Annons

Dubbelsidig utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

umemorgan

Aktiv medlem
HJÄLP.
Här brukar finnas många kunniga. Vet att jag är i fel forum, men det är bråttom nu.

Jag ska skriva ut en katalog i formatet A5, dvs ett A4 ska vikas och då bli 2 A5, ja ni fattar. Dessutom ska det vara dubbelsidigt.

Nu till min fråga: brukar skrivaren fatta i vilken ordning den ska ta sidorna i dokumentet? Tex för framsida och baksida: Tar den de 4 första sidorna i dokumentet för att skapa denna A4 med dubbla sidor? Eller fattar den att den ska de de två sista sidorna i dokumentet och de två första?

Hjälp, har en deadline imorgon, har lite panik.
Ska sägas att jag ite sitter vid aktuell skrivare.
Mvh // Morgan S

Har du själv tänkt på att du måste anpassa sidorna? Om du har tex 8 sidor måste sida 1 och 8 vara på samma sida på samma ark. Liksom sidorna 2 och 7, 3 och 6, 4 och 5. Om du gjort detta rätt behöver det inte vara svårare än att du skriver ut pappersark med udda nummer, vänder på papprena och matar in dem manuellt och sedan skriver ut apppersark med jämna nummer.

Mindre jobb än så tror jag inte du kan få, om din skrivare inte råkar kunna skriva på båda sidor om pappret på en gång.

Normalt sett brukar väl inte skrivarna ha den funktionen inbyggd. Sitter du med bl a QuarkXpress eller Indesign så brukar man behöva en plugin som sköter utskjutningen så att sidorna "hamnar rätt".

Skrivaren klarar dubbelsidigt

Jag har kollat upp det och skrivaren klarar dubbelsidigt. Om vi förutsätter att skrivaren klarar dubbelsidigt tror ni DÅ att den tar sida 1-4 i dokumentet eller sida 1-2 och sista och näst sista sidan på samma ark. Kan den vara så smart? =)

// Morgan

Ja det kan den. Om drivrutinerna är gjorda för att klara det...

Det är ett mjukvaruproblem och inte ett hårdvaruproblem.

Vill du vara riktigt säker så kan du fixa det hela själv innan du lämnar över jobbet till skrivaren. Till Amigan fanns det ett helt underbart program för att skapa olika broschyrer och jag har använt, hm, vad var det det nu hette under UNIX. Något kommandoradsbaserat postscriptverktyg var det iaf.

Senast ändrad:
Arctic skrev:
[...] jag har använt, hm, vad var det det nu hette under UNIX. Något kommandoradsbaserat postscriptverktyg var det iaf.
Kanske psutils? Det paketet innehåller psbook som kan användas till detta. Även psselect och framför allt pstops kan användas till samma sak. Den senare är dock kluriare att använda.

maxzomborszki skrev:
Kanske psutils? Det paketet innehåller psbook som kan användas till detta. Även psselect och framför allt pstops kan användas till samma sak. Den senare är dock kluriare att använda.

Jag känner inte igen det. Psbook låter för enkelt ;-) Enscript har jag för att vi brukade använda. Sedan så hittade vi något som var kraftfullare men som jag tappat namnet på för tillfället.

Numera så nöjer jag mig med vanlig dubbelsidig så jag har inte haft något behov av detta. Däremot så saknar jag de vanliga matrisskrivarna - säga vad man vill om dessa dinosaurier men utskrifter på löpande bana är suveränt när man skriver ut, men framförallt läsa, källkod.

ANNONS
Götaplatsens Foto