dem? Hur tar ni hand om alla gamla negativ och diabilder? Vem tittar på dem? Hela tiden kan man ju ta nya. Vissa kan ju sparas. Kanske göras en bok av. Just nu kan jag inte öppna en extern hårddisk. Där finns bilder från 3 års tid. Det märkliga är att jag har inte saknat dem! Jag vet att detta är provocerande för Er, men det roligaste för mig med fotograferingen är nuläget. Jag sparar mina bilder på 1 hårddisk per gång och har 4 st äldre just nu. Nu är jag ju bara en glad amatör. Det är ett annorlunda läge för en yrkesfotograf, förstås!

Det är olika värde på olika bilder. Åtminstone för mig. Även om det aldrig går att ta en exakt likadan bild två gånger (man fångar ögonblicket) så kan man alltid ta nya bilder på blommor och solnedgångar. Bilder på familjen, miljöer osv som förändras hela tiden är unika på ett annat sätt och därmed "ovärderliga". Jag går inte och saknar alla gamla bilder men det är roligt när man väl tittar på dem. Vill man göra framtiden en tjänst så kan man rensa bort dubletter och försöka få lite ordning i arkivet. Då blir det betydligt färre bilder att spara på.
 
Jag är en amatörfotograf som fotade mycket före den digitala eran. De senare tio-femton åren har dock fotograferandet legat på hyllan och jag har nöjt mig med att ta bilder med min iPhone. Men nu har jag skaffat en systemkamera, en Canon EOS som jag är väldigt nöjd med, och som jag så sakteliga försöker lära känna. Vill ge denna bakgrund som en förklaring till mina förmodligen elementära - kanske rent av ”dumma” frågor ...
1) Spelar det någon roll var jag sparar mina bilder? Är det bättre att jag sparar dem på minneskort och skapar ett litet (kanske snart ganska stort) bibliotek med minneskort? Det vill säga: påverkas kvalitén av en överföring till dator (eller extern hårddisk eller vad det nu kan vara)?
2) Om lagring på dator (e.d.) funkar lika bra, har datorns ”kvalité” någon betydelse? Eller är en fil så att säga en fil med samma egenskaper var jag än sparar den?
3) Denna fråga hänger delvis ihop med ovanstående: Jag skriver ut många av mina bilder - tycker om att skapa ”riktiga” album, som förr, och har en bra Canonskrivare. Spelar det någon roll för bildens kvalité om jag skriver ut den direkt från minneskortet, eller om jag först för över den till dator (e.d.) och skriver ut därifrån?
4) Jag har hittills använt min dator mest för texter, pdf:er o.d. Inte mycket bilder, inga spel alls. Nu börjar datorn bli lite till åren och det är dags att skaffa en ny. Och detta sammanfaller alltså med mitt nyväckta fotointresse, vilket jag ska ta med i beräkningen när jag letar efter dator. Några tips? Det finns ju en del att välja mellan ... Tar tacksamt emot tips av såväl allmänt slag som konkreta datortips.

Jag är glad för detta forum som verkar väldigt bra!

