Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Dubbla samlingar i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag upptäckte precis att jag har dubbla smarta samlingar i Lightroom. Vad kan detta bero på? Jag har både 2.5 och 3.0. Är det OK att bara radera dubbletterna, eller?

Bilagor

• samlingar.gif
    samlingar.gif
    22.5 KB · Visningar: 268
Jag upptäckte precis att jag har dubbla smarta samlingar i Lightroom. Vad kan detta bero på? Jag har både 2.5 och 3.0. Är det OK att bara radera dubbletterna, eller?

Det ska det vara. Det är ju samlingar och inte filer. Man kan inte radera filer i det den delen av LR.
Om du vill vara på den säkra sidan så att du inte tar bort bägge samlingarna i processen så gör en backup av biblioteket.

/Stefan

Hmmm, jag är inte säker på att jag förstår dig. Jag är med på att det inte är några filer i "samlingarna". Det är ju bara för att "gruppera" olika bilder. Men samlingarna är ju exakt lika, med samma bilder i. Det är precis som Lightroom har försökt skapa dom ordinarie smarta samlingarna fast det redan fanns en uppsättning. Backup och radera får det nog bli...

En samling och en smart samling är bara ett sätt att gruppera bilder virtuellt. Inga filer flyttas fysiskt och raderar eller flyttar man en bild i en samling påverkar följdaktligen inte heller det filens fysiska placering.

Du kan alltså ta bort den ena samlingen utan att det gör något.

Eftersom du skriver att du "har både 2.5 och 3.0" anar jag att du gjort någon form av uppgradering. Då kan du av någon anledning (medveten eller omedveten) ha gjort något som fått Lightroom att duplicera dina samlingar.

Det var det jag menade fast jag förklarade mig nog lite luddigt. Jag har installerat demon av 3.0 för att ev. uppgradera om jag tycker att skärpa och brushantering är förbättrade i tillräcklig omfattning.

Jag var med om ett liknande fenomen, men fick dubbla foldrar i folder view. Efter mycket prövande kom jag fram till att det var svenska tecken i foldernamnet (om jag importerade till en ny folder som jag skapade via LRs importdialog) som ställde till det när jag sedan editerade bilderna i PS. Detta var ju lite krångligt och allvarligt för mig

Efter många turer på Adobes support erkändede till slut att det var en bugg och den har försvunnit i LR3, fram tills dess fick jag helt enkelt köra ed foldernamn utan å ä ö.

Just detta är löst, men det är fortfarande mycket som inte funkar 100% i LR3. Tex om jag markerar och öppnar många filer för editering i PS är det relativt vanligt att en eller flera inte öppnas. Småsaker, men ändå irriterande...

....Efter många turer på Adobes support erkände de till slut att det var en bugg och den har försvunnit i LR3, fram tills dess fick jag helt enkelt köra ed foldernamn utan å ä ö....

Jag undviker konsekvent åäö i filnamn, för att inte be om problem. Oftast går det bra med åäö men jag har märkt att när jag importerar svenska keywords i LR2 så klipper den åäö. Har redigerat dessa keywords manuellt efter importen. Kör engelsk LR

Lise-Lott

ANNONS
Götaplatsens Foto