Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DSLR - ni har hört det förrut

Produkter
(logga in för att koppla)

toni

Aktiv medlem
men jag har ångest... hade bestämt mig för att köpa 10D med canon 70-200 f4. men att köpa utrustning för 22.000 kr och sen inte vet om man får en "bra" eller "dålig" 10D (fokusproblemet) känns skit. jag vill inte köpa en produkt som jag direkt måste lämna in på service (och som dessutom enligt forum här och dpreview inte alltid blir fixad ändå). kan köpa nikon eller fuji S2 men då saknas en bra motsvarighet till 70-200 f4 (till samma pris). dessutom är jag osäker på hur matrixmätningen funkar med sigma, tamron, tokina och så vidare på nikon och fuji. vill bara skriva av mig och få lite synpunkter då 22.000 kr är ganska mycket pengar för mig... vad tycker ni?

Hej

vad är det för fel på en beg Nikkor 80-200/2.8 sån hittar du beg för 5000 tusen eller ett Sigma 100-300/4 för 8-9 tusen med HSM motor... Tamron o Sigma fungerar perfekt med min nuvarande D100 och likaledes med min förra S2...

Mvh
Johan

toni skrev:
men jag har ångest... hade bestämt mig för att köpa 10D med canon 70-200 f4. men att köpa utrustning för 22.000 kr och sen inte vet om man får en "bra" eller "dålig" 10D (fokusproblemet) känns skit. jag vill inte köpa en produkt som jag direkt måste lämna in på service (och som dessutom enligt forum här och dpreview inte alltid blir fixad ändå). kan köpa nikon eller fuji S2 men då saknas en bra motsvarighet till 70-200 f4 (till samma pris). dessutom är jag osäker på hur matrixmätningen funkar med sigma, tamron, tokina och så vidare på nikon och fuji. vill bara skriva av mig och få lite synpunkter då 22.000 kr är ganska mycket pengar för mig... vad tycker ni?

Om du går till handlaren i byn du bor i och provar exemplaret du är spekulant på med den utrustning som ska sitta på den, så vet du om kameran är korrekt eller inte. Fungerar den inte blir det inget köp. Annars kan man ju alltid köpa en kamera på postorder, från någon av internetförsäljningsbutikerna och chansa på att allt fungerar.

vi har ingen bra handlare i byn och dessutom så visar visst 10D upp sig lite olika beroende på objektiv... jag har haft eos 300, eos 50, a200 och g3 - alla canon och alla jättebra och helt plötsligt när man ska köpa en dyr och mycket bra modell ska man behöva chansa på att få en fungerande? då tycker jag canon är på fel spår och tror jag ska ta och titta på en d100 (har aldrig ens hållt i en nikon - dags att släppa taget om canon?). så d100 funkar bra med 3:e parts objektiv? vilka av sigma- och tamrons serier är det som funkar med matrixmätning?

toni skrev:
vi har ingen bra handlare i byn och dessutom så visar visst 10D upp sig lite olika beroende på objektiv... jag har haft eos 300, eos 50, a200 och g3 - alla canon och alla jättebra och helt plötsligt när man ska köpa en dyr och mycket bra modell ska man behöva chansa på att få en fungerande? då tycker jag canon är på fel spår och tror jag ska ta och titta på en d100 (har aldrig ens hållt i en nikon - dags att släppa taget om canon?). så d100 funkar bra med 3:e parts objektiv? vilka av sigma- och tamrons serier är det som funkar med matrixmätning?

Min tanke släpp INTE taget om Canon dom är långt före... vill inte starta en pajkastningsdiskution, uttrycker enbart min mening...

jag är kluven... har varit så enorm nöjd med canon men att behöva chansa när det gäller MYCKET pengar (är student) är inte kul... får åka till nån fotohandlare i stockholm och be att få prova precis det exemplaret dom har att sälja en och göra ett prov i butik - helst med 70-200 f4. känns tråkigt ändå att det ska behöva vara så...

toni skrev:
vilka av sigma- och tamrons serier är det som funkar med matrixmätning?

Alla AF. Saknar de "D"-chip får du dock marginellt sämre blixtexponering.

Är du redan van vid Canon och vill ha 70-200/4 så köp en 10D, den kommer ju trots allt med garanti om den mot förmodan skulle ha problem.

toni skrev:
jag är kluven... har varit så enorm nöjd med canon men att behöva chansa när det gäller MYCKET pengar (är student) är inte kul... får åka till nån fotohandlare i stockholm och be att få prova precis det exemplaret dom har att sälja en och göra ett prov i butik - helst med 70-200 f4. känns tråkigt ändå att det ska behöva vara så...

Jag kände lite så innan jag köpte, för jag har en kompis med en 10D som uppvisar det med ett av hans billigre objektiv. Men jag kände att eftersom man köper nu, när det är så pass uppmärksammat och Canon vet om det och justerat på alla nya tillverkade kameror köpte jag, för 10D är en suverän kamera.

Jag fick den, och vi testade med det objektiv han uppmärksammat det med. Absolut inga problem. Och inte på något annat objektiv jag testat på den därefter.

