Annons

Diskutera Nya Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

.Z.

Aktiv medlem
En liten undran ang. dammproblemet på sensorn. Sigma SD9 har en glasskiva som skyddar sensorn, den ska enligt uppgift vara lätt att rengöra. Varför har inte Canon & Nikon en sådan skiva? Enligt vad jag läst så försämrar den inte bilden på nåt sätt, eller gör den det? Kan det vara så att Sigma patentskyddat idén?

Larsa
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag tror att både Nikon och Canon har skyddande glas framför sensorn. Men dammet syns nog tydligare på dem eftersom det sitter så nära skärpeplanet.

Sigmas glaskonstruktion bakom bajonetten skulle förmodligen inte få plats i ett Nikon- eller Canonhus. Antingen skulle den bakre linsen på vissa objektiv ta i, eller så skulle spegeln inte gå fri. Det är rätt trångt där bakom.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Canon HAR en glasskiva framför sensorn och dammproblem i D10/D60/10D är ovanliga.
Sigma, däremot har riktigt stora problem med damm på sensorn eftersom skivan inte är monterad i renrum, dvs den har 'inbyggt' damm från början...

Damm kan man pilla bort med en superfin, spetsig liten pensel som en del färghandlare har.
 

Guffa

Aktiv medlem
Så här ser det ut när det kommit ett stort dammkorn på glasskivan framför sensorn på en D60. Utsnitt ur originalbilden.

På de flesta bilder kommer man alltså inte ens att märka det.
 

Bilagor

.Z.

Aktiv medlem
Om det nu är så att Canon & Nikon har skyddsglas framför sensorn så förstår jag inte problemet, bör väl vara ganska så lätt att blåsa rent, eller?
 

EdwardH

Aktiv medlem
PnP? Någon gång?

Det som stör mig som fan är att kameran inte är PnP / mass storage device / whatever.

Kan det där fixas med ny firmware eller är det fucked redan från början?

Det hade helt klart varit bekvämt att ha med sig sin USBA-USBminiB-kabel överallt...
 

Jeppe

Aktiv medlem
Edward: Kameran är PnP... Bara inte till XP.. eller så... Canon säger själv att det ska funka då kameran har PictureTransferProtocol, men som sagt.. till WinXP funkar det ikke...synd..

Förresten är det inte heller en USBA-USBminiB.. Det är CanonSpecial-USBA...eller om det var B...
 

EdwardH

Aktiv medlem
Jag stack till Kjell & Co och köpte mig en 3m lång USBA-USBminiB och använder den kabel för att föra över bilderna...
 

EdwardH

Aktiv medlem
Den dära tredje knappen längst till vänster där man har tummen... på min 10D är det nästan omöjligt att trycka på den.

Man måste vrida på handen och trycka på knappen med nageln, som om knappen är redan intryckt.

Är det så på någon annans kamera?
 

Jeppe

Aktiv medlem
EdwardH skrev:
Den dära tredje knappen längst till vänster där man har tummen... på min 10D är det nästan omöjligt att trycka på den.

Man måste vrida på handen och trycka på knappen med nageln, som om knappen är redan intryckt.

Är det så på någon annans kamera?
Nej.. det måste vara tillverkningsfel på din.. På min sitter den helt perfekt...

Kan även vara din tumme som är felkonstruerad...


;)
 

Richards

Aktiv medlem
Har inga problem med den knappen. Den funkar ungefär som blixtknappen på framsidan, dvs har kortare slaglängd än de två svampiga knapparna brevid.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Inga problem med knappen här heller, men jag har ganska små händer.
Jag har förresten inte riktigt begripit vad on-off-knappen för ratten baktill är bra för. Kan någon förklara? Är den 'bara' till för att förhindra att man kommer åt ratten baktill och ställer något fel?
 

henab

Aktiv medlem
Linmajon skrev:

Jag har förresten inte riktigt begripit vad on-off-knappen för ratten baktill är bra för. Kan någon förklara? Är den 'bara' till för att förhindra att man kommer åt ratten baktill och ställer något fel?
Japp. Helt värdelös knapp enligt mig.

Det enda "nyttan" jag upptäckt med den är att jag råkar komma åt den nån gång ibland och då får jag spendera några sekunder att fundera över varför ratten inte fungerar.

Apropå knappar: Vad tycker ni om på/av-knappen?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Vilken av dem? ;)

Jo huvudströmbrytaren sitter helt rätt placerad, eller rättare sagt.. Canon har flyttat den från D60/D30'ns placering till EOS 1N/V/D/Ds placering. Så för mig som använder 1N sedan innan så var det en självklar placering av strömbrytaren.

Anledningen till den andra strömbrytaren är för att man inte ska komma åt att exp.kompensera i lägena Av, Tv och P av misstag..Det finns ju faktiskt de som har sin 10D eller annan EOS med bakre inmatningsratt på P bara....Själv är det mest M eller Av...
 

Linmajon

Aktiv medlem
henab skrev:
Japp. Helt värdelös knapp enligt mig.

Det enda "nyttan" jag upptäckt med den är att jag råkar komma åt den nån gång ibland och då får jag spendera några sekunder att fundera över varför ratten inte fungerar.
Jaha, då är det två knappar till som borde kunnat stykas på kameran. Upp/ner och 'jump'-knappen. Totalt onödiga. Inte funktionerna kanske men att C gjort särskilda knappar för dem.
Power-knappen är himla bra tycker jag.
 

ErikFalken

Aktiv medlem
Sådärja, äntligen ska man väl kunna ansluta sig till denna del av fotosidan.se, fick nämligen besked idag att min 10D skickats :)

/Erik
 

Fotograf121

Aktiv medlem
Är det någon som vet något om tätningen i denna kamera???

Om det har skrivits någonstans i denna diskution så orkar jag inte läsa igenom denna roman efter 12h arbete
 

EdwardH

Aktiv medlem
121an skrev:
Är det någon som vet något om tätningen i denna kamera???
Well, jag var precis ute och morgonfotograferade med kameran i regnet.

För det mesta hade jag handduk över kameran, men efter ett tag sket jag i handduken och körde naturell.

Kameran fungerar fortfarande.

Hur mycket regnade det? Efter en kvart eller så var jag tvungen att torka av sadeln på cykeln för att undvika få en blöt rumpa. 70-200:an har en samling stora droppar på ovansidan.

Kameran själv har en samling droppar på ovansidan men ingenting på sidorna.

Jag skulle inte ta ut den i en storm men som det är just nu har jag ingenting emot att ta ut den i en lätt regn. Iaf inte i några minuter.

En halvtimme hade jag inte vågat ha fram den.
 
ANNONS