Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dual Boot på 2 diskar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengus

Aktiv medlem
Hej,

Hittade ingen tråd om detta så jag provar om det finns nån techie som har koll på följande.

Jag har 2 SATA diskar i min dator. På Disk 1 (låt oss kalla den C:) har jag XP Pro och Vista installerat. På disk 2 har jag endast Vista installerat. När jag från via BIOS satt BOOT order att den bootar från C:/ kommer bootloadern endast hitta MBR från C:/ - jag har därför ingen möjlighet att komma åt primärpartionen på D:/ - o därmed ingen möjlighet att boota min 2:a vistainstallation. Den enkla lösningen är ju att ändra BOOT disk i BIOS, men det känns en smula bökigt att fippla med BIOS varje gång man ska boota upp Vista, installation 2.

Har läst mig till att det finns nya inställningsmöjligheter för bootloadern i Vista, via BCDEDIT, så frågan är - kan man använda BCDEDIT för att dessutom för att konfa 1-disks boot, även konfa för 2 diskar?

Jag vill alltså ha nått liknande i min boot meny:
1. XP (Disk 1)
2. Vista (Disk 1)
3. Vista (Disk 2)

Mvh
BAW

XP och Vista har en inbyggd simpel boot-meny och det spelar ingen roll hur många diskar du har. Windows brukar uppdatera boot.ini ifall ett nytt MS OS läggs till.

I XP kan doskommandot bootcfg användas för att editera boot alternativen.

Vista har en ny boot manager som jag dock inte har haft anledning till att använda.

Hoppas att det hjälper.

Du hade rätt Erik,

Löste mitt problem själv efter lite googlande.
Det finns ett nytt program till Vista som ingår i Tweak suiten, som heter EBC. Det tillåter adderande av ny bootpartion, oberoende om den ligger på primärpartion eller inte (tror inte det gick tidigare på XP - där var man väl låst till primärpartionen? Iof kunde man i XP köra F12 för att välja partion men ändå...).

BAW

ANNONS