Annons

Var bör man spara sina foton?

Produkter
(logga in för att koppla)

Parole61

Avslutat medlemskap
Jag är en amatörfotograf som fotade mycket före den digitala eran. De senare tio-femton åren har dock fotograferandet legat på hyllan och jag har nöjt mig med att ta bilder med min iPhone. Men nu har jag skaffat en systemkamera, en Canon EOS som jag är väldigt nöjd med, och som jag så sakteliga försöker lära känna. Vill ge denna bakgrund som en förklaring till mina förmodligen elementära - kanske rent av ”dumma” frågor ...
1) Spelar det någon roll var jag sparar mina bilder? Är det bättre att jag sparar dem på minneskort och skapar ett litet (kanske snart ganska stort) bibliotek med minneskort? Det vill säga: påverkas kvalitén av en överföring till dator (eller extern hårddisk eller vad det nu kan vara)?
2) Om lagring på dator (e.d.) funkar lika bra, har datorns ”kvalité” någon betydelse? Eller är en fil så att säga en fil med samma egenskaper var jag än sparar den?
3) Denna fråga hänger delvis ihop med ovanstående: Jag skriver ut många av mina bilder - tycker om att skapa ”riktiga” album, som förr, och har en bra Canonskrivare. Spelar det någon roll för bildens kvalité om jag skriver ut den direkt från minneskortet, eller om jag först för över den till dator (e.d.) och skriver ut därifrån?
4) Jag har hittills använt min dator mest för texter, pdf:er o.d. Inte mycket bilder, inga spel alls. Nu börjar datorn bli lite till åren och det är dags att skaffa en ny. Och detta sammanfaller alltså med mitt nyväckta fotointresse, vilket jag ska ta med i beräkningen när jag letar efter dator. Några tips? Det finns ju en del att välja mellan ... Tar tacksamt emot tips av såväl allmänt slag som konkreta datortips.

Jag är glad för detta forum som verkar väldigt bra!

H