Bengus
Aktiv medlem
Hej,
Hittade ingen tråd om detta så jag provar om det finns nån techie som har koll på följande.
Jag har 2 SATA diskar i min dator. På Disk 1 (låt oss kalla den C
har jag XP Pro och Vista installerat. På disk 2 har jag endast Vista installerat. När jag från via BIOS satt BOOT order att den bootar från C:/ kommer bootloadern endast hitta MBR från C:/ - jag har därför ingen möjlighet att komma åt primärpartionen på D:/ - o därmed ingen möjlighet att boota min 2:a vistainstallation. Den enkla lösningen är ju att ändra BOOT disk i BIOS, men det känns en smula bökigt att fippla med BIOS varje gång man ska boota upp Vista, installation 2.
Har läst mig till att det finns nya inställningsmöjligheter för bootloadern i Vista, via BCDEDIT, så frågan är - kan man använda BCDEDIT för att dessutom för att konfa 1-disks boot, även konfa för 2 diskar?
Jag vill alltså ha nått liknande i min boot meny:
1. XP (Disk 1)
2. Vista (Disk 1)
3. Vista (Disk 2)
Mvh
BAW
Hittade ingen tråd om detta så jag provar om det finns nån techie som har koll på följande.
Jag har 2 SATA diskar i min dator. På Disk 1 (låt oss kalla den C
Har läst mig till att det finns nya inställningsmöjligheter för bootloadern i Vista, via BCDEDIT, så frågan är - kan man använda BCDEDIT för att dessutom för att konfa 1-disks boot, även konfa för 2 diskar?
Jag vill alltså ha nått liknande i min boot meny:
1. XP (Disk 1)
2. Vista (Disk 1)
3. Vista (Disk 2)
Mvh
BAW