Annons

DSLR till familjen (Canon vs. Nikon)

Produkter
(logga in för att koppla)

Modestil

Aktiv medlem
Någon som kan ge ärliga åsikter om dessa kameror:
* Canon 60D
* Nikon D3200

Jag och min fru vill ha en DSLR, främst för att filma vår dotter.
Nikon är billigare, men enligt snapsort.com en bättre kamera. Då är ju frågan om den också har bättre filmegenskaper än 60D?

DSLR är väl tyvärr inte det bästa till film. Vi gjorde samma sak, foto främst men även film. Upptäckte att det blev bökigt när man måste fokusera manuellt. Det blev en ny kamera senare, en EOS 650D, då den har autofokus. Dock köpte jag utan ett STM objektiv, som är byggt för filmningen, och har heller inget objektiv med USM så det rasslar och skramlar rätt rejält vid filmning. Så man är så att säga tillbaka till att fokusera manuellt.

Så mitt tips är att köra på en Canon EOS 650D med EF-S 18-135 STM eller att titta på Sonys kameror. Har hört att de har bra kameror med autofokus vid filmning. Men har själv noll koll.

Lycka till! :D

Som stillbidskamera är 60D bättre än D3200 på alla fronter f u sensorn. 60D har större, ljusare sökare, bättre slutare, bättre autofokus mm. Men som ovan inlägg föreslog titta på 650D som ett billigare alternativ än 60D om filmning är viktigast. Snapsort är ingen seriös sida utan bara läser av specifikationer som ibland är fel (sannolikt bara ett datorprogram som hämtar info utan hänsyn till källa). Då kan t ex 24 vs 18mp vara en skillnad - men betyder det något - sannolikt inte. Däremot tittar den inte på sökarförstoring, slutarmekanik, de allt så viktiga men gömda detaljerna.

Missljud från objektiv... tänkte jag inte på. Men om man köper en extern mikrofon och sätter den på blixtskon? Typ nån RÖDE eller vad de nu heter?

Är filmning huvudsyftet så är en välfungerande autofokus vid filmning att föredra och då har Sonys SLT kameror eller spegellösa (NEX eller micro 4/3 kameror) en fördel.

Okej, jag tänkte såhär: 60D har rätt bra ISO-prestanda. Varför inte öka ISO lite grann och använda en mindre bländare? Så svårt kan det väl inte vara att få in rätt fokus?

Eller så har jag helt fel. Har ALDRIG filmat med en DSLR.

Jag filmar en hel del med min systemkamera då jag är inblandad i en filminspelning, det går att få riktigt bra klipp MEN det är långt ifrån lätt. Fokusmissar trots af är vardagsmat. Vi använder såklart vanliga videokameror också...om jag skulle köpa en kamera för att filma mer än fota skulle jag alla dagar i veckan köpa en videokamera...

Vi kommer att filma och fota 50/50. Jag kanske var lite otydlig tidigare. Men kameran kommer att användas till 90% för att fånga dottern på bild/film :)

Okej, jag tänkte såhär: 60D har rätt bra ISO-prestanda. Varför inte öka ISO lite grann och använda en mindre bländare? Så svårt kan det väl inte vara att få in rätt fokus?

Eller så har jag helt fel. Har ALDRIG filmat med en DSLR.

Problemet är det att barn rör sig tillräckligt mycket så att skärpedjupet räcker inte till f u med kraftig vidvinkel ens nedbländat. I HD videoläget används bara 2mp då det inte finns någon binning av pixlar så bruset blir mycket värre än en tryckt stillbild där nedskalningen hjälper till med bruset. Lägg därtill att traditionella systemkameror inte bara har långsam live view autofokus utan de jagar fokus också som är störande. Där dessa kameror vinner stort är vid stillbildsfotografering av rörliga motiv då de är oslagbara. Skall man ha stor emfas på video som amatör är en SLT eller spegellös kamera nog ett bättre val - för proffs spelar film AF ofta ingen roll - man fokuserar manuellt.

ANNONS