Annons

Rörigt bland alla stativmodeller!

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasÖ

Aktiv medlem
Har sökt på forumet efter rekomendationer på stativ (inte kulleder) och har läst inte bara artikeln om just stativ här på fotosidan utan också plöjt igenom tidningar/böcker där bla. stativ/kulleder behandlats mer elelr mindre omfattande!

Hela konceptet är ju rätt enkelt (nåja, hyffsat i alla fall):
- Stativets uppgift är ju att hålla kameran stilla och ju tungre ett stativ/kulled är desto stabilare står det. Samtidigt krävs en viss flexibilitet för att inte små vibrationer skall fortplanta sig från omgivningen allt för lätt upp till kameran! Samtidigt skall stativet vara tillräckligt lätt att bära omkring på så att man inte lämnar det hemma dvs. man måste välja en kompromiss!

OK, utifrån dessa kriterier kan det väl inte vara så svårt att hitta ett som är bra...eller?

Jo, skitsvårt om du frågar mig! Det finns ju en hel uppsjö av tillverkare. Vissa tillverkare gör dessutom en hel hög med minst sagt snarlika stativ och där JAG till synes inte ser någon större skillnad!

Som med allt annat (nästan) inom fotografering gäller här att sätta en ekonomisk gräns och välja det bästa man kan få för de pengar man har råd med! Det begränsar ju utbudet fast bara marginellt, tyvärr.

Jag känner att jag behöver lite hjälp/vägledning till val av:

1.) Stativ
2.) Kulled
3.) Snabbplatta

Jag är beredd att slänga upp ca. 3000 kr för stativ och kanske 1500-2000 kr ytterligare för kulled + snabbplatta.

Kameran jag plåtar med är EOS 40D och jag har oftast på EF-S 17-55/2,8 IS men vill på sikt också klara 70-200/2,8 (kanske med extender 1,4).


Hade jag råd skulle jag kanske välja en av RRS kulleder men jag tror de är för dyra för mig.

Har kollat lite på Velbon SHERPA PRO CF-635 men känner inte till deras kvalité jämfört med andra märken! Priset för detta ligger runt 2700 kr!

Har testat med lite olika stativ (ett enkelt gjort för kompaktkameror) som jag hade sedan tidigare, vilket inte funkar alls. Och nu senast lånat ett gammalt stativ utan snabbplatta där jag sist gång (igår kväll) hade svårt som satan (ursäkta språket) att få kamerahuset att sitta ordentligt fast. Skruva en refflad monteringsskruv med kalla fingar = svårt! Börjar bli less på att komma hem med mer eller mindre suddiga bilder!

Hjälp/vägledning mottagestacksamt!

Mvh!
// Niklas
 
Nu har ju inte jag någon jätte stor erfarenhet kring stativ. Men använde ett 600 kr stativ men var ganska less på alla "tiltbilder" att kameran inte satt still med andra ord.

Men köpte innan en resa ett Velbon Sherpa CF 635 med en 71 q kulled hos scandinavianphoto i Mölndal. Det var ju en himmelsk lik skillnad , å kändes som ett riktigt kap...

Men det finns ju många olika kulleder att välja på. Q71'an är bra men det finns ju säkerligen bättre. "Really right stuff" gör ju bra sådana. Själva stativet är ett klockrent köp dock...

Om du kommer använda stativ fäste på objektivet så kommer det vara hur grönt som helst.
 
Nu har ju inte jag någon jättestor erfarenhet kring stativ. Men använde ett 600 kr stativ ett ganska bra tag, men till slut blev jag ganska less på alla "tiltbilder" som blev av att staviv huset rörde sig.

Men köpte innan en resa ett Velbon Sherpa CF 635 med en 71 q kulled hos scandinavianphoto i Mölndal. Det var en himmelsklik skillnad(inte så konstigt kanske), å kändes som ett riktigt kap...

