Annons

Dpreview testar 10d

Produkter
(logga in för att koppla)

sukram

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
Lite off-topic kanske men jag har kollat om 10D's AF håller måttet. Jag plåtade lite roadracing nyss (ikväll). Lite svagt ljus. Kan bara konstatera att varken AF eller något annat i kameran var något som helst problem. Det var bra sprutt i den. Begränsningen var nog bakom kameran.
Kolla exempel nedan.
ISO 400, 1/250s, f4, EF70-200/4L. Blev aningen underexponerad men en omgång i Photoshop gjorde susen...
http://hem.bredband.net/b111397/Foto/Div/IMG_0236s.jpg
Kanon! nu har jag banne mig bestämt mig vilken kamera jag ska ha till nästa sommar! Jag fotar ju dragracing och då är ju autofocusen viktig, och detta ser ju mycket lovande ut
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Kim10D skrev:
felfri :)
Visst. Men men med 9MP och förlägningsfaktor 1,3 hade den passat mig bättre. Jag vill ha möjlighet till rejäl vidvinkel och kunna beskära även om bilden ska publiceras i A4. Och jag har inte råd med en Ds...

Men kameran är otroligt prisvärd och en god bit på vägen.
 

sagan

Avslutat medlemskap
javisst, det hade inte alls varit dumt, jag syftade på felfri efter de specen som kameran har.
Den har fungerat precis som jag förväntat mig..in i minsta detalj, jag är djupt imponerad.
Och bildkvalitén var faktiskt t.o.m bättre än mina mycket höga förväntningar...det känns utan tvekan som om jag kan leva med denna kamera i många år.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Kim10D skrev:
javisst, det hade inte alls varit dumt, jag syftade på felfri efter de specen som kameran har.
Jag har kollat på kameran och är också impad. Jag tror att det får bli en sådan. man kan ju inte vänta hur länge sedan på något som man inte har en aning om det kommer. Detta blir året då jag går över till digitalt - delvis i alla fall.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Visst kommer det 'bättre' kameror än 10D, men det är väl inte värre än att man köper en sådan den dagen. I vilket fall som helst kommer det att dröja lääänge innan jag blir sugen på det. 10D kommer att 'räcka' i minst 10 år för mig...
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Canon säger att det kommer en efterträdare vid PMA nästa år. De tror på att Canon kommer att hålla två serier på digitala systemkameror framöver.

Visst blir inte 10D sämre med tiden. Problemet för mig är att upplösningen är snäppet för lågt för att funka för mig. Men man får väl köra interpolerat...
 

Joker

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
Visst kommer det 'bättre' kameror än 10D, men det är väl inte värre än att man köper en sådan den dagen. I vilket fall som helst kommer det att dröja lääänge innan jag blir sugen på det. 10D kommer att 'räcka' i minst 10 år för mig...
He he, hoppas att FS lever om tio år eller i alla fall fram tills dess att du köper en ny DSLR. Citatet är bookmark:at ...
 

Linmajon

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Canon säger att det kommer en efterträdare vid PMA nästa år...
Vem har sagt det? Jag är helt säker på att Canon inte ens andas om och när efterträdaren till den i dagarna släppta 10D kommer. Bara rykten. Att Canon kommer med både en 'efterträdare' och andra modeller kan man dock vara helt säker på. De kan också lika gärna släppa modeller på Photokina eller helt oannonserat.
 

