Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Du! Tipsa om din kamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

sofiaan

Medlem
Tack för alla tipsen.
Jo det är ju som sagt en digitalkamera jag är ute efter.. och ja, Jag har noll koll på priser och vilka som sägs vara bra!

Det jag helst är ute efter är en digital system kamera men det kanske är klokt att vänta tills de blivit lite billigare.

Så ev. kanske man får nöja sig med en vanlig digital kamera då.
Jag har ju inte fotat så mycket då det är dyrt med framkallning men med den nya kameran vill jag komma igång ordentligt! //Sofia :)
 

paco

Aktiv medlem
Tänkte nästan köpa en Olympus C-750 innan jag testade 300D. Olympusen har 10x zoom och priset är runt 4400:-.

Det finns andra i den här klassen också. Kodak har DX6490 som är lite billigare. Båda har 4 Mpix.
 

anakolut

Avslutat medlemskap
Skärpedjupet beror på två saker: bländare och bildskala.

Ju större bildskala, desto kortare skärpedjup.

För att motivet skall fylla ett litet kamerachip, så räcker en liten bildskala = stort skärpedjup.

För att samma motiv skall fylla ett stort negativ, så behövs en stor bildskala = litet skärpedjup.

Gäller då bländaren är samma.

Sonnaren skrev:
Vill du förklara på vilket sätt sensorns storlek inverkar på skärpedjupet.
Us
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Jodå, tack så mycket Rune men det där hade jag fullständigt klart för mig, det framgår ju av vad jag skriver senare i mitt inlägg.
Det jag var ute efter var om digitalmediet i sig förändrade skärpedjupet i märkbar omfattnig.
Har läst någonstans att det gör det - men i mycket liten (ej enkelt iaktagbar) grad dock.
Us
 

Anders_Andersson

Aktiv medlem
Jag har en Canon Powershot G3. Den är jag mycket nöjd med. Den kan jag rekommendera, senare kan du ta ett steg till med en digital systemkamera.
 

niklasl

Aktiv medlem
sofiaan skrev:
Tack för alla tipsen.
Jo det är ju som sagt en digitalkamera jag är ute efter.. och ja, Jag har noll koll på priser och vilka som sägs vara bra!

Det jag helst är ute efter är en digital system kamera men det kanske är klokt att vänta tills de blivit lite billigare.

Så ev. kanske man får nöja sig med en vanlig digital kamera då.
Jag har ju inte fotat så mycket då det är dyrt med framkallning men med den nya kameran vill jag komma igång ordentligt! //Sofia :)
Räkna inte med att det blir billigare, inte mycket. Däremot kommer du att få bättre kamera för samma pengar med tiden.

Om du vill ha en DSLR så föreslår jag antingen Canon 300D alt Nikon D70, den senare en ny modell. Tänk bara på att du köper in dig i ett system så det kan vara klokt att fundera över detta vägval inför framtiden när du troligen kommer att köpa mera prylar. Båda kameramodellerna kostar rimliga pengar men mer än en analog kamera.

Vad gäller digitalkompakter så finns en uppsjö och fler kommer nu i februari. Jag har en som komplement som jag gillar och som fått bra testresultat på flera håll. Mitt råd är att gå till biblioteket och läsa fototidningar och även datortidningar, där man testat olika kameror. Finns mycket tester på nätet också men inte alltid lätt med olika produktnamn i olika länder.
 

sofiaan

Medlem
Alla svar är jättebra!! men jag förstår egentligen så mycket av alla dessa ord. Jag har ju som mest bara ställt in skärpan och tryckt på knappen då jag fotat.

Men jag skulle nog vilja ha lite mer information om Canon eos 300D!!

verkar vara en bra kamera som jag nu då börjat fundera lite mer på!
Tack
 

anakolut

Avslutat medlemskap
Skärpedjup

Då får vi nog börja med att definiera termen.

