Annons

Ditt webb-beteende?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hur är ditt beteende på Fotosidan?

• a/ passiv

Röster: 11 23.4%
  • b/ aktiv

Röster: 27 57.4%
  • c/ skapar

Röster: 9 19.1%

• Totala väljare
    47

ulfaspen

Aktiv medlem
Jag har nyligen läst (sammanfattningen) i en avhandling om ämnet, som beskriver människors webb beteende inom de sk. sociala medierna eller nätverken. Den kom fram till slutsatsen att:

90% iakttar (passiva)

9% deltager aktivt

1% skapar (nytänkande)

Således verkar de flesta som hänger på facebook, twitter, myspace och kanske även Fotosidan vara passiva medlemmar? Jag har noterat att väldigt många har betraktat mina bilder och många har läst mina blogginlägg, men men väldigt få kommenterar. Det är ju kommentarerna som man blir glad av. I ärlighetens namn måste jag nog erkänna att jag är för dålig på att själv lämna ett avtryck efter mig.

Hur är ditt beteende på Fotosidan?

a/ iakttagare

b/ deltagare

c/ skapar

Senast ändrad:
Vad är skillnaden mellan B och C?

B alternativet är som du ungefär, tar del, frågar, är med i forumen, kommenterar bilder och bloggar. C alternativet är en nytänkare, skapar nya funktioner (ej kodknackare), hittar nya användningsområden (sällsynt), en uppfinnare eller kreatör.

B alternativet är som du ungefär, tar del, frågar, är med i forumen, kommenterar bilder och bloggar. C alternativet är en nytänkare, skapar nya funktioner (ej kodknackare), hittar nya användningsområden (sällsynt), en uppfinnare eller kreatör.

Ok. Men jag tror det är svårt att placera in folk en och en i alla grupper. Jag kommenterar endast en liten procent av alla bilder och bloggar jag ser/läser, men skriver ofta i forumet om jag tror jag har nåt att bidra till diskussionen. Jag antar att A-alternativet är till för dem som inte gör något alls, för annars är jag ju kanske 80% passiv och 20% aktiv. Dessutom skriver jag också emellanåt här och ger synpunkter och förslag på olika saker, så det är väl en liten procent C i mig också. Röstar dock på B.

En stor del av de passiva kommer antagligen inte att rösta här så jag är lite skeptisk till om denna poll kommer att ge rätt utslag....

Jag är med och skapar en ny grupp här på Fotosidan som heter Fotosyntes. Jag donar här hemma med filter som jag tillverkar själv och jag donar med alternativa lösningar på ljussättning. Jag använder ingen extern bilx utan jag använder den inbyggda på alla sätt jag kan komma på.

Jag bloggar och kommenterar en hel del. Dessutom upptäcker jag nya sätt att se bilden på i stort sett varje dag. Inspiration finns här på FS och just bloggarna är toppen när det gäller att hitta spännande personer.

Det är kul att skapa och just nu är jag inne på Sima soft lens. Det vore kul och jag kunde kombinera min vidvinkel med Simat! ;) Ska fnurla lite på det.

Mer skapande frihet åt fotofolket!!

/Helena

Alterativ a är ju onödig efter som om man faktiskt väljer alternativ a så tillhör man ju helt plötsligt alternativ b.
(Förklarar kanske varför alternativ a hittils fått 0% )

Mvh Mattias

Alterativ a är ju onödig efter som om man faktiskt väljer alternativ a så tillhör man ju helt plötsligt alternativ b.
(Förklarar kanske varför alternativ a hittils fått 0% )

Mvh Mattias

Hej Mattias!

Du har en alldeles riktig poäng där. Enklaste sättet att se hur stor andel som är passiva är att jämföra hur många som läst med hur många som röstat, för närvarande 49 har läst och 6 personer röstat,..

Förtydligande.

Med Skapar menas att man är inne på webben (här på Fotosidan) och hittar på nya applikationer eller funktioner med befintlig miljö eller andra delar av webben ihop med aktuell site, något nytt som ingen annan tänkt på.

Ajaj, jag röstade och hävdade att jag skapade, men när jag ser din definition så kvalar jag inte där, utan skulle ha röstat som aktiv. Farligt att ge alternativ som är odefinierade! I första inlägget stod det "konstruerar" vilket bidrar till att öka förvirringen.

