Annons

Dokumentfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalmarmagnus

Avslutat medlemskap
Hej!

Kan någon ge förslag på lämplig kamera att använda vid dokumentfotografering i arkiv? Blixt och eget stativ får inte användas. Formaten är från A4 till A3, text och bild/kartor finns om vartannat fast det är mestadels fråga om text, det är oftast svart-vitt men ibland färg (t.ex. svart text på gult papper). Det kan handla om att fotografera 2-3 000 sidor om dagen.

Tacksam för svar.

Hälsningar Magnus Persson

Får inget stativ användas? Ett macro med bildstabilisering då. En Nikon D800E med Micro Nikkor 105/2.8 VR kanske.

Får inget stativ användas? Ett macro med bildstabilisering då. En Nikon D800E med Micro Nikkor 105/2.8 VR kanske.

Ett 105mm macro skulle jag säga är för lång brännvidd för A3 eller A4. På det avstånd som krävs för att få in hela dokumentet i sökaren med den brännvidden har man dessutom ingen användning av macro-kapaciteten.

Om du bara vill kommaåt informationen i handlingarna så skulle jag vilja påstå att du klarar det utmärkt med en bra kompaktkamera med ljusstark optik för 4-5000 kr.
En fördel med en sådan, om du ska verka i biblioteksmiljö, är att den är praktiskt taget ljudlös. Eftersom du inte får använda stativ så lär vikten av kameran ha en viss betydelse om du ska häva upp kameran 2-3000 ggr per dag.

Varför får inte stativ användas? Det låter konstigt. Detta är väl yrkesbruk?

Med ett stativ vore det enkelt med vilken kamera som helst.

Per.

Hej!

Kan någon ge förslag på lämplig kamera att använda vid dokumentfotografering i arkiv? Blixt och eget stativ får inte användas. Formaten är från A4 till A3, text och bild/kartor finns om vartannat fast det är mestadels fråga om text, det är oftast svart-vitt men ibland färg (t.ex. svart text på gult papper). Det kan handla om att fotografera 2-3 000 sidor om dagen.

Tacksam för svar.

Vad är det för material?

Vad ska du göra med bilderna, ska de OCR-as eller är det ritningar? Måste det vara perfekt?

Konstigt att du inte kan använda stativ, det skadar ju inte dokumenten. Kolla igen.

Det bästa är att du skaffar en scanner, det blir bättre du får platta sidor, väl belysta.

Industrispionage? ;)
Jag antar att en kompaktkamera med ljusstarkt objektiv fixar detta utan större problem om inga enorma krav på kvalitet ställs, men då är stativ eller liknande lösningar ett måste.

Ett 105mm macro skulle jag säga är för lång brännvidd för A3 eller A4. På det avstånd som krävs för att få in hela dokumentet i sökaren med den brännvidden har man dessutom ingen användning av macro-kapaciteten.

Förutom att makrobjektiv ger möjlighet till extrema närbilder, så brukar de även vara bra på att hantera plana föremål. Så macroobjektiv är fortfarande en bra ide.

Industrispionage? ;)
Jag antar att en kompaktkamera med ljusstarkt objektiv fixar detta utan större problem om inga enorma krav på kvalitet ställs, men då är stativ eller liknande lösningar ett måste.

Sen har vi ju det där med upphovsrätten...oj vad man kan spekulera när TS inte berättar vad det är.

Hej!

Tacksam för svar.

3000 sidor på 8 timmar ger ca 10 sek mellan varje bild. Finns som jag ser det bara ett alternativ och det är att få lov att använda stativ och ställa upp för reprofotografering. Tror inte du orkar i längden att lägga upp ny sida var 10:e sekund utan paus nån längre tid. Om du inte får använda blixt så se till att du kan få använda fastljus, gärna ett från var sida som du vinklar in mot dokumenten.

Har en gång sett att Hasselblad hade en pdf om repro, men hittade inte den. Däremot verkar denna pdf förklara rätt bra ;)

Min sambo har fotat med en canon450d och 35/2.0 på arkivet i Lund och det blev helt ok bilder
Men hon var ju bara ute efter att kunna läsa dokumenten hemma i lugn o ro

ANNONS
Götaplatsens Foto