Annons

Drönarkortet

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Det har varit väldigt lite snack kring det nya drönarkortet här på FS. Jag gjorde A2-provet igår kväll. 70 flervalsfrågor och minst 75% rätt krävs för att bli godkänd. Ett ganska enkelt test eftersom man har 24 timmar på sig. Alla svaren finns i utbildningshäftet. Är man osäker på något så är det bara att bläddra fram svaret, men de flesta frågorna löser man faktiskt med sunt förnuft. Alla kan klara detta med rimlig ansträngning. 🙂

Någon annan som gjort testet? Vad tyckte du?
 
Senast ändrad:

acke

Avslutat medlemskap
Det är bara drygt 8000 personer I Sverige som har tagit kortet hittills. Transportstyrelsens förväntade siffra är 400000. Kan tänka mig att många bara flyger på sommarhalvåret och därför väntar med drönarkortet. Sedan blir det väl en och annan svartflygare också...

 
Senast ändrad:

PeterWem

Aktiv medlem
Sidan låg nere hela förmiddagen i förrgår när jag skulle göra provet. I går fungerade sidan men då hann jag enkom med att registrera mig som operatör.
 

Third eye

Aktiv medlem
Tog det, har inget emot det, och ser det som en formalitet.
Inte dyrt, tar inte lång tid, och man sitter ju med pdf/facit samtidigt om man så vill.
Fanns ändå några bra saker att lära sig även om jag drönat i flera år.
 

acke

Avslutat medlemskap
Tog det, har inget emot det, och ser det som en formalitet.
Inte dyrt, tar inte lång tid, och man sitter ju med pdf/facit samtidigt om man så vill.
Fanns ändå några bra saker att lära sig även om jag drönat i flera år.
Jag håller med! Körkort för drönare är en riktigt bra grej. Det höjer tröskeln för att skaffa drönare och förhoppningsvis sållar det bort en och annan klåpare som saknar flygvett.

Sedan kan man säkert ha synpunkter på Transportstyrelsens sätt att hantera saken, men det är en annan fråga.

Bra också att drönarreglementet samordnas inom EU. Det underlättar med gemensamma regler.
 
Senast ändrad:

dynax9

Aktiv medlem
Jag har också tagit korten då jag flyger en hel del modellflyg också. Jag tycker en sak är riktigt dåligt och det är att ungdomar under 16år inte kan köra på egenhand med detta regelverk , uselt(n)
Typisk byråkrati, dumheter.
Det här hoppas jag det kommer en ändring på, kan man avlägga prov som visar att man förstår reglerna så har inte åldern nån betydelse, tycker synd om alla som nu blir begränsade i att kul på fritiden då en vuxen måste va med/ha tid att vara med när lusten faller på, hur kul e det på en skala.
Själv började jag att flyga i 12års åldern, många glada minnen från den tiden.
 

M7_21

Aktiv medlem
Har också tagit det. Men, hur blir kontrollen efteråt när man väl tagit det? Polisen?

Jag menar är att många kanske tänker som så, att det är onödigt att ta ett drönarkort eftersom risken att nån kollar om det finns, är i stort sett obefintlig?
 

PMD

Aktiv medlem
Risken att polisen flyger upp en polisdrönare för att stoppa din för en kontroll är nog rätt liten. :–)

Polisen rycker väl (eventuellt) ut om någon gör en anmälan för att den tror att du har brutit mot någon flygregel. Då är det bra att ha ett drönarkort även om man har flugit enligt reglerna.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag antar att du ventuella försäkringsärenden inte komma täckas om man brymutit mot reglerna eller saknar kortet, kan ju vara rätt bra att tänka på som jag tror en hel del inte förstår.
 
  • Gilla
Reaktioner: s20

acke

Avslutat medlemskap
Jag menar är att många kanske tänker som så, att det är onödigt att ta ett drönarkort eftersom risken att nån kollar om det finns, är i stort sett obefintlig?
Så kan det vara. Så länge man flyger enligt reglerna och håller sig långt borta från människor så är risken för kontroll minimal.
Men å andra sidan finns det en del människor som är allmänt misstänksamma mot drönare och inte drar sig för att anmäla, även om flygningen utförs korrekt och lagenligt. Gemene man har ingen koll på drönarregler.
 
Senast ändrad:

cls

Aktiv medlem
Jag klickade också igenom provet för A2 för ett par veckor sen. Själva provet var enkelt men jag upplevde det som knöligare att få klart för mig exakt vilket kort jag behövde ta och hur man skulle gå tillväga för att göra det. Jag kan tänka mig att det är fler som tycker att det är lite oklart, och att det är en del av förklaringen till att relativt få tagit kortet än. Om fler visste att det är både lätt och billigt att ta kortet så skulle nog fler göra det.
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag klickade också igenom provet för A2 för ett par veckor sen. Själva provet var enkelt men jag upplevde det som knöligare att få klart för mig exakt vilket kort jag behövde ta och hur man skulle gå tillväga för att göra det. Jag kan tänka mig att det är fler som tycker att det är lite oklart, och att det är en del av förklaringen till att relativt få tagit kortet än. Om fler visste att det är både lätt och billigt att ta kortet så skulle nog fler göra det.
Jag håller med. Det kan uppfattas som lite knöligt med C-klasserna och A-kategorierna. Är man smart så garderar man sig för framtiden och gör det längre A2-testet, som täcker in också A1/A3. Det är samma kostnad, enda skillnaden är att antalet frågor i testet är fler.
 
ANNONS