** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Duk???

Produkter
(logga in för att koppla)

x-treme

Medlem
Hej jag ska köpa en duk för diaprojektor och undrar vad marknaden har att erbjuda och till vilket pris???
Vore tacksam för svar// Dan
 
Jag vet inte hur marknaden är idag, men har dock lite kunskap när du gör ditt val.

I huvudsak finns det två typer, matt-vit och silverfärgade dukar. Med den silverfärgade kan man ha det något ljusare i rummet, den bästa kvaliteten på bilderna nås dock med den mattvita (enligt folk som har testat på www.photo.net).

Jag har en skärm som är helt svart på baksidan och inte släpper igenom något ljus, vilket gör att mer ljus studsar tillbaka till betraktarna.

Planhållningen är central. Skärpedjupet från projektorerna är ofta ganska smalt och därför är det viktigt att man kan spänna ut duken bra så att de blir plana. Sedan ska projektorn placeras mitt för duken, i samma höjd.

Se oxå till att den går att stuva undan lätt.

/Erik
 
Om du har en permanent bildvisningsplats hemma så rekommenderar jag definitivt en takmonterad duk (typ rullgardin). Det är suveränt smidigt jämfört med en lös duk på stativ.

Stativbökandet gör ju att man ibland drar sig för att titta på diabilder. Det går mycket snabbare att dra ner en rullgardin.:)
 
A jag kan hålla med Acke. Jag ska fundera på takmodellen men en fråga slår mig:
Kan jag inte bygga en "Tavla" i masonit med matt vitmålad front och bara hänga den upp på en spik på väggen???
Har någon testat det???
 
Har inte testat, men det är klart att det kommer att funka utmärkt. Välj en neutralvit, matt färg och måla i flera skikt på masonitskivans plana yta.

Sen kan du tala om för oss andra hur det gick...:)
 
ANNONS