Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Du! Tipsa om din kamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

sofiaan

Medlem
Nu vet jag inte riktigt om det här blev rätt forumplats men jag vet hittade ingen bättre...
Det är så här att jag ska köpa min första digitalkamera. Har en säkert 20 år gammal canon systemkamera som tar jättebra bilder men nu behöver jag verkligen en digital.

Därför undrar jag lite ifall ALLA som bara har det minsta aning om vad det finns för bra digitalkameror skulle kunna tipsa mig om dom!!

Skulle gärna vilja veta om den nya digitalasystemkameran vad den nu heter är bra, vad den kostar å hur länge den funnits och om den går att köpa begagnad!

Tack på förhand med mycket vänliga hälsningar//Sofia
 

RolandM

Aktiv medlem
Gillar du din nuvarande kamera?

Om ja, fundera på en liknande fast digital

Om nej, fundera på en annan konstruktion
 

sofiaan

Medlem
Jodå men den är ju som sagt 20 år gammal och nu vill jag ha en digital och gärna en digital systemkamera. Vill ha tips på vad det finns för några bra sådana.
mvh/Sofia
 

Scheel

Aktiv medlem
Allt är ju en fråga om Pengar framför allt och sedan efter smak....
Det finns en del billiga begagnade DSLR på marknaden och om man då väljer Canon som smaktycke så har du D30 coh D60 som du kan få för en överkomlig peng, men sedan tillkommer ju oxå objektiven.....
Funderar du på nytt och kan vänta en stund så kan man köpa en Canon 10D när den "nya" canonen har kommit för då lär både den och 300D sjunka i pris...

Väljer du annat märke än Canon är jag inte rätt man att ge dig några råd, men det finns bra alternativ där med.
 

RolandM

Aktiv medlem
Det finns:

Canon EOS 300D
Canon EOS 10D
Canon EOS 1D
Canon EOS 1Ds
Canon EOS D30
Canon EOS D60

Nikon D100
Nikon D1
Nikon D2H

Pentax 1stD

Olympus


Kommer snart

Nikon D70
Canon 10D II


Finns säkert fler
 

sofiaan

Medlem
jag funderade ju som på canon eftersom jag tänkte att objektiven jag har kanske skulle kunna passa... men vilken av 300d och 10d är bäst då??
 

forstheim

Aktiv medlem
10D är bättre och dyrare än 300D..


Tillägg: Om du inte har koll på priserna så ligger 300D på ca 10 000:- och 10D på ca 15 000:-. I alla fall hos Cyberphoto..
 
Senast ändrad:

RolandM

Aktiv medlem
sofiaan skrev:
jag funderade ju som på canon eftersom jag tänkte att objektiven jag har kanske skulle kunna passa... men vilken av 300d och 10d är bäst då??
Om kameran som du har är en "Canon EOS xxxx" så ska linserna passa. Sitter en massa elektriska kontakter i fästet och linserna saknar möjlighet att ställa in bländaren på själva linsen, då detta gör elektriskt från kameran. Funderar på om EOS-systemet fanns 1984? Modellbeteckningen på din kamera kan ge besked om detta, det brukar stå tydligt EOS någonstans på kamerahuset.

Kamerorna kommer att utvecklas mycket den närmaste tiden och jag köpte en Canon EOS 300D och inte 10D just därför att utckelingen går fort och att kameran hade mer funktioner än den filmbaserade Canon EOS 1000F som den ersatte. Prisskillanden mellan 10D och 300D motiverades inte av de funktioner som 10D har och 300D saknar i relation till mitt tänkta användningsområde. För mellanskillnaden fick jag pengar till optik som jag tror mig kunna återanvända när jag byter kamera nästa gång. Valet är som alltid en funktion av behov och plånbok samt fåfänga.


Hoppas att detta resonemang ger dig hjälp.
 

edovan

Aktiv medlem
När kommer 10D II? Kommer den heta så eller är det bara ett antagande? Google ger nämligen noll träffar när jag söker efter det namnet (testade flera olika kombinationer).

Jag beställde nämligen en 300D häromdagen och om nu priserna förväntas sjunka märkbart när nya 10D kommer så kanske man ska vänta lite.
 

elin f

Aktiv medlem
själv har jag spanat på canon powershot g3 en del. har undrat varför så få nämner den i forumdiskussioner och så. verkar vara en riktigt bra kamera tycker jag, eller har jag missat nåt..? nån som har en sån?
 

sagan

Avslutat medlemskap
G3 är den äldre varianten av G5..4mp istället för 5mp.

Det är väl en del som nämnt den och tycker den är bra.
 

