Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DSLR alt.kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

LEP41

Aktiv medlem
Har en känsla av att min Digitala kompaktkamera (3 Mpix) har bättre skärpa än min DSLR (6Mpix) med kitobjektiv.
Någon som vet anledningen till detta ?

sitter fokus där den ska?

efterbahandlar du inte bilderna? din dslr är mkt mer konservativ med att justera kontrast, färgmättnad och framförallt skärpa. din dsrl vill liksom inte förstöra ngt.

kan verka så

din slr kamera tar ju en helt neutralbild ingen bildbehandling det får du göra själv,medans din kompakt fixar till bilden direkt i kameran skärper den o pressar på färgerna lite. Men skärpan borde du ha bra från din slr

Du har säkert rätt, optiska kvaliten på kitobjektivet kan man nog diskutera.
Jag hade tidigare en Panasonic kompakt med Leicaoptik som slog det mesta i skärpeväg, definitivt alla budgetzoomar.

LEP41 skrev:
Har en känsla av att min Digitala kompaktkamera (3 Mpix) har bättre skärpa än min DSLR (6Mpix) med kitobjektiv.

mill skrev:
vänster uppskärpt, höger obehandlad.

här finns hela: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?_q=1&ID=414011

Har du skärpt bilden i datorn eller har du tagit filen som den är, uppskärpt i kamern? Och visas bilderna i originalstl? Om bilderna visas i nedminskad version bör de skärpas exakt likadant för att vi ska kunna göra en rättvis jämförelse när vi ser bilderna på skärm. Bilder förlorar nämligen automatiskt i skärpa vid nedminskning. För visning av i pixels nedminskade bilder på skärm bör de ges en USM med radius på 0,3-0,4 samt skärpas lämpligt %-tal för att ses rätt.

LEP41 skrev:

jag har då aldrig. varit med om det.

även om jag har min pentax s5i på stativ. bästa allt.

så är det ljusår ifrån min 350d med kit.

Digitala kompaktkameror brukar skärpa bilderna till bristningsgränsen. Om det är din kopp av te så släng på en massa USM i PS och VOILA, du har samma skärpa i de båda...

...eller så kan ditt objektiv/kamerahus ha problem med fram- eller bakfokusering, dvs att den fokuserar fel

Graal skrev:
Har du skärpt bilden i datorn eller har du tagit filen som den är, uppskärpt i kamern? Och visas bilderna i originalstl? Om bilderna visas i nedminskad version bör de skärpas exakt likadant för att vi ska kunna göra en rättvis jämförelse när vi ser bilderna på skärm. Bilder förlorar nämligen automatiskt i skärpa vid nedminskning. För visning av i pixels nedminskade bilder på skärm bör de ges en USM med radius på 0,3-0,4 samt skärpas lämpligt %-tal för att ses rätt.

skärpta i datorn, och ej förminskade såklart.

Re: Re: DSLR alt.kompaktkamera

papi skrev:
Du har säkert rätt, optiska kvaliten på kitobjektivet kan man nog diskutera.
Jag hade tidigare en Panasonic kompakt med Leicaoptik som slog det mesta i skärpeväg, definitivt alla budgetzoomar.

sant, objektivet bestämmer till större del kvalitén på bilden än vad kamerahuset gör.

Tack för alla synpunkter ! Har nu jämfört bilderna i datorn och det verkar vara färgmättnad och skärpa som skiljer dem från mina bilder som jag inte behandlat i datorn vilket gör att don SER skarpare ut.

ANNONS
Götaplatsens Foto