Annons

Dum fråga angående Nikkor 50 1,8D

Produkter
(logga in för att koppla)

Tokv41

Aktiv medlem
Har precis köpt detta objektiv och satt det på en D80.. Nu till nybörjarfrågan.. Vredet för bländaröppningen måste ligga på 22 annars går det inte att fota med kameran varken i manuellt eller autoläge?

Detta är det första objektivet jag testar med denna typ av inställning...

Någon som kan bringa lite ljus?

Har precis köpt detta objektiv och satt det på en D80.. Nu till nybörjarfrågan.. Vredet för bländaröppningen måste ligga på 22 annars går det inte att fota med kameran varken i manuellt eller autoläge?

Detta är det första objektivet jag testar med denna typ av inställning...

Någon som kan bringa lite ljus?

precis.. bländarringen ska vara på 22...

Eftersom kameran sköter bländaröppningen helt själv måste den ha fri tillgång till objektivets hela bländaromfång.
När du sätter bländaren på 22 öppnar kameran själv upp till 1,8 och "släpper" sedan ner till önskat värde i exponeringsögonblicket.

Eftersom kameran sköter bländaröppningen helt själv måste den ha fri tillgång till objektivets hela bländaromfång.
När du sätter bländaren på 22 öppnar kameran själv upp till 1,8 och "släpper" sedan ner till önskat värde i exponeringsögonblicket.

Det går alltså inte att reglera detta manuellt?

Jo, men du använder kamerans inmatningshjul istället. Det ena sitter på framsidan under avtryckaren och det andra nära tummen. Slutartid och bländaröppning regleras med dessa två hjul när du fotograferar i manuellt läge.

Om man vill använda nedbländningsfunktion för att se hur skärpedjupet kommer bli med en viss bländare och inte har ngn nedbländningsknapp, så kan man prova:
Lossa lite på objektivet så bör bländarvredet funka att blända ner med.
Det funkar i alla fall på analoga kameror och jag ser ingen anledning att det inte skall fungera med en digitalare.

I princip så krävs det stativ.
Och tappa inte objektivet.

Om man vill använda nedbländningsfunktion för att se hur skärpedjupet kommer bli med en viss bländare och inte har ngn nedbländningsknapp, så kan man prova:
Lossa lite på objektivet så bör bländarvredet funka att blända ner med.
Det funkar i alla fall på analoga kameror och jag ser ingen anledning att det inte skall fungera med en digitalare.

I princip så krävs det stativ.
Och tappa inte objektivet.
Du har en D80 så du behöver inte lossa objektivet utan trycka på knappen fram på höger sida längst ner, för att se skärpedjupet. Titta i manualen vilken knapp det är.

Du har en D80 så du behöver inte lossa objektivet utan trycka på knappen fram på höger sida längst ner, för att se skärpedjupet. Titta i manualen vilken knapp det är.

Jo den funktionen har jag koll på. Däremot trodde jag man kunde välja bländare med ringen.. Dvs. på samma sätt som man nu med vredet väljer bländare...

Går det verkligen inte att ändra det i menyn på D80? Är det bra Dx00 och uppåt som har det?
Hade det på min "gamla" D200 iaf...

Jag 'kapar' den här tråden lite (istället för att starta en ny - det handlar om samma objektiv).

Om man monterar på motljusskyddet HR2, kan man ändå använda objektivlocket (utan att först ta bort motljusskyddet)? Det har ju inte bajonettfattning utan skruvas i filtergängan så jag misstänker att det får bli antingen eller.

ANNONS
Götaplatsens Foto