Det finns ju många olika kulleder att välja på. Q71'an är bra men det finns ju säkerligen bättre ("Really right stuff" gör ju bra sådana). Själva stativet är ett klockrent köp dock...

Om du kommer använda stativfäste på objektivet så kommer det vara hur grönt som helst.

Åk ner till Scaninavianphoto å testa kan ändå varmt rekomendera 635 med 71Q huvudet som tillsammans blir rätt prisvärt.

(Postat två gånger på ngtvis, sorry)
 
Allemyr skrev:

Men köpte innan en resa ett Velbon Sherpa CF 635 med en 71 q kulled hos scandinavianphoto i Mölndal. Det var en himmelsklik skillnad(inte så konstigt kanske), å kändes som ett riktigt kap...

Ursäkta trådkapningen lite, men TS kanske är lite intresserad av min fråga också? :)

Är i samma banor just nu men har mindre budget än TS. Funderar på Manfrottos 055XPROB och 488RC2 huvud för ca 2000 kr totalt. Har gått från enklare Manfrotto stativ till kolfiber (CF635 som du nämner) tillbaks till budgetalternativet 055'an. MEN nu blir jag osäker igen. Är kolfiber verkligen lika stabilt som aluminium (som ju är bra mkt tyngre?)
 
Det är ju tveksamt om kolfiber är lika stabilt som aluminium. Själv kände jag på på ett stabilt aluminium stativ från manfrotto men blev helt enkelt lite avskräckt av vikten.

Det följer med en liten säck som man kan lägga en tegelsten i å hänga under stativet så Velbon räknar väl med att man vill ha en lite tyngre variant ibland som är än mer stabil.
 
Ringde Optipod, tidigare idag, och fick förklarat att aluminium är lika stabilt som kolfiber. Stabilitetetn i stativet i sig hänger ju mycket ihop med lederna, kulleden samt ev. fästplatta samt självklart underlaget man ställer det på.

Enl. Hans Olsson på Optipod fortplantar sig vibrationer mycket enklare/bättre i ett aluminiumstativ än i kolfiber där vibrationerna snabbare "släcks" (dör ut).

Vad gäller Velbon Sherpa PRO CF-635 fick jag kommentaren att tillsammans med ex. Manfrottos kulled 490 skulle stativet i sig inte klara vikten (antar att han menade att man skulle få problem ex. med vibrationer som lättare sätter det i gungning alt. att benen riskerar pressas isär allt för mycket = sliter på lederna på stativet.

Var som hastigast ner till Scandinavian Photo och klämde (igen) lite på stativet CF-635 och jämförde just lederna och hur mycket glapp man hade jämfört med ett av de Gitzo som fanns till hans (GT2530) och visst var det skillnad men samtidigt skiljer det också 4100 kr mellan stativen. Är det verkligen värt det?

Mvh!
// Niklas
 
Allemyr skrev:
Det är ju tveksamt om kolfiber är lika stabilt som aluminium. Själv kände jag på på ett stabilt aluminium stativ från manfrotto men blev helt enkelt lite avskräckt av vikten.

Det följer med en liten säck som man kan lägga en tegelsten i å hänga under stativet så Velbon räknar väl med att man vill ha en lite tyngre variant ibland som är än mer stabil.
Kolfiber är stabilare än aluminium. Framför allt så släcker kolfiber ut vibrationer betydligt effektivare. Sen är naturligtvis den totala vikten av betydelse. Men med det resonemanget bör ju alla släpa runt på lantmätarstativ i trä. Mitt kolfiberstativ väger runt 1,7 kg och det är en fröjd att ta med sig. Hade ett i aluminium tidigare som vägde 3,3 kg och det var en stor skillnad. problemet med flertalet kolfiberstativ är priset. Ett alternativ skulle kunna vara ett stativ i basalt. Inte lika stabilt som koldiber men ungefär lika lätt, och betydligt billigare. För maximal stabilitet skall helst mittpelaren slopas vilket många inte tänker på. En enhet är aldrig stabilare än svagaste länken något många inte tänker på. Ex på svaga länkar är, kulled, snabbfäste, mittpelare, ej integrerade vertikalgrepp, stativet och dess benlåsningar, totala vikten, tres bensektioner är stabilare än fyra. Ett stativ som är riktigt bra är Manfrottos 055, samt Manfrottos 190. 190 är snarlik storebror men lite lättare.
 
