Annons

Displayen visar err 99

Produkter
(logga in för att koppla)

Tjofs

Aktiv medlem
Har en Canon eos 350d sedan flera år tillbaka. Inte haft några problem med den.
Köpte ett Canon 50mm 1,8 för ett par år sedan och har funkat alldeles utmärkt.
Idag när jag skulle fota så hann jag bara med några bilder sedan kom det upp "err 99" i displayen.
Bilden som då tagits registrerades inte på kortet. Fick stänga av kameran för att få bort felkoden.
Testade igen men blev samma.

Provade att byta till Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS och då fungerade det igen. Testade då att byta tillbaka till 50mm 1,8 och det fungerade med några bilder sedan blev det "err 99" igen.

Kan det vara så att det var ren tur att det fungerade med zoomobjektivet eftersom jag bara provade några bilder?

Felet kom så tvärt så jag tycker det är konstigt att det ens inträffade.

Tips?

Har en Canon eos 350d sedan flera år tillbaka. Inte haft några problem med den.
Köpte ett Canon 50mm 1,8 för ett par år sedan och har funkat alldeles utmärkt.
Idag när jag skulle fota så hann jag bara med några bilder sedan kom det upp "err 99" i displayen.
Bilden som då tagits registrerades inte på kortet. Fick stänga av kameran för att få bort felkoden.
Testade igen men blev samma.

Provade att byta till Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS och då fungerade det igen. Testade då att byta tillbaka till 50mm 1,8 och det fungerade med några bilder sedan blev det "err 99" igen.

Kan det vara så att det var ren tur att det fungerade med zoomobjektivet eftersom jag bara provade några bilder?

Felet kom så tvärt så jag tycker det är konstigt att det ens inträffade.

Tips?

Efter googling :
"When Canon first cooked up the EOS system and then moved to the EOS digital system, they had to think up some error codes to display. They expected a few and documented them as Err 1, Err 2, etc. Then, as an afterthought, they figured that Err 99 would be a good catch-all for anything else. In some cases, Err 99 means that something wrong happened, but then it cleared out before it could be further determined.

When the communications between the camera body and the lens would have some non-Canon message pop in there, the body will display Err 99. There are other diverse reasons for Err 99, but lens-to-body problems are common."

Kolla kontakterna på objektivet och gör ren dom. Oxidation kan tas bort med ett radergummi enligt hörsägen.

ANNONS
Götaplatsens Foto