Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rörigt bland alla stativmodeller!

Produkter
(logga in för att koppla)
Lätta är nog inte rätt ord.
Till mig sa Hans att han hade kortat pinnen mellan kulan och snabbfästet lite grann. Men det handlar nog mest om att få ner höjden.
 
Jag tycker att Velbon Sherpa är klart godkännt i kvalitet och funktion. Inte lika bra som Gitzo och Manfrotto, men bättre än nya märken som Benro och Induro.
 
eon skrev:
Lätta är nog inte rätt ord.
Till mig sa Hans att han hade kortat pinnen mellan kulan och snabbfästet lite grann. Men det handlar nog mest om att få ner höjden.
Jag fattade som så att han fått ner vikten över 100 gram. Kan minnas fel. I övrigt så gör han mycket bra snabbfästen som är helt produktanpassade utifrån kundernas önskemål. Han gör en hel del speciallösningar också.
 
(skulle knappt tro hela pinnen väger 100gr)

Man kan ju inte säga att man fått ner vikten egentligen. Allt beror ju på vilken clamp som man utgår ifrån som normal-vikt. RRS säljer ju kulan i hur många versioner som helst. Allt från bara kulan utan någon clamp (718 gr) till den tunga versionen med PCL-1 clamp som väger 955gr. Sen kan du få den i många versioner mellan de vikterna. Du kan även sätta på andra plattor som Kirk, Arca-Swiss, Markins, Acratech och tio andra märke. Då finns den i ett oändligt antal vikter.
Så vad utgår han från när vikten gått ned 100gr ??

Kulan är ju tyngre än de flesta andra likvärdiga redan från början. Så vill man ha en lättare men fortfarande stark kula så finns det mycket bättre alternativ som Arca-Swiss eller Markins
 
Jag har ett Velbon Sherpa CF 635, 490 led och Optipods snabbfäste. Jag är mycket nöjd med den kombinationen. 490-leden är inte toppkvalitet men den är prisvärd.
Efter något år började låsningen att försämras och blev till och med ganska dålig. Man fick vrida åt mycket och hårt för att den skulle låsa. Friktonsbromsen fungerade inte alls. Eftersom jag köpte den hos Optipod så fixar han den utan kostnad. Han bygger om den invändigt så nu låser den snabbt och distinkt och är bättre än när den var ny. Friktionsbromsen fungerar som när den var ny.
Jag var nere hos Optipod och jämförde styvhet mellan mitt Velbon, ett Stabil (trästativ) och Manfrottos 055. Jag gick tillväga så att jag provade vridstyvheten hos kronan, alltså där benen är infästade, samt böjstyvheten hos benen. Jag greppade kronan med bägge händerna och vred fram och tillbaks i horisontalplanet på samtliga stativ. Manfrottos var klart vekast och Velbon styvast. Stabil var något mindre styv än Velbon.
Benens böjstyvhet provade jag genom att trycka med handen mitt på benet vinkelrätt mot benets längd. Här var Stabil klart vekast, Manfrotts något styvar och Velbon överlägset styvast.
En enkelt och ovetenskapligt test men det gav iallafal en relativt bra vägledning tyckte jag.

När det gäller materialstyvhet är kolfiber styvast sedan kommer aluminium och trä. När det gäller styvheten kolfiber påverkar även hur kolfibret är spunnet, hur många lager samt ett flertal andra tilverknningsmässiga parametrar.

En viktigare aspekt när det gäller styvhet är det geometriska tvärsnittet. Ju tjockare gods och större diameter desto större styvhet.

Sedan påverkas och stativets styvhet av låsningar för benen samt hur styvt infästa benen är i kronan.

Något man lätt glömmer bort när man funderar på hur styvt stativet ska vara är hur stabilt är underlaget man kommer att ställa upp stativet på när man fotar. På en klippa vid havet eller på en sankmark inne inne i skogen.
Själv har jag varit på fotokurs och blivit lärd att stativet måste vara mycket styvt för att undvika vibrationer. När vi kom ut i skogen upptäckte jag att det var viktigare att jag stod helt stilla under exponeringen eftersom marken var väldigt sviktande på sina ställen. Det användes både Manfrottos 055, Velbon Cf 635 och Stabil trästativ på kursen och alla fungerade bra. Ingen fick oskarpa bilder beroende på stativet såvitt jag vet.

/Håkan
 
Håkan-S skrev:
Jag har ett Velbon Sherpa CF 635, 490 led och Optipods snabbfäste. Jag är mycket nöjd med den kombinationen. 490-leden är inte toppkvalitet men den är prisvärd.

/Håkan

Tackar och bockar å det ödmjukaste för en minst sagt konkret redogörelse. Låter ju som om ett köp av ex. 490 på annat ställe än Optipod är rena förlustaffären efter en tid. Vad har man för nytta av en kulled om man inte kan låsa fast ordentligt!?

Å andra sidan verkar det ju, på din erfarenhet, som att Hans kan bidra med att rädda hela härligheten så den kanske överlever några år till!

Mvh!
// Niklas
 
ANNONS