Jag menar att detta alternativ "skapar" i den här givna definitionen under alla förhållanden måste gälla mycket få. Jag har i och för sig en del kreativa idéer för möjlig utveckling av fotosidan (jag är gammal informatör, gränssnittskonstruktör m m), men här finns knappast någon mottagare för förslag om sådant.

Dock kommer här två av mina idéer:

- "förslagslåda" där vi medlemmar kan posta förslag till vidareutveckling av fotosidan. Obs! Utan att behöva starta en diskussionstråd om ifall förslaget är bra eller inte. Om redaktionen vill ha en sådan diskussion får de starta den själva.

- en helpdesk inbyggd i systemet. Jag skickar ibland supportfrågor rörande grundläggande saker om hur man gör, men de frågorna besvaras aldrig. Det är bara när jag påpekar något uppenbart fel som det blir någon respons.

Jag har flera idéer, men eftersom jag inte känner att det finns någon mottagare av dem så får saken vara så länge.

Jag har nyligen läst (sammanfattningen) i en avhandling om ämnet, som beskriver människors webb beteende inom de sk. sociala medierna eller nätverken. Den kom fram till slutsatsen att:

90% iakttar (passiva)

9% deltager aktivt

1% skapar (nytänkande)

På mejlinglistor brukar man kalla den första kategorin för lurkare :) Det är samma erfarenhet där, och den har stått sig sedan hedenhös (= gamla KOM-systemet på universiteten): Många nyfikna lurkar, få sticker fram hakan och syns.

Jag undrar om detta är specifikt webbeteende, jag tror inte det. Det är nog allmänmänskligt. Som tidningsredaktör få man uppleva att en liten minoritet skriver och tycker saker på insändarsidor etc, även i de fall man väldigt kraftigt inbjuder. Och titta på samhällspolitiken, där till och med den låga aktiviteten att rösta drar ett minskande antal deltagare.

Jag tror att det är en stående erfarenhet att aktivt deltagande kräver ett engagemang som uppstår under specifika betingelser: karismatiskt ledarskap eller en starkt engagerande idé som ligger i tiden.

När det gäller fotosidan så är det kanske ett problem att så få kommenterar (och att så många bilder förblir okommenterade), men i andra vågskålen ligger att det finns så många väldigt bra bilder. Och alltså så många fotografer som i alla fall i så måtto är aktiva, att de publicerar bilder.

Jag är en periodare

men när jag väl är här, är jag aktiv, att sitta tyst och titta på har aldrig varit någon stark sida hos mej. Då när jag är aktiv på fotosidan eller liknade sidor, är jag där nästan hela tiden, typ 12 av dygnets 24timmar. Sen blir det något annat som tar min uppmärksamhet helt och då lämnas ju annat helt obesökt.

Detta är ju en helt bortkasstad poll... Lite aftonbladetvarning på den.

De som kommer läsa och svara tillhör antingen Aktiva eller Skapande. De passiva är ju just passiva och därför svarar de inte på pollar.
Kommer du säkert se när pollen legat ute ett tag att väldigt få väljer alternaitv 1.

Aha. Och jag läser inte uppenbarligen. Detta hade redan tagits upp. I rest my case.

Detta är ju en helt bortkasstad poll... Lite aftonbladetvarning på den.

De som kommer läsa och svara tillhör antingen Aktiva eller Skapande. De passiva är ju just passiva och därför svarar de inte på pollar.
Kommer du säkert se när pollen legat ute ett tag att väldigt få väljer alternaitv 1.

Aha. Och jag läser inte uppenbarligen. Detta hade redan tagits upp. I rest my case.

Tja. Hittills har totalt bara 42 svarat, och av dem anser sig 20% passiva. Vet inte om det bekräftar eller motbevisar din tes. Sanningen är väl att de flesta inte alls följer forumdiskussionerna.

Personligen tycker jag att det största problemet är att det är lite svårt att kontakta Fotosidans redaktion, i alla fall om m an vill ha någon vettig respons från dem. Att mejla t ex, det är som att skicka flaskpost eller slänga något över planket. Man kan ju hoppas att det blir behandlat på något sätt, men man får sällan veta. Men Fotosidans skapare tillhör väl ändå inte kategorin passiva? :)

Finns säkert något sätt att göra något åt det här, men det finns ingentstans där man kan lägga förslag om det.

