Annons

Minneskortsfel?

Produkter
(logga in för att koppla)

zosma

Aktiv medlem
Finns det något sätt att med säkerhet veta om det är fel på minneskort. Jag får ibland text på topp displayen 'card err' Oftast räcker det att stänga kameran och sätta på den igen, så fungerar det. Ibland kommer felet ofta, ibland går det lång tid. Är inte säker om det skulle kunna vara kombination av min Nikon D7200 och Tamron 150-600, fast borde inte påverka minneskortet. Kan inte direkt göra den kopplingen, eftersom jag fotar mest med min 150-600.
En gång när jag skulle kopiera bilderna till dator (direkt från kameran) då kom det också card err, då hittade datorn den andra kortet som finns i kameran, men inte den med bilderna. Stängde av kameran och satte på den igen, då hittade dator kortet.


Minneskortet är Sandisk Extreme 64 GB. Köpte en ny som jag ny satte i kameran, men innan man kastar den gamla, så vore det bra om man kunde vara säker att det är fel på den och inte något annat.
 

Erik X

Aktiv medlem
En SD-kortläsare som du kan koppla via USB direkt till datorn brukar inte kosta en förmögenhet, en rätt praktisk pryl att ha :) Då kan du testa minneskortet direkt mot datorn.
Om du råkar ha en modernare laptop så kan det finnas en SD-slot gömd under en lucka någonstans.
Kolla att det inte är smuts på kontaktytorna på kortet förresten.. Eller skräp inne i slotten i kameran. Vad händer om du byter plats på korten (gissar att båda är SD?)
 

zosma

Aktiv medlem
En SD-kortläsare som du kan koppla via USB direkt till datorn brukar inte kosta en förmögenhet, en rätt praktisk pryl att ha :) Då kan du testa minneskortet direkt mot datorn.
Om du råkar ha en modernare laptop så kan det finnas en SD-slot gömd under en lucka någonstans.
Kolla att det inte är smuts på kontaktytorna på kortet förresten.. Eller skräp inne i slotten i kameran. Vad händer om du byter plats på korten (gissar att båda är SD?)

Har en långsam kortläsare med usb 2, även en laptop med kortläsare. Men problemet är att felet kommer inte hela tiden. Igår var första gången felet kom när jag skulle ladda upp bilderna. Men när jag är ute och fotar så har det blivit oftare. Men nu har jag satt ett nytt kort i slottet så får jag testa med det. Har kort i andra slottet också, men den änvänds så sällan. Googlade lite, och hittade en del som hade problem med sina minneskort i nikon D7xxx, men dom verkarde inte riktigt lika som i min, eftersom jag får problemet bara ibland. Ibland ofta, ibland går väldigt lång tid i mellan.


Edit: Men någon skrev något att det ibland visar card err om objektivet inte har riktigt kontakt med kameran. Därför tänkte jag om det kunde ha med 150-600 objektivet att göra. Kommer inte ihåg om jag har haft problemet med någon annan objektiv.
 
ANNONS