Sleepless

Aktiv medlem
Fröken Karlsson verkade ju vara intresserad av en systemkamera av digital modell...antar att G3:an å 5:an inte ingår i systemkamera-kategorin.

Vet inte exakt vad mer som skiljer mer än utbytbara objektiv..men..det vet säkert nån annan... ;)
 

sagan

Avslutat medlemskap
Storleken på sensorn är den andra riktigt stora skillnaden G3 har en sensorstorlek på 7.2 x 5.3 mm och D30/D60/300D/10D på 22.7 x 15.1 mm
 

Norfen

Aktiv medlem
G3

Jag har en G3 som jag är nöjd med ibland blir jag upprörd över att autofokusen är dålig i gråväder och macrofotografering.


Det jag gillar med i jämförelse med min gamla systemkamera:

* Liten att bära med sig.

*behöver inte hålla på och fippla med objektibyte hela tiden.

*Hyfsat bra macro funktion

* Lätt att hitta menyer och knappar sitter lättåtkomligt.

* Gråfilter inbyggt i kameran.

* Möjlighet att se exponeringen på displayen innan bilden är tagen.

Ogillar:

* Att många bilder blir oskarpa om man inte fokuserar manuellt......börjar tro att det är en bugg eller fel i min kamera.....


Martin
 

arneri

Avslutat medlemskap
RolandM skrev:
Funderar på om EOS-systemet fanns 1984? Modellbeteckningen på din kamera kan ge besked om detta, det brukar stå tydligt EOS någonstans på kamerahuset.

EOS 650 (Electro Optical System) introducerades 1987, men det är ju nästan 20 år sedan.

En digital SLR är nog att föredra framför en digital kompaktkamera. En digitalkamera med en halvtaskig genomsiktssökare och en digitalskärm är inget man älskar om man är van med en SLR.

/Erik
 

sagan

Avslutat medlemskap
arneri skrev:
En digital SLR är nog att föredra framför en digital kompaktkamera. En digitalkamera med en halvtaskig genomsiktssökare och en digitalskärm är inget man älskar om man är van med en SLR.
För att inte glömma det mycket långa skärpedjupet man får med en sån liten senor..inget kul om man gillar bilder med kort skärpedjup (och det gör man väl?).
 

Sonnaren

Aktiv medlem
sagan skrev:
För att inte glömma det mycket långa skärpedjupet man får med en sån liten senor..inget kul om man gillar bilder med kort skärpedjup (och det gör man väl?).
Vill du förklara på vilket sätt sensorns storlek inverkar på skärpedjupet. Och då utan att blanda in objektivets brännvidd (eller ljusstyrka) då dessa inte verkar ha någon betydelse eftersom du nu åter hänvisar till sensorstorleken som avgörande faktor för skärpedjup. Jag är uppriktigt intresserad av denna för mig okända egenskap hos sensorerna på digitalkameror. Själv använder jag ju film och där är filmrutans storlek helt utan betydelse för skärpedjupet vid given brännvidd och bländare. Vid t.ex 50 mm brännvidd och låt oss säga bl. 5.6 har jag samma skärpedjup på 4,5 x6, 6 x 6 som på 24 x 36. Fast på ett givet avstånd skiljer ju bildutsnitten men det är ju självklart
Us
 

sagan

Avslutat medlemskap
Sensorn storlek är ju indirekt avgörande eftersom det krävs olika brännvidder för olika stora sensorer (för att få samma utsnitt)..jag kunde skrivit tydligare, ja.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
OK Kim då är vi överens. Anledningen att jag frågar var som jag skrev helt uppriktig för jag vet mig ha läst någonstans (på nätet, engelsk/am. artikel) att det finns en viss skillnad i skärpedjup film contra sensor - och det var inget med planhållning. Som jag mindes det var skillnaden mycket liten ett par procent större hos digitalkameran. Minns inte varför, nägot med ljusspridning i sensorns skyddsskiva jämfört med kobensavkok (gelatin).
Blev fundersam när jag läste vad du skrivet för såååå stor var inte skillnaden enligt artikeln.
Us
 

Finland

Aktiv medlem
sofiaan skrev:


Därför undrar jag lite ifall ALLA som bara har det minsta aning om vad det finns för bra digitalkameror skulle kunna tipsa mig om dom!!

Skulle gärna vilja veta om den nya digitalasystemkameran vad den nu heter är bra, vad den kostar å hur länge den funnits och om den går att köpa begagnad!

Tack på förhand med mycket vänliga hälsningar//Sofia
Hur mycket pengar hadlar det om, hur mycket kan du spendera/lägga ut?

Ilkka
 
ANNONS