Linmajon

Aktiv medlem
joker skrev:
He he, hoppas att FS lever om tio år eller i alla fall fram tills dess att du köper en ny DSLR. Citatet är bookmark:at ...
Ja, det finns en del som talar för att jag kommer att få helt rätt, men visst, kommer en lika välbyggd kamera med större sensor och minst lika bra spec. i övrigt till ett bra pris kanske jag funderar om .En 10Ds med FS-sensor för under 15000:- kanske...men då får nog min 10D bli andrakamera.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Linmajon skrev:
Vem har sagt det?
Det var Canons representant på Vildmarksmässan.Hans tror jag att han heter. Möjligen var han mer frispråkig än vanligt eftersom jag stod i tidningen FOTOs monter... Vad han sa var att han räknade med en uppföljare till 10D om ett år, men på frågan om alternativa modellserier var han svävande på och sa att han inget visste och inte trodde det var så nära förestående, men...
 

bugkiller

Aktiv medlem
Förmodligen inte så många, om ens någon. Men frågan är om det är relevant i den här diskussionen. För till skillnad från tio år sedan finns det idag kameror vars upplösning räcker till för de flesta ändamål som film traditionellt använts för. Håller bara kameran rent mekaniskt/elektroniskt och det fortfarande finns datorer med USB-gränssnitt eller CF-kortläsare kommer bilderna att vara lika bra om tio år som de är idag. Sen att det kanske då finns 30 mpix fullsensor digitala kameror som tar bilder helt utan brus med ett levande ljus som reflekteras mot månen som enda ljuskälla är en annan sak :)
 

Guffa

Aktiv medlem
kirigoe skrev:
på tal om kom-och-råna-mig, jag hämtade ut min idag på ICA vid 20.30 och den väldigt snälla kassören sade högt och tydligt så alla runt om kunde höra "19200 tack", jag borde vänt mig till resten av kön och utnämnt "nä, nu ska jag ta mitt 20k-paket under armen och gå ensam hem genom stan" :)
Fick du hämta ut din på ICA? När jag köpte min D60 var jag tvungen att leta rätt på "den riktiga posten", Postcenter i Odenskog, eftersom butikerna inte får lämna ut paket som är dyrare än 10.000:-.

Nåja, nu vet jag var "den riktiga posten" ligger i alla fall... ;)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Kim10D skrev:
Det finns inte ens 10 år gamla D-SLR:er..så det är inte ens möjligt..1995 kom den första.
På fotbolls-VM 1990 plåtades det med digitalkameror. Hela framsidan på Kodaks dåvarande yrkstidning "proffsinfo" upptogs av en digital bild från VM-finalen.

Dessutom fanns sk "stillvideo"-kameror under hela 80-talet som bland annat användes av Expressen. Sony och Canon hade modeller för pressfoto. Även dessa borde klassas som D-SLR.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Aha! då är jag felinformerad..vilken kameramodell var det?

den jag tänkte på (1995) var Kodak DCS460 6.20 mp, den borde för övrigt duga bra som andrahus :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Kim10D skrev:
Aha! då är jag felinformerad..vilken kameramodell var det?
Det får jag kolla. Men någon kodak-modell var det (tror på Nikon F3-hus). Det medföljde en rejäl burk i en axelväska för lagring, batteri och signalbehandling... Det kanske finns något kameramuseum på Kodaks amerikanska proffswebsidor.
 

kirigoe

Aktiv medlem
Guffa skrev:
Fick du hämta ut din på ICA? När jag köpte min D60 var jag tvungen att leta rätt på "den riktiga posten", Postcenter i Odenskog, eftersom butikerna inte får lämna ut paket som är dyrare än 10.000:-.

Nåja, nu vet jag var "den riktiga posten" ligger i alla fall... ;)
japp, det var inga problem alls. den enda gräns jag vet är om beloppet överstiger ett visst värde (tror det var 10k) då man måste betala med postväxel/kort.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
froderberg skrev:
Det får jag kolla. Men någon kodak-modell var det (tror på Nikon F3-hus). Det medföljde en rejäl burk i en axelväska för lagring, batteri och signalbehandling... Det kanske finns något kameramuseum på Kodaks amerikanska proffswebsidor.
Den är ju jättefin! Baserat på en Nikon F3, 1,3 miljoner pixlar, 200MB minne, 2.5 bilder i sekunden. Fanns i två versioner; färg och svartvit.
Kostade $30.000 vid lanseringen 1991.
 

Bilagor

ANNONS