Skärpedjup är enligt min mening ett rent optiskt/geometriskt begrepp. Skärpedjupet räknar man ut med en formel som förutom avbildningsskala och numerisk apertur innehåller den största acceptabla oskärpecirkeln. Hur bildplanet är beskaffat är oväsentligt.

Jag har svårt att tänka mig en "skärpedjupsliknande" effekt som skulle vara olika för bildplatta och film. Om det finns, är det då inte fråga om hur skärpa uppfattas på de olika bildfångstsätten vid olika förutsättningar?

Till exempel att skärpan på en ordinär bildplatta är bättre i grönt än i rött och blått pga att antalet grönkänsliga pixlar är större (gäller inte Foveon).
 

KGS

Aktiv medlem
niklasl skrev:
Räkna inte med att det blir billigare, inte mycket. Däremot kommer du att få bättre kamera för samma pengar med tiden.
Klart det blir billigare, mycket billigare, och bättre, mycket bättre! men frågan är hur länge man/hon vill vänta. Med begränsad budget är väl en digitalkompakt ett bra sätt att komma igång o sen låta de stora pojkarna slåss färdigt.

Sen kommer ett systemkamerapaket med digitalt hus inte att kosta stort mycket mer än vad de analoga paketen kostar idag...
 

KGS

Aktiv medlem
he he... det där har vi dragit igenom förr Kim, jag går inte in i den diskussionen igen... men nu tänkte jag mej kanske nåt i G3/G5 prisläge, som en startkamera. Eller varför inte en Ixus 400... eller en Dimage Z1 osv i 3-5000 kronorsläget, så billiga DSL-kameror kan du inte köpa, nya, före jul i varje fall...
 

sagan

Avslutat medlemskap
KGS skrev:
men nu tänkte jag mej kanske nåt i G3/G5 prisläge, som en startkamera. Eller varför inte en Ixus 400... eller en Dimage Z1 osv i 3-5000 kronorsläget,
Rätt sunkigt alternativ till en D-SLR..

En poäng här oxå att personen ifråga redan har canonoptik.
 

KGS

Aktiv medlem
Den här tråden kan bli låååång!

Sofia inledde med:

"Därför undrar jag lite ifall ALLA som bara har det minsta aning om vad det finns för bra digitalkameror skulle kunna tipsa mig om dom!!"
 

sofiaan

Medlem
KGS skrev:
Den här tråden kan bli låååång!

Ja jag håller verkligen med! Jag trodde väl aldrig att det skulle bli en sån diskussion om t.ex skärpedjup och sånt. Jag hade bara trott att några få skulle idas svara, men att så många
svarar är ju ändå bättre än att ingen alls gör det tycker då jag!! Det är ju mycket roligare.

Efter vad jag hört mig för och även fått som svar så tycker jag att canon eos 300D verkar bra.
Men som sagt nog finns det säkert nån kanske ännu bättre. Det tror jag säkert.

Nog är det så att jag inte är speciellt rik men vill man ha något så kostar det ju, och 9.000-10.000 är i högsta laget och därmed är alla sparpengar borta men då har jag ju ändå fått en kamera som jag hoppas att jag kan använda i många många år!?
Stämmer det??

Saken är ju också den att jag vill ha en kamera NU och jag vet inte om jag vill vänta nåt år bara för att de ska bli lite billigare, i såna fall skulle jag iaf vilja ha en kompakt nu då! Men samtidigt har jag inte råd att köpa 2 nya kameror... så det blir lite besvärligt.

Ja så är läget just nu iaf. Men jag tackar stort för alla de bra tipsen jag fått.
Ni får gärna fortsätta att diskutera vidare om ni nu har lust!

MVH //Sofia
 

KGS

Aktiv medlem
Eftersom du har objektiv redan är nog en 300D ett gott val, du kan ALLTID vänta på bättre och billigare, men då får du ingen kamera å andra sidan. Och en 300D håller säkert i flera år om du är rädd om den. Och den kommer inte ta ett dugg sämre bilder än den gör idag ens när grannen/jag/Kim/lillsyrran kommer med en ny 12 megapixelkamera...

Lycka till!
 
ANNONS