Välj ett stativ som är så tungt som du orkar släpa med dig om du vill ha stabilitet. Jag har haft både gitzo g80 och manfrotto 055, inget fel på dom, men numera kör jag med stabil snabb. Rekommenderar dej att även kolla in stabil, underbara grejor.
 
Inga problem med Sherpa

Har en dylik Sherpa pro som klarar vikten av ett Manfrotto gimbalhuvud+ 500/4,0 + ext + 1DMkII. Nu pratar vi vikter. Kulleden som nämndes i samanhanget är också ganska stabil och klarar väl i alla fall 2 sådana uppsättningar kamera+objektiv samtidigt. Inga problem. Har själv tunga gitzostativ som jag faktiskt nästan slutat använda till förmån för lättviktaren Sherpa. Köpte stativet + huvudet för 2300 - Hos Hegethorns - Mitt bästa stativkap utan konkurens.
 
Måste då återigen passa på att skicka en liten rekomendation att titta på Feisol.

Var i samma situation som dig och visste varken ut eller in vilket jag skulel välja. Började luta åt Manfrottos men jag var lite osäker på ifall det verkligen var rätt för mig. Fick då ett tips om en tillverkare i Taiwan som heter Feisol som gör kolfiberstativ. Efter att ha läst runt lite om detta märke bestämde jag mig för att köra på det. Köpte trebensstativ, kulled och ett enbensstativ och jag tror jag sammanlagt betalade runt 4000:- med frakt, tull och moms. Är sanslöst nöjd med det. Har alltid känts stabilt, och det har dessutom också en krok under som man kan använda för att hänga extra vikter ifall man känner för det, jag har dock aldrig kännt något behov av detta. Kulleden funkar alldeles utmärkt, även ifall den var lite svår att förstå sig på i början. men nu är den helt klockren där man har total kontroll tack vare tre olika skruvar. Det bästa med det är att det är förhållandevis lätt. Jag trodde jag skulle ha problem med att orka ta med mig det, men nu tar jag faktiskt med det även ifall jag vet med mig att chansen att jag inte använder det är så stor. För det känns så lätt och smidigt att bära med sig ändå. Man får med en jättepraktiskt bärväska till också.
Så ta en titt, helt klart värt att fundera på i varje fall.
 
Re: Inga problem med Sherpa

Tonyeagle skrev:
Har en dylik Sherpa pro som klarar vikten av ett Manfrotto gimbalhuvud+ 500/4,0 + ext + 1DMkII. Nu pratar vi vikter. Kulleden som nämndes i samanhanget är också ganska stabil och klarar väl i alla fall 2 sådana uppsättningar kamera+objektiv samtidigt. Inga problem. Har själv tunga gitzostativ som jag faktiskt nästan slutat använda till förmån för lättviktaren Sherpa. Köpte stativet + huvudet för 2300 - Hos Hegethorns - Mitt bästa stativkap utan konkurens.

OK! Bra att höra erfarenheter från en som har näst intill exakt den kombination jag tittat lite löst på.

Fick rekommendationen av Hans Olsson att satsa antingen på et Gitzo eller Stabil (mycket billigare) och skulle jag välja "billighetsvarianten" av kulled rekommenderades som sagt var Manfrottos 490 med Optipods snabbfäste inkl. kamera & objektivfäste därtill.

Fundera, fundera...och fundera lite till! Att det skall vara så svårt att fatta beslut!?

Tack för kommentaren!

