Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska köpa ny dator har Windows 10 som upphör oktober 2025.

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller med de som säger bygg aller uppgradera den du har. Är den befintliga datorn helt körd eller är det mest att du inte vill fnula med att installera nytt OS?

Om du har någon som bygger i stan där du bor skulle det kanske vara värt att låta dem ta en kik och föreslå vilka komponenter som det är värt att spara och vad du vinner på att uppgradera och få ett prisförslag. Sen låter du dem installare Windows också så slipper du allt besvär.

Får känslan av att du inte vill hålla på så mycket själv. Det vill inte jag heller. Eller vill och vill, det är mer att jag inte är påläst på hårdvara och behöver nån som hjälper mig med valet av komponenter. Jag kommer att göra precis som jag föreslog när det är dags för mig. Jag sitter också med Win 10, men jag är inte så rädd av mig så jag kommer nog att behålla det ett tag till.

Annars om man inte upplever datorn för långsam, så fungerar det att använda hacked som skrevs tidigare i tråden. Installerede W11 till en gammal dator jag har med Intel 2600k processor och den är från 2011.

Jag sitter också med Win 10, men jag är inte så rädd av mig så jag kommer nog att behålla det ett tag till.

Det är förmodligen inte du som drabbas, i alla fall inte direkt, hackarna kommer förmodligen inte hitta intressanta grejer nog för att kunna pressa dig på pengar på din dator. Däremot är risken långt ifrån liten att du snart kommer vara en hjälpande hand för hackarna och därför bör du klaga väldigt lite nästa gång t.ex. ICA, bankid eller Swish ligger nere.

När stora attacker kommer från utlandet kan man ganska lätt spärra just utlandet, därför är kontrollen över inländska datorer guld värd för hackare och det är det vanligaste kreti och pleti råkar ut för och dom som lyckats få kontrollen kommer göra allt för att du inte ska märka något innan det behövs.

ANNONS
Götaplatsens Foto