Annons

Du behöver inte köpa ny/beg-DYR optik till din digitala!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hallå! Tänkte berätta en glad nyhet, eller rättare sagt en glad upptäckt :D

Upptäckte igår att jag bara kunde tejpa fast min superskarpa gamla nikonobjektiv på min 350D! Förlängningsfaktorn blir som vanligt så mitt gamla nikkor 50/1,4 blir nu ett 80/1,4. Där kan vi snacka kort skärpedjup! Helt plötsligt slipper jag mitt kassa Kitobjektiv med största bländare OÄNDLIGT för bara 19 kronor eltejp.
Thankyou lord!

Halleluja, det bästa av allt är att objektivet var redan knivskarpt ända ut i hörnen med min småbild och skär nu ut bara det skarpaste skarpa i mitten av optiken...
Självklart går det bara fotografera manuellt men det är jag ju van vid. Bländarringen ligger under tejpen så när jag vill ändra bländare så snurrar jag på hela objektivet.

Lägger nog upp några bilder i eftermiddag.. Där ska ni få se hur bra det funkar.. hehe, varför gör inte alla såhär?

Aaaah! Tänk vad Canon kommer bli sura.. hehe..

Det blir skottpengar på mig och mitt inlägg, får nog gå under jorden.. höhö

Senast ändrad:
Hallå?! Ingen som har någon kommentar? Någon mer som prövar i just denna stund? Jag är helt extatiskt!

Lite drygt att tejap av och på gluggarna varje gång som man vill byta.
Finns det ingen bajonetkonverter som löser problemet?
Angående skärpedjupet så lurar du dig själv. Oskärpe cirkeln från en glugg med given bländare är lika stor oberoende av vilken sensosstorlek du avbildar på. Effekten blir dock mera påtaglig om du förstorar mycket.

Det finns konvertrar för att sätta nikonlinser på EOS-hus om du skulle få slut på tejpen ;-)

Eveningstar skrev:
Kostar strax över 200:- på ebay.
Fick hem min igår och den funkar perfa.

Fan va Bra! Men på Photax säger dom att de där konvertrarna är väldigt dålig kvalité och kan fastna/förstöra huset/bajonetten. De har till och med slutat sälja M42-konvertern för de fått in så många skadade hus.. dä dö!

Till Per:

Jag har inget behov av att byta objektiv när jag har tillgång till bländare 1,4!

Sen så fattar jag inte vad du menar med skärpedjupet.. vadå lurar mig själv, du missförstod nog bara vad jag skrev.

Jag är väl medveten om att skärpedjupet minskar ju längre brännvid man sätter på kameran. På denna kamera blir 50mm 80mm. Dvs, kortare skärpedjup. Faktiskt ganska stor skillnad i skärpedjup på bl.1,4 mot när jag fotade småbild med den.

Kolla gärna in de två nya bilderna jag lagt upp..

En del känner sig lite låsta vid att endast ha en brännvid tillgängligt.

Jag byter ofta glugg för att få en annan bränvidd, inte för att få en större eller mindre bländare.

Danlo skrev:
Jag är väl medveten om att skärpedjupet minskar ju längre brännvid man sätter på kameran. På denna kamera blir 50mm 80mm. Dvs, kortare skärpedjup. Faktiskt ganska stor skillnad i skärpedjup på bl.1,4 mot när jag fotade småbild med den.

Där tänker du fel. Brännvidden blir inte längre bara för att du har en mindre sensor. Det är utsnittet som ändras. För att få samma utsnitt på en 1.6 sensor måste du backa x antal meter, vilket ger ett längre skärpedjup vid en given bländare.

Ok.. tror inte riktigt jag fattar.. det mindre utsnittet gör ju inte skärpedjupet blir kortare? 50 mm blir ju 80mm.. eller?

Aha.. men jag försöker inte få samma utsnitt som på ett 50!
Jag använder 50:ian som en 80:ia nu. ;)

Danlo skrev:
Ok.. tror inte riktigt jag fattar.. det mindre utsnittet gör ju inte skärpedjupet blir kortare? 50 mm blir ju 80mm.. eller?

50mm är alltid 50mm. Det är en rent "mekaniskt optisk" egentskap hos objektivet. Skärpedjupet blir alltså INTE lika kort hos en 50mm på en dSLR som hos ett 80mm hos en filmkamera vid samma utsnitt, eftersom skärpedjupet är specifikt för brännvidden (och bländartalet).