Mvh!
// Niklas
 
oj, syftningsfel

Oj då. När jag skrev "Kulleden som nämndes i samanhanget är också ganska stabil och klarar väl i alla fall 2 sådana uppsättningar kamera+objektiv samtidigt" så menade jag 40D + 80-200. Det hade nog inte funkat så bra att sätta 500:at + övrig utrustning på kulleden.
 
Allemyr skrev:
Det är ju tveksamt om kolfiber är lika stabilt som aluminium. Själv kände jag på på ett stabilt aluminium stativ från manfrotto men blev helt enkelt lite avskräckt av vikten.

Det följer med en liten säck som man kan lägga en tegelsten i å hänga under stativet så Velbon räknar väl med att man vill ha en lite tyngre variant ibland som är än mer stabil.

Kolfiber är mycktet stabilare än aluminum. Det dämpar vibrationerna bättre också.
 
Re: Inga problem med Sherpa

Tonyeagle skrev:
Har en dylik Sherpa pro som klarar vikten av ett Manfrotto gimbalhuvud+ 500/4,0 + ext + 1DMkII. Nu pratar vi vikter. Kulleden som nämndes i samanhanget är också ganska stabil och klarar väl i alla fall 2 sådana uppsättningar kamera+objektiv samtidigt. Inga problem. Har själv tunga gitzostativ som jag faktiskt nästan slutat använda till förmån för lättviktaren Sherpa. Köpte stativet + huvudet för 2300 - Hos Hegethorns - Mitt bästa stativkap utan konkurens.

Jag vet ju inte vilka Gitzo du har, och som du tycker är för tunga. Annars har ju Gitzo de absolut lättaste stativen, speciellt i förhållande till sin styrka.
Mitt Gitzo stativ med Gimbalhuvud till 500/4 och MKII väger bara 1,8 kg
 
3 kg utan huvud

Mitt Gitzo väger 3 kg utan huvud så det är väl lite därför jag tröttnat på det. Visst är det stadig men jag klarar mig bra med Sherpa. Brukar hänga fotoryggan i kroken under då jag står stilla. Funderade själv på ett Gitzo kolfiber men priset avskräckte.
 
Mitt Gitzo GT 3540LS väger 1,7 kg och ihop med kulleden RRS BH55 som är något reducerad i vikt av Optipod hamnar jag på ca 2,4-2,5 kg totalt. Den enheten är skall klara 18 kg, kulan i sig klarar ännu tyngre viktbelastning. Sen har Gitzo en del tyngre stativ men de är antingen i aluminium eller är specade för betydligt tyngre belastningar. Deras kolfiberstativ är mycket lätta och starka.
 
Ja Gitzo kolfiber är dyrt. Speciellt om man köper det här i Sverige. Scandinavian photo eller Cyberphoto tar ju 8000 kr för ett stativ som kostar drygt 600 dollar USA :)
 
paul innergård skrev:
Mitt Gitzo GT 3540LS väger 1,7 kg och ihop med kulleden RRS BH55 som är något reducerad i vikt av Optipod hamnar jag på ca 2,4-2,5 kg totalt. Den enheten är skall klara 18 kg, kulan i sig klarar ännu tyngre viktbelastning. Sen har Gitzo en del tyngre stativ men de är antingen i aluminium eller är specade för betydligt tyngre belastningar. Deras kolfiberstativ är mycket lätta och starka.

Hur kan Optipod reucera vikten på BH-55 kulan ???
Där finns ju inget att ta bort eller ändra ?

Eller menar du att du har en lätt snabbplatta (clamp)
 
Lars Johnsson skrev:
Hur kan Optipod reucera vikten på BH-55 kulan ???
Där finns ju inget att ta bort eller ändra ?

Eller menar du att du har en lätt snabbplatta (clamp)
Jag vet faktiskt inte, kanske är det plattan. Skall fråga nästa gång jag pratar med honom. Väntar just nu på ett snabbfäste till min 400 5,6.
 
ANNONS