Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dokumentera arkitektur och murverk

Produkter
(logga in för att koppla)

Greve Nickon

Aktiv medlem
Hej!
Jag håller just nu på att läsa en kurs i byggnadsarkeologi på Lunds Universitet där vi ska göra en undersökning på en kyrka. Jag och en kille till började prata om att man skulle ta och kompletera ritningen med en fotodokumentation för att som underlag för tolkningarna. Eftersom det är viktigt att få det rätt med skalor, vinklar och liknande har jag en drös frågor. Jag kommer att använda mig av min D100 och stativ (om det är möjligt, det kan vara rätt trångt på en kyrkvind). Vi kan tänka oss ett exempell med en tegelmur.

1. Vilket objektiv bör jag använda? Min första tanke var att använda mitt 50/1,8 men då blir det många bilder att pusla ihop. Är det bättre att använda 12-24/4 och rektifiera (tror jag det heter?) bilderna och sedan pussla ihop dem? Detta leder till nästa fråga:

2. Hur rektifierar man i PS2? Behövs det andra programvaror eller finns det gratis plugins? När man ska pussla ihop bilderna kan man då låta ett panoramaprogram göra det automatiskt eller måste man göra det manuellt i PS?

3. Hur gör man för att få en korrekt skala, tex 1:20 så man i efterand kan mäta på bilden och säga tex att en tegelsten är 20 cm lång?

Tre ganska svåra frågor som jag hoppas att det finns någon/några som kan svara på.

Greven

Jag plåtar mycket arkitektur med vidvinkel, men har som tur är inte kraven att hålla det skalenligt och mätbart.

Om du använder 12-24 så är det extremt viktigt att att kameran är vinkelrät mot objektet i alla ledder för att avstånden inte skall bli förvridna. Även små vinkelskillnader gör stor skillnad. Hur det funkar att ta flera bilder med 50mm och sedna lägga ihop har jag ingen erfarenhet av, men antagligen borde effekter och problem bli likartade om du lägger ihop så många bilder att det motsvarar samma brännvidd.

2. Jag brukar använda transfom>skew för att dra ut hörnen så att bilderna blir raka. Om bilderna inte är allt för snea från början brukar det gå attfå dem att se OK ut, men jag skulle inte lita på mått tagna från dem. Istället för skew kan man även använda filters>lens correction. Gör ungefär samma jobb men på annat sätt.

3. Enklaste sättet borde vara att lägga ett referensobjekt (tex en tumstock) i närheten av de intressanta delarna av bilden.

För detta bör man väl ha shiftobjektiv?
Vilket alltså förhindrar att det sluttade vinklar. Vet att min farbror som var fotointresserad och fotograferade byggnader och utrymmen i jobbet använde detta tillsammans med stativ. Han är byggnadsarbetare.

Ett tilltshift objektiv är bra i vissa lägen, men i trånga utrymmen, eller när man står på en byggnadsställning och inte kommer längre bort än en meter från muren är det dock svårt.

Jag har hört om folk som använt fisheye för att få med så mycket som möjligt, rektifierat och beskurit bort de delar av byggnadsställningar som synns för att sedan pussla ihop alla bilderna så att man får en bild på hela väggen, utan byggnadssställningar och i en korrekt skala.

Greven

ANNONS
Götaplatsens Foto