Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
DSLR alt.kompaktkamera
- Trådstartare LEP41
- Start datum
mill
Aktiv medlem
vänster uppskärpt, höger obehandlad.
här finns hela: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?_q=1&ID=414011
Bilagor
interpix
Aktiv medlem
Du har säkert rätt, optiska kvaliten på kitobjektivet kan man nog diskutera.
Jag hade tidigare en Panasonic kompakt med Leicaoptik som slog det mesta i skärpeväg, definitivt alla budgetzoomar.
Jag hade tidigare en Panasonic kompakt med Leicaoptik som slog det mesta i skärpeväg, definitivt alla budgetzoomar.
LEP41 skrev:
Har en känsla av att min Digitala kompaktkamera (3 Mpix) har bättre skärpa än min DSLR (6Mpix) med kitobjektiv.
Någon som vet anledningen till detta ?
Graal
Avslutat medlemskap
mill skrev:
vänster uppskärpt, höger obehandlad.
Har du skärpt bilden i datorn eller har du tagit filen som den är, uppskärpt i kamern? Och visas bilderna i originalstl? Om bilderna visas i nedminskad version bör de skärpas exakt likadant för att vi ska kunna göra en rättvis jämförelse när vi ser bilderna på skärm. Bilder förlorar nämligen automatiskt i skärpa vid nedminskning. För visning av i pixels nedminskade bilder på skärm bör de ges en USM med radius på 0,3-0,4 samt skärpas lämpligt %-tal för att ses rätt.
anders_j
Aktiv medlem
LEP41 skrev:
Har en känsla av att min Digitala kompaktkamera (3 Mpix) har bättre skärpa än min DSLR (6Mpix) med kitobjektiv.
Någon som vet anledningen till detta ?
jag har då aldrig. varit med om det.
även om jag har min pentax s5i på stativ. bästa allt.
så är det ljusår ifrån min 350d med kit.
Jest
Avslutat medlemskap
Digitala kompaktkameror brukar skärpa bilderna till bristningsgränsen. Om det är din kopp av te så släng på en massa USM i PS och VOILA, du har samma skärpa i de båda...
...eller så kan ditt objektiv/kamerahus ha problem med fram- eller bakfokusering, dvs att den fokuserar fel
...eller så kan ditt objektiv/kamerahus ha problem med fram- eller bakfokusering, dvs att den fokuserar fel
mill
Aktiv medlem
Graal skrev:
Har du skärpt bilden i datorn eller har du tagit filen som den är, uppskärpt i kamern? Och visas bilderna i originalstl? Om bilderna visas i nedminskad version bör de skärpas exakt likadant för att vi ska kunna göra en rättvis jämförelse när vi ser bilderna på skärm. Bilder förlorar nämligen automatiskt i skärpa vid nedminskning. För visning av i pixels nedminskade bilder på skärm bör de ges en USM med radius på 0,3-0,4 samt skärpas lämpligt %-tal för att ses rätt.
skärpta i datorn, och ej förminskade såklart.
mill
Aktiv medlem
Re: Re: DSLR alt.kompaktkamera
sant, objektivet bestämmer till större del kvalitén på bilden än vad kamerahuset gör.
papi skrev:
Du har säkert rätt, optiska kvaliten på kitobjektivet kan man nog diskutera.
sant, objektivet bestämmer till större del kvalitén på bilden än vad kamerahuset gör.