Annons

Discfilmer

Produkter
(logga in för att koppla)

electra

Aktiv medlem
En kompis till mig har otroligt nog ett antal exponerade discfilmer som blivit liggande en gång i världen utan att lämnas in för vidare process. Finns det någonstans där sådana framkallas och kopieras? Eller är det soppåsen som gäller?

Otroligt. Det måste vara minst 15 år sedan filmerna slutade tillverkas.
Det går nog bra att framkalla filmerna på ett proffslabb som har hängmaskin för C-41 framkallning. Det lär vara ett större problem att fixa kopior från negativen.
I princip ska det gå att klippa ur bildrutorna, montera dem i diaramar med glas och scanna in bilderna med en vanlig filmscanner.
Ett litet men ganska roligt projekt.
Räkna med att bilderna inte är av högsta klass bara...efter kanske 20 år.

När disckameran redan var passé och historia råkade jag vinna en sådan på ett lotteri. Två skivor följde med.
Provade den ena och skickade till ett postorderlabb. Efter tre veckor, mot normal 3-4 dagar, fick jag tillbaka kopiorna. Samt ett erbjudande om att köpa en ny kamera till ett förmånligt pris. Jag uppfattade erbjudandet som en stilla vädjan...

Vad jag tänkte komma fram till är ju att det kanske rent av finns teknik undanstoppad någonstans som fortfarande klarar framkallningen, även om det gått ytterligare ett decennium.
Ring runt och kolla lite bland postorderlabben, det är mitt råd. Men förklara för säkerhets skull att det inte handlar om stadigvarande fotografi med den disctekniken - om ni inte vill göra några klipp på nya kameror, förstås.

ANNONS
Götaplatsens Foto