Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Dpi

Produkter
(logga in för att koppla)
Image>Image size
Men klicka bort "resample image" annars ändrar du storleken på bilden.

Om jag får vara lite jobbig så är det inte DPI du menar utan PPI. DPI är ett mått antalet bläckpunkter per tum (dots) som skrivaren använder vid utskrift.

Pixeltätheten anges med PPI, pixlar per till (pixels per tum). Det brukar vara PPI man menar även om man skriver DPI. Även i specar och programvaror står det fel.

froderberg skrev:
Om jag får vara lite jobbig så är det inte DPI du menar utan PPI. DPI är ett mått antalet bläckpunkter per tum (dots) som skrivaren använder vid utskrift.

Pixeltätheten anges med PPI, pixlar per till (pixels per tum). Det brukar vara PPI man menar även om man skriver DPI. Även i specar och programvaror står det fel.

Tack det var som du sa PPI som igentligen ville ha reda på hur jag ställde in.

Hur ska jag göra om jag ska ställa in document size och sedan PPI vad ska vara förkryssat?

Ribbe skrev:
Hur ska jag göra om jag ska ställa in document size och sedan PPI vad ska vara förkryssat?

Resample image ska du bara kryssa i om du vill minska bildens storlek (tex för webben) eller om du någon gång skulle behöva interpolera upp bilden. Ska du bra ändra ppi (tex för utskrift eller publicering) så har du rutan inte ikryssas.

Som du ser släcks pixelantalen överst och låses när du har rutan utbockad. Det är ju helt naturligt eftersom ändring av ppi inte påverkar upplösningen utan bara hur tätt pixlarna sitter.

Document size 30 vad?

Misstänker att du menar höjden 30 cm på denna bild.

Ändra till 300 ppi i ruta 3
Och skriv önskad storlek i ruta 1 eller 2

Med Resample Image aktiverat så kommer bilden att förstoras till ditt önskade mått.

Senast ändrad:
diver1 skrev:
Document size 30 vad?

Misstänker att du menar höjden 30 cm på denna bild.

Ändra till 300 ppi i ruta 3
Och skriv önskad storlek i ruta 1 eller 2

Med Resample Image aktiverat så kommer bilden att förstoras till ditt önskade mått.

Ska resample image vara ikryssad eller inte?

Ribbe skrev:
Ska resample image vara ikryssad eller inte?

Den ska INTE vara ikryssad om du bara vill ändra ppi, alltså hur tätt pixlarna sitter.

Den ska vara ikryssad om du vill minska mängden pixlar, tex för att göra bilden i webbstorlek eller lagom utskriftsstorlek.

froderberg skrev:
Den ska INTE vara ikryssad om du bara vill ändra ppi, alltså hur tätt pixlarna sitter.

Den ska vara ikryssad om du vill minska mängden pixlar, tex för att göra bilden i webbstorlek eller lagom utskriftsstorlek.

Ok nu förstår jag tack för hjälpen och jag hoppas jag inte varit till för mycket besvär.

ANNONS
Götaplatsens Foto