Edit: Eller nu kanske det är jag som är ute och cyklar. Skärpedjupet kanske bara har med avståndet till objektet att göra vid en viss bländaröppning? Hur som helst blir skärpedjupen olika vid samma utsnitt.

Edit igen: Nej, då skulle det ju inte stämma. *förvirring* Det måste vara kopplat till brännvidden i förhållande till avståndet:)

Sen undrar man ju hur rakt man kan lyckas tejpa fast ett objektiv, hehe. Sitter det lite snett så blir det ju oskärpa i kanterna, eftersom skärpeplanet då inte är parallellt med filmplanet längre.

Senast ändrad:
Danlo skrev:

Allt för många tror stenhårt på att sensorn förändrar de optiska egenskaperna och kallar det brännviddsförlängning. Sanningen är att den endast är skenbar och att skärpedjupet ändras har, som Magnus skriver, att göra med att du får komponera bilden annorlunda.

"Crop factor" på engelska, det säger väl allt om fenomenet som kallas brännviddsförlängning.

Varför inte sälja ditt Nikkor 50/1.4 och köpa motsvarande Canon? Eller byt till ett Nikkon hus. Tejpa kan göras i nödfall, men inte som nån permanent lösning då det finns elegantare sätt.

Skärpedjup..en märklig sak.Jag fattar det knappt själv

Egentligen finns inte något skärpedjup, det finns egentligen endast ETT oändligt tunt plan där det är skärpa.
Anledningen till att vi kan uppleva olika skärpa, eller skärpedjup med olika bländare på olika linser beror på att oskärpecirkeln fortfarande är mindre än storleken på byggstenarna i det medium vi ser bilden, t.ex pixlar.
Faktum är att bränvidden inte påverkar skärpedjupet alls, men bländaren gör det. Ju högre bländartal, dvs mindre öppning för ljuset att passera så minskar
oskärpecirkeln.

Det som däremot ändras, som lurar en att tro att skärpedjupet påverkas, är perspektivet.
Ju mer mm desto "större" blir bakgrunden och oskärpansyns tydligare. Samma bild med ett vidvinkel är detaljer i bakgrunden "mindre" och upplevs därför skarpare. Tittar man på en "jumbotron-tv" på nära håll ser man ju inte vad det är för bild, men 50-meter bort ser bilden skarp ut trots oförändrad skärpa.
Vi har ju faktiskt "pixlar" i våra ögon, tappar och stavar. Tittar vi på en projicerad bild där skärpan är några millimeter framför eller bakom duken men där COC (circle of confusion) eller oskärpecirkeln är mindre än vad upplösningen i våra ögon är, kanske för att vi står en bit bort, så uppfattas bilden som skarp.

Senast ändrad:
Vad jag försökte säga...

...var att med mindre bländaröppning, och därmed mindre oskärpecirkel, så ökar den distans där diametern på cof (circle of confusion) fortfarande är mindre än den fysiska storleken på pixlarna på kameran.

Hoppas att jag har varit tydlig, har försökt att vara så pedagogisk som möjligt.

Re: Vad jag försökte säga...

Johnny Black skrev:
Hoppas att jag har varit tydlig, har försökt att vara så pedagogisk som möjligt.
Absolut, mycket intressant:)
Det betyder alltså att det bara är avståndet till objektet och bländaröppningen som ger det specifika skärpedjupet?

Men, då kommer man ju raskt in på att bländaröppningen faktiskt har med brännvidden att göra. Alltså öppningen måste ju vara större vid en större brännvidd för att få samma bländartal, så är inte brännvidden inblandad ändå?

Re: Re: Vad jag försökte säga...

Makten skrev:
Alltså öppningen måste ju vara större vid en större brännvidd för att få samma bländartal, så är inte brännvidden inblandad ändå?
Jo, det blir den när det blir viktigt hur stort objektet avbildas. För då måste du gå längre bort om du har ett långt objektiv.

Och då kommer man in på ett annat sätt att uttrycka det, nämligen att skärpedjupet kan reduceras till avbildningsskala och effektiv bländare.

Det finns många sätt att uttrycka det på, beroende på vilka variabler man vill peta i. Är avståndet en fastcementerad variabel så blir ju brännvidd och bländare det du kan variera.

kameran märker ju när man får fokus, eller så är det iallafall när man använder mf med ett vanligt objektiv

ANNONS
Götaplatsens Foto