Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hobbyister - vart köper ni ramlister?

Produkter
(logga in för att koppla)

Smulans

Ny medlem
Hej! Ny här.

Hobbyister eller privatpersoner som monterar era egna ramar - vart köper ni era ramlister från?

Skulle vara kul att hitta lite mer variation än de klassiska L-listerna i björk.

Jag är mest intresserad av lister för duk som ser lite antika/barock ut. De behöver ej vara behandlade, det kan jag göra själv. 🙂

Några tips eller ideer?
 

Smulans

Ny medlem
Hej!
Har funderat en hel del på att modifiera krusidull vägg/tak/golv-lister men har kommit till slutsatsen att jag hellre köper färdiga lister med färdigutsågad läpp för att göra montering lättare. Många är dessutom "ihåliga" med mycket runda kanter så det känns väldigt dyrt i förhållande till det extra jobbet man måste lägga ner. Men tar gärna emot tips om någon har lyckets med detta!

Att gjuta listerna i gips har aldrig slagit mig. Rolig tanke ska kolla upp det. Just nu köper jag mest begagnat men skulle vilja lära mig göra egna (fina) ramar.
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
Med en överhandsfräs kan du fräsa det mönster du vill ha.
(inom frästeknikens gränser givetvis).
Frässtål kan du beställa hur de skall se ut. Eller köpa färdiga på allt från Biltema till Cuttingtools.se.
Men det är ett livsfarligt verktyg, man skall ha stor respekt för en överhandsfräs.
Små bordsfräsar finns också, inte jättedyra, nästan lika farliga.
Helst vill du ha 12mm fräspinne.
Svåra är väl att få tag i kvistfritt material.
3D printa?
En CNC maskin o ett CADprogram så kan ddet se ut precis som du ritat det. Men det är ju... något... dyrare.
 
ANNONS