Bortkastad poll, som bekräftar..

Så har då sju dagar gått, sedan frågan ställdes, det blev ungefär som förväntat.

Det sista alternativet var lite "luddigt" formulerat i farten, men ändå.

415 visningar till kl. 18,00 efter sju dagar, kan väl gott anses representera en hel del passiva?

9 har faktiskt svarat: passiv
25 har svarat: aktiv
9 har svarat: skapar

Slutsats #1: Om man räknar alla som läst tråden (minus alla tråddeltagares besök, flera ggr) så stämmer det ganska bra med att ca. 90% är passiva eller iakttagare, eller?
43 stycken har bemödat sig att svara (minus felkällan "skapar") och då skulle de kanske representera de aktiva, eller?
Den sista 1% som sk. skapar eller konstruerar blev det lite missförtånd omkring, så den siffran här är lite "dunkel", eller?

Slutsats #2: Den viktiga, är kanske att kommentars frekvensen per uppladdad bild i Bildkritik, nog inte är så dålig?
Bara det att Fs har aktualiserat frågan har satt fart på kommentarerna, i af på mig.

Det kanske går att konstruera några andra incitament för att öka kommentarerna?

Några vilda förslag:

#1 Fs ökar sina inkomster (kommersiellt JA), med "Bedömnings pool, av proffs", 2:-/bild?

#2 Fs ökar sina inkomster, med Platinum medlem, xxx:-/år, typ fri bildbedömning, av proffs?

#3 En väntesluss, bilder på väg in i Bildkritik, på sin egen sida, två per månad. Duger Bilden?

#4 Efter en viss (kort) tid åker okommenterade bilder ut ur Bildkritik?

#5 Om man gått in i poolen Bildkritik, kommer man inte ur om man inte har kommenterat?

#6 När man går in i Bildkritik kommer alla okommenterade upp först?

#7 Tävling, de mest konstruktiva kommenterarna får ngt?

#8 Olika kampanjer på Fs, vecka 5 är stora kommentarsveckan?

#9 En ny medlem måste vänta x månader innan man kan ladda upp bilder i Bildkritik?

#10 Topplista, veckans bästa kommentar på första sidan?

Vad vet jag, satt bara och spånade lite.

Så har då sju dagar gått, sedan frågan ställdes, det blev ungefär som förväntat.

Det sista alternativet var lite "luddigt" formulerat i farten, men ändå.

415 visningar till kl. 18,00 efter sju dagar, kan väl gott anses representera en hel del passiva?

9 har faktiskt svarat: passiv
25 har svarat: aktiv
9 har svarat: skapar

Slutsats #1: Om man räknar alla som läst tråden (minus alla tråddeltagares besök, flera ggr) så stämmer det ganska bra med att ca. 90% är passiva eller iakttagare, eller?
43 stycken har bemödat sig att svara (minus felkällan "skapar") och då skulle de kanske representera de aktiva, eller?
Den sista 1% som sk. skapar eller konstruerar blev det lite missförtånd omkring, så den siffran här är lite "dunkel", eller?

Slutsats #2: Den viktiga, är kanske att kommentars frekvensen per uppladdad bild i Bildkritik, nog inte är så dålig?
Bara det att Fs har aktualiserat frågan har satt fart på kommentarerna, i af på mig.

Det kanske går att konstruera några andra incitament för att öka kommentarerna?

Några vilda förslag:

#1 Fs ökar sina inkomster (kommersiellt JA), med "Bedömnings pool, av proffs", 2:-/bild?

#2 Fs ökar sina inkomster, med Platinum medlem, xxx:-/år, typ fri bildbedömning, av proffs?

#3 En väntesluss, bilder på väg in i Bildkritik, på sin egen sida, två per månad. Duger Bilden?

#4 Efter en viss (kort) tid åker okommenterade bilder ut ur Bildkritik?

#5 Om man gått in i poolen Bildkritik, kommer man inte ur om man inte har kommenterat?

#6 När man går in i Bildkritik kommer alla okommenterade upp först?