H
Det finns inga generella svar på dina frågor. Alla har sina egna preferenser mer eller mindre utarbetade genom åren och anpassade till egnas behov. Du får välja det som passar dig och som är inte mindre viktig - din plånbok.
Här följer mina synpunkter.
1. Jag sparar mina bilder på en extern hårddisk. Alltså EN! Jag vill undvika att bli paranoid och tänka på OM något händer med den disken då ska jag ha en till, och en till och i fall... en till och man har flera diskar med samma bilder på. Nej en räcker det. Varför? Ju, jag använder den disken endast när jag lagrar mina bilder, arbetar med bilder och när jag vill plocka vissa bilder från den. Annars är disken avstäng.Om den snurrar endast "vid behov" är risken att något händer med den väldigt liten. Med tiden när bilder blev fler blev det två diskar - alltså jag har två WD 3TB vardera.
2. Du lagrar inte bilder på dator utan på hårddiskar och diskarnas kvalitet är viktig inte datorns.
3. Bildens kvalité vid utskriften avgörs inte om du skriver direkt från kortet eller från dator om bilden är inte behandlad efter lagringen. JPG bilder tagna vid gynnsamma ljusförhållanden kan vara fina i utskriften men vill du själv bestämma hur den ska se ut och inte att det är kamera som bestämmer efter inställningar som gjordes då måste du bearbeta bilden själv. För du kanske vill beskära bilden, ta bort oviktiga detaljer, ljusa upp den eller bättra på kontrasten osv.
Då är det några saker att ta hänsyn till.
Ålder på dator spelar inte så stor roll. Själv jobbar jag med en gammal MacBook Pro från sen 2012, 2,6 GHz i7 med 16 GB minne och OS 10.8 som funkar perfekt med Adobe Suite CS5,5. Sedan har jag även OS 10.13.6 HighSierra på en extern disk för DxO PhotoLab 3 att framkalla mina RAW filer och andra nyare program. Det som är kritiska i sammanhanget är skärmen. För om du vill få ut max ur dina bilder då måste du ha en skärm som kan hårdvarukalibreras. Den skärm jag jobbar med och som är mycket prisvärd är en EIZO 24" ColorEdge CS2420 som finns på Scandinavian Photo för 7990 kr inkl. kalibrator.
Sammanfattningsvis du behöver inta ha det senaste dator. Viktig är lagring, program att framkalla dina bilder och skärm.
 
Problemet med både digitala bilder och negativ som sparas i en pärm är att det är så himla svårt att hitta det man söker efter några år senare när man inte har riktig koll på datum när bilden togs etc., ifall man inte varit förutseende nog och märkt upp och indexerat varenda bild, vilket i alla fall jag har varit dålig med.
Om du sparar bilderna hos Google så kan du hyfsat lätt hitta relevanta bilder genom att ge en beskrivning av vad du letar efter.
 
Om du vill ha det enkelt så Adobe Lightroom cloud. Ger ordning med album, redigering och lagring. Av bitter erfarenhet undviker jag egna hårddisklösningar.
 
Som flera här har nämnt bör (ska....) man ha sina bilder sparade på mer än ett ställe.

Min strategi idag:

* använder Samsungs utmärkta, billiga och små SSD-diskar (T5) - idag är varje disk jag använder på 500 GB

* en av dessa är mitt "original" som jag alltid jobbar mot i Lightroom och som därför alltid är uppdaterad - jag har även Lightroomkatalogen där, för att inte behöva backa upp den separat. Skulle datorn krascha (osannolikt på Mac....) är det bara att ominstallera Lightroom och sedan peka på filerna på SSDn.

* övriga SSD-diskar (3 st) är kopior som förvaras på olika ställen (hemma, sommarstugan, bilen....) Åker jag bort (om så bara över dagen, finns alltid en av backupdiskarna med på resan - tar ju ingen plats alls!

* gör mycket regelbundet backup på alla diskar med SuperDuper - till hemmabackupen varje dag.

Jag lagrar alltså inga bilder alls i själva datorn.
-----------------
SuperDuper - är ett mycket bra backupprogram för Mac, som funnits länge - snabbt som tusan - speciellt i kombination med de digitala diskarna.

Alla backuper backar bara upp ändrade och nya filer - med mina 20000 bilder i dagsläget tar var varje backup under en minut.

Det finns förstås också cloudlösningar mm, men jag litar inte på någon annan än mig själv....... Händer det något kan man inte skylla på någon annan....

Jag installerade och körde BackBlaze som nämndes ovan, men min Mac / macOS Catalina 10.15.4 kraschade efter någon timmes körning, så den plockade jag snabbt bort - tillsynes utan den hann strulade till något på diskarna.......

Vad gäller att hitta bland sina bilder är keywords på varje bild oslagbart, men kräver förstås att man verkligen kodar varje bild med eftertanke.....
 
Senast ändrad:
Jag är en amatörfotograf som fotade mycket före den digitala eran. De senare tio-femton åren har dock fotograferandet legat på hyllan och jag har nöjt mig med att ta bilder med min iPhone. Men nu har jag skaffat en systemkamera, en Canon EOS som jag är väldigt nöjd med, och som jag så sakteliga försöker lära känna. Vill ge denna bakgrund som en förklaring till mina förmodligen elementära - kanske rent av ”dumma” frågor ...
1) Spelar det någon roll var jag sparar mina bilder? Är det bättre att jag sparar dem på minneskort och skapar ett litet (kanske snart ganska stort) bibliotek med minneskort? Det vill säga: påverkas kvalitén av en överföring till dator (eller extern hårddisk eller vad det nu kan vara)?
2) Om lagring på dator (e.d.) funkar lika bra, har datorns ”kvalité” någon betydelse? Eller är en fil så att säga en fil med samma egenskaper var jag än sparar den?
3) Denna fråga hänger delvis ihop med ovanstående: Jag skriver ut många av mina bilder - tycker om att skapa ”riktiga” album, som förr, och har en bra Canonskrivare. Spelar det någon roll för bildens kvalité om jag skriver ut den direkt från minneskortet, eller om jag först för över den till dator (e.d.) och skriver ut därifrån?
4) Jag har hittills använt min dator mest för texter, pdf:er o.d. Inte mycket bilder, inga spel alls. Nu börjar datorn bli lite till åren och det är dags att skaffa en ny. Och detta sammanfaller alltså med mitt nyväckta fotointresse, vilket jag ska ta med i beräkningen när jag letar efter dator. Några tips? Det finns ju en del att välja mellan ... Tar tacksamt emot tips av såväl allmänt slag som konkreta datortips.

Jag är glad för detta forum som verkar väldigt bra!

H

Det finns väldigt mycket skrivet om detta tidigare och vill du läsa kan de exv. söka på "långtidslagring".

En del rekommenderar olika typer av molnlösningar och det är säkert bra men ett problem är att dessa är fullständigt osynliga för andra än den som lagrat bilderna där och det som inte syns finns nog tyvärr inte för de flesta. Jag vet inte hur det funkar med digitalt arv i de sammanhangen.

Kan man exv. tala om för serviceprovidern vem som ska ärva bilderna och andra digitala resurser om det skulle bli aktuellt. Jag har aldrig hört det själv men det kanske finns sådana möjligheter i en del fall idag. Kan ju vara bra att kolla upp det i så fall.

Jag har själv tagit hand om ett dödsbo efter min syster i USA för ett antal år sedan och det enda jag egentligen var intresserad av var faktiskt hennes bilder. Eftersom hon plåtade analogt så fanns det mycket sådant och självfallet papperskopior men den tiden är nog snart förbi att man kan lita på att det finns fysiska kvarlevor i bildform.

Själv lagrar jag på flera hårddiskar men jag skriver även ut de bilder jag verkligen gillar och vill göra tillgängliga för mina efterlevande och sedan är det upp till de att spara eller kasta om de vill. Skriver man ut med pigmentbläck så håller nog bilderna ett bra tag - kanske 100 år åtminstone.

Om man verkligen vill se till att ett digitalt arv förvaltas så måste man nog skriva ett "digitalt testamente" för sina digitala resurser också precis som för allt annat annars kan man nog vara rätt säker på att det mesta försvinner när efterlevande slänger datorer och annat de inte kommer in i då exv. lösenord saknas.

Visst man kan ju alltid nå filer som ligger på en fysisk disk från en gammal dator genom att putta in disken i ett diskkabinett med exv. USB-gränssnitt och sedan läsa ut filerna men hur många gör det? Risken är nog att det mesta försvinner om man inte har en bevarande plan av något slag.

Sedan tror jag det är viktigt att migrera successivt för vi som varit med under den här resan vi gjort med datorerna vet ju att man övertid hela tiden utvecklar diskgränssnitt och andra kommunikationslösningar och ser man inte upp så kan man faktiskt få data inlåst av rent tekniska skäl över tiden.
 
ANNONS