Annons

Dubbla extendrar

Produkter
(logga in för att koppla)

joey_bazooka

Aktiv medlem
Läste en tråd där någon skrev om att använda dubbla extendrar (Canon tror jag det var). Själv har jag Nikon 70-200/ 2,8 och en x1,7 extender. Kan man dunka på en till x2 och få sköna 680mm eller är det dömt att misslyckas? Någon som har erfarenhet av detta?

Jovisst kan du sätta på två förlängare, och därmed multiplicera deras effekt på alla sätt.

Med 1,7 och 2 blir det 3,4 gånger brännvidden, och om du har ett objektiv med största öppning 2,8 så multiplicerar du det också med 3,4 vilket ger 9,5 som största öppning på ditt objektiv. Knappast särskilt användbart på fri hand. Dessutom blir skärpan lidande också av att bilden är förstorad nära tre och en halv gånger; objektivets MTF lär sjunka ganska rejält.

Så det går, men förvänta dig inte några direkt spektakulära resultat.

Och det är så klart med reservation att grejerna alls passar ihop rent fysiskt, så att det inte finns några hinder för att sätta ihop dem.

Inte mycket att klaga på kvaliten där tycker jag!
Men i slutet står att man inte direkt kan stacka Nikonkonvertrar och det var bla det min fråga handlade om. Hoppas någon kan svara på om man kan koppla ihop två konvertrar; en 1,7 med en 1,4?

Rutinerade Nikonkillar har berättat för mig att det inte går att stacka deras konvertrar direkt. Kanske går det om du sätter en mellanring mellan dem.

Nu har jag bara en konverter så jag kan inte testa själv, men Nikon har lite fuffens för sig med bajonetterna på sina AF-E och AF-S konverters för att man bara ska kunna använda dem med just de objektiven de är avsedda för. Det sitter en pigg i bajonetten man sätter objektivet i på konvertern. De avsedda objektiven har ett urtag för den medan inga andra objektiv går att montera alls.

Så länge man inte filat bort piggen på konvertern alltså ;-)

Det är en väldigt enkel operation att fila bort den och det påverkar ingenting på något sätt, den enda risken man tar är att man kan sätta på en zoom som passar i ena änden av zoomomfånget medan i andra änden tar bakersta linsen i konverterns främre lins. Jag har för mig att det går att stacka konvertrnarna i vissa kombinationer om man filat dem. Det finns guider om du googlar och söker på forumet, jag har själv gjort det efter en guide länkad härifrån.

Dock kan jag bara nämna att de objektiven Nikon spärrat från konvertrarna är spärrade av kvalitetsskäl i många fall och mycket riktigt fungerar de uselt med bara en 1,4X. Till exempel 70-300 VR passar utmärkt på en filad konverter men bilderna blir helt kass och AF självdör nästan av ljusbrist. På en zoom som 70-200 tror jag inte att det kommer att blir bra med dubbla konverters. Kika hellre på ett AF-S 300/4 och en 2X. Det finns ett test som jämför olika sätt att komma till 400 m med olika objektiv och konverters och om jag inte minns fel fick 70-200 plus 2X sämsta betyget.

Som du förstår är det helt på egen risk man filar en konverter och garantin kan man nästan garanterat glömma.

Den lockar inte alls nej.... Skulle nöja mig med 200 * 1,4 * 1,7 = 476 mm om det bara funkar.

Nej funkar inte att stacka Nikons 1,4 och 1,7 de passar inte på något sätt i varandra...
men 1,4 med 20E II... eller 1,7 med 20E II om man filar bort piggen på 1,4:an eller 1,7:an. För 20E III vet jag ej men en snabb titt på en bild av 20E III ser ut som om det funkar, skulle tro att någon annan som provat vet mer.

ANNONS
Götaplatsens Foto