Mitt råd; oroa dig inte för att din 10D skulle ha något sådant: köp och åtnjut en superb kamera med fantastiska möjligheter och valbarhet.

Eller om du tycker att du inte vill investera fullt så stor summa; Titta på 300D med det medföljande objektivet. Köper man sedan från t.ex Technikdirekt.de kan man köpa den till väldigt attraktivt pris, jämfört med här i Sverige.

tack för ditt inlägg... 300d är helt uteslutet... funderade på den men anser att jag har behov av 10D´s extra funktioner... det blir nog en 10D och utnyttjande av canon service om så behövs... tråkigt bara att en sån här situation uppstår med en så framstående tillverkare och att det är så utbrett stort problem. men som sagt: dom kanske har fått bukt med problemet på dom nya 10D som levererats på sistonde.

toni skrev:
men som sagt: dom kanske har fått bukt med problemet på dom nya 10D som levererats på sistonde.

Det skulle jag tro i högsta grad.

Och hur som helst; oavsett vad det blir är det ett tips att beställa någon annanstans än i sverige, då det blir en hel del billigare.

nu känns livet bättre! efter en tur till stockholm igår med besök på många fotobutiker med mycket klämmande känner jag att jag kan lämna canon och gå över till 'the dark side' och köpa nikon d100. var otroligt mycket skönare i min hand... som en handske nästan, faktiskt. mycket trevlig bekantskap. nu blir det att handla..

Tråkigt att du lämnar Canon-sidan MEN du gör ju helt rätt.
Känns Nikon bättre skall du självklart välja den. Det är ju trots inte en fråga vilket märke som är "rätt", kameran skall ju kännas rätt för fotografen.

Du har inte testat nån D60?

/ E

toni skrev:
nu känns livet bättre! efter en tur till stockholm igår med besök på många fotobutiker med mycket klämmande känner jag att jag kan lämna canon och gå över till 'the dark side' och köpa nikon d100. var otroligt mycket skönare i min hand... som en handske nästan, faktiskt. mycket trevlig bekantskap. nu blir det att handla..

Själv har jag kört Minolta sedan början på 80-talet och kommer gå över till Canons digitala SLR:er.

Jämför brusnivån mellan 10d och d100 så klarnar det vad du bör välja. Det är en ganska rejäl skillnad ... till Canons fördel.

/Johan

vanlig film har också "brus"... nånstans får teknikonanin ett slut och bildskapandet får ta vid, hantverk, då ska man ha dom skönaste redskapen.

har förresten inte provat d60. finns ju inte i butik (och har ju dessutom slöar autofokus fast kanske bara marginellt?)

toni skrev:
har förresten inte provat d60. finns ju inte i butik (och har ju dessutom slöar autofokus fast kanske bara marginellt?)

Den har väl, som sagt, försvunnit helt ur butik nu. Tänkte väl mest om du testat nån polares eller så.
Snabbheten på autofokusen jämnfört med andra kameror vågar jag inte uttala mig om. Den är OK för mig.

/ E

har själv haft både D100, D60 och numera 10D och jag måste säga att skillnaden på fokuseringen är marginell mellan alla dessa kameror i dagsljus. Mörknar det på tycker jag att D60 ligger lite efter 10D, men av dessa klår ingen D100. Däremot finns det lite mera brus i D100 och det var det som fick mig att byta till 10D. Rent handhavandemässigt så föredrar jag nog fortfarande D100. Ska man se till kvalitetskänslan, så toppar även där D100, tätt följd av 10D.

det har blivit lite av en hysteri runt "brus". när alla använde film förekom inte massdiskussioner om vilka filmer hade "mest brus" och varför man skulle undvika dessa. i den digitala tidseran förekommer dessa diskussioner för fullt. hur många skriver ut sina bilder i så stort format att "bruset" blir ett problem? och är det ett problem eller accepterar ögat detta "brus" när man ser en stor bild eftersom ögat är vant vid att se detta vid stora förstoringar från diverse analog film sen tidernas begynnelse (eller åtminstonde 1800-talet)?

toni skrev:
det har blivit lite av en hysteri runt "brus". när alla använde film förekom inte massdiskussioner om vilka filmer hade "mest brus" och varför man skulle undvika dessa. i den digitala tidseran förekommer dessa diskussioner för fullt. hur många skriver ut sina bilder i så stort format att "bruset" blir ett problem? och är det ett problem eller accepterar ögat detta "brus" när man ser en stor bild eftersom ögat är vant vid att se detta vid stora förstoringar från diverse analog film sen tidernas begynnelse (eller åtminstonde 1800-talet)?

När man använder vanlig film kan man välja hur mycket brus (korn) man vill ha genom filmvalet.
Det går visserligen att påverka brusnivån på en digital kamera men det har sitt pris och sina begränsningar.

Därför väljer jag en kamera med så låg brusnivå som möjligt.

/Johan

jag kan tillägga att jag tycker bruset är "snyggare" på D100, men om man som jag inte är perfekt som fotograf och ibland måste beskära i bilderna samt eventuellt exponeringskompensera i efterhand, så kan bruset vara till besvär.

ANNONS
Götaplatsens Foto