#7 Tävling, de mest konstruktiva kommenterarna får ngt?

#8 Olika kampanjer på Fs, vecka 5 är stora kommentarsveckan?

#9 En ny medlem måste vänta x månader innan man kan ladda upp bilder i Bildkritik?

#10 Topplista, veckans bästa kommentar på första sidan?

Vad vet jag, satt bara och spånade lite.

Jag ser två viktiga problem:

1. Det krävs en hel del arbete från Fotosidan för att realisera sådana idéer. I vissa fall måste programvaran utvecklas så att den ger stöd för det. Fotosidan måste således prioritera väldigt hårt var de lägger sina resurser, så att det som görs verkligen på det ena eller andra sättet leder till resultat. Svårt att chansa, om jag så säger.

2. Det är svårt att få till stånd en konstruktiv dialog mellan användarna och redaktionen, av någon anledning. Sådana här forumdiskussioner är inte till så stor hjälp. Åsikterna här är knappast representativa för medlemskåren, eftersom 90% eller så är passiva. Dessutom visar det sig tydligen att många som kommer till tals här är antingen förfärligt kritiska och negativa till i stort sett alla förändringsförslag, eller totalt orealistiska. Varav man kan förstå att redaktionen kanske inte har så starka incitament att engagera sig. Likafull är detta i mina ögon en stor brist. Jag har en del idéer om vad som skulle kunna göras för att förbättra den här dialogen, men eftersom den inte finns så finns det ingenstans där dessa förslag kan läggas fram och diskuteras.

Det lutade ju åt att man skulle införa ett slags begränsning i rätten att ladda upp bilder i kritikpoolerna, baserat på ens egen villighet att kommentera. Men nu vet jag inte hur det gått med det. Förslaget bekrigades ju med ursinne av en del deltagare. Men själv tror jag att det i alla fall skulle ha varit ett bra första steg. Hur det går nu vet jag inte, jag har inte sett något.

Det är svårt att få till stånd en konstruktiv dialog mellan användarna och redaktionen, av någon anledning.
Jag har noterat att "redaktionen" ganska frekvent kommer in i trådarna och ger sin syn på viktigheter.

Troligen drunknar de i frågor om uppenbara självklarheter som det går att läsa eller lista sig till här på Fs, (har själv ställt konstiga enkla frågor) ung. som Instruktionsboken till kameran.

Det är svårt att få till stånd en konstruktiv dialog mellan användarna och redaktionen, av någon anledning.

Jag har noterat att "redaktionen" ganska frekvent kommer in i trådarna och ger sin syn på viktigheter.

Troligen drunknar de i frågor om uppenbara självklarheter som det går att läsa eller lista sig till här på Fs, (har själv ställt konstiga enkla frågor) ung. som Instruktionsboken till kameran.

Redaktionen, staben... jag vet inte vad jag ska kalla det tappra gäng som leder sajten. Föreslå gärna ett bättre ord, som inte behöver sättas in om citationstecken.

Jag har också märkt att de responderar av och till. Men ibland iakttar de en tämligen strikt tystnad. Jag har gjort mitt bästa för att locka ut dem på plan, men jag ligger bestämt inte så bra till hos dem, för jag får ingen respons.

Och så har de slutat berätta något om vad som är på gång när det gäller kritikpoolerna.

Om det är så att de tycker att de får onödiga frågor från newbees, så borde de i alla fall av dessa frågor se var bristerna finns i sökfunktioner och faq, och göra något åt dem. Det finns stort utrymme för att göra Fotosidan mer tillgänglig. Jag är inte ensam om att i starten ha upplevt Fotosidan som en smula rörig och svårtillgänglig. (OBS! För att inte verka gnälligare än jag är – faktum är att jag tycker Fotosidans upplägg och programvara är i grunden mycket bra, och såtillvida har jag bara beröm för detta järngäng. Men ändå ser jag behov av vissa förändringar.)

Det hindrar inte att jag förstår att det kan vara svårt att fånga upp aktiva (!) medlemmars intresse för att se förbättringar eller få svar på frågor. Det är just på den punkten jag har förslag. Och alltså tvingas notera att det inte finns någon fungerande mottagare för dem.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto