Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dum fråga om 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

HusKul

Aktiv medlem
nu får ni inte skratta

kan man ändra på slutartiden o bländaren om man kör auto

då skulle det kanske inte heta auto då

I M-läget kan man ändra på både slutare och bländare. I autoläget så kan man bara trycka på avtryckaren, inte ändra något.

Har inte använt just 350D - men andra EOS (t.ex 10D) kan du använda P läget som är automatiskt, men ändå justera exponeringen med exponeringskompensation och/eller shifta tid/bländare så du får mindre bländare+längre tid eller tvärt om.

/Johan

Ställ väljaren i "P". Då fungerar kameran nästan precis som i Auto MEN du kan påverka kamerans inställningar.

P-läge. Trycke ner *-knappen. Kameran föreslår en exponering. Rulla med hjulet, så ändrar du exponeringen men med samma inbördes förhållande mellan tid och bländare.

Fler fördelar:
Du väljer själv ISO-talet.
Du kan välja autofocuspunkter.

"Nackdel"
Blixten måste du själv aktivera i P-läget. (om detta nu är till någon nackdel)

En bit ned på Olle Bjernulfs Fototeknik 1 - Kamerans funktion så kan du läsa lite om tid & bländare samt automatikformer.

För övrigt så bör det i bruksanvisningen framgå hur det ligger till med detta. Den har du väl läst några varv va Harry :)

//Larsa

Jag undrar vem den där gröna fyrkanten är till för igentligen ?

P-läget är ju samma sak + att man kan ändra saker om man nu vill det, är det gröna läget till för att nybörjare inte skall kunna ändra någonting av misstag kanske ?

Att man lägger ner pengar på att inkludera ett nybörjarläge på en kamera som 350D är ju förstårligt, men att det även finns på 20D är ju löjligt.

Zoso skrev:
Jag undrar vem den där gröna fyrkanten är till för igentligen ?

P-läget är ju samma sak + att man kan ändra saker om man nu vill det, är det gröna läget till för att nybörjare inte skall kunna ändra någonting av misstag kanske ?

Att man lägger ner pengar på att inkludera ett nybörjarläge på en kamera som 350D är ju förstårligt, men att det även finns på 20D är ju löjligt.

Gröna fyrkanten finns av den anledningen som du skriver, för att allt ska stå i ett helautoläge & inget ska missas.

Funktionen är löjlig men kan faktiskt vara bra ibland. Har ett liknande läge på min KM D7D & det slår jag över till när någon annan (typ min fru eller mina söner) ska ta en bild. Det händer enstaka gånger & då kommer det till användning.

Jag känner dock folk som alltid använder läget.

//Larsa

Själv använder jag fyrkanten när det är bråttom. Kameran kanske ligger i väskan och så dyker ett tillfälle upp som inte får missas. Då hinner man kanske inte med att ändra ISO, bländare, slutare osv som är inställd sedan förra tillfället. Då använder jag den gröna fyrkanten!

Poteta skrev:
Själv använder jag fyrkanten när det är bråttom. Kameran kanske ligger i väskan och så dyker ett tillfälle upp som inte får missas. Då hinner man kanske inte med att ändra ISO, bländare, slutare osv som är inställd sedan förra tillfället. Då använder jag den gröna fyrkanten!

Jo det kan jag förstå är en fördel, får väl använda det jag med då :)

ANNONS
Götaplatsens Foto