Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Durst M 301

Produkter
(logga in för att koppla)

Urr

Aktiv medlem
Någon som har testat att använda Durst M301 och multigradefilter? Jag har precis kommit över en sådan och filterlådan har en lite märklig konstruktion. Lite osäker på om den går att använda med gelatinfilter, utan att de tar skada. Någon av er som har erfarenhet av att jobba med den? För och nackdelar? Har en 601:a och en 305a så jag är rätt hemma på Durst.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Har använt 301, ingen höjdarapparat enligt mig men den funkar.
Filterlådan är väl en plastram med 4 plastpiggar som filtret hänger på om jag kommer ihåg rätt.
Skakar man till det för mycket så kommer filtret att ramla ner till optiken.
Ganska enkelt att få upp med en pincett till framkallningsbaden.

601an är enl mig en trevligare apparat. Normalt använder jag 670 med färgilterlåda.
 

Urr

Aktiv medlem
Tack för svaret! Så tycker att filterlådan är märklig, det är en plåt man skjuter upp och sedan går det att lägga in ett filter, istället för det vanliga med en ram som man drar ut och in. 301:an är en liten apparat, som blir mindre stabil än större apparater, men det är byggd helt i metall och med en bättre negativhållare än 305an. Annars håller jag med om att 601an är mera trevlig att jobba med. Den använder jag till 4x4 (Diananegativ) och till 6x6.

Jag har just varit i labbet och slagit kontaktkartor. Ska återvända om några minuter. Vi får se om hur det funkar att lägga i 305ans filter.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
hmmm med den beskrivningen undrar jag om jag verkligen har använt 301.
Kommer bara ihåg en plastlåda som man drar ut o lägger filtret i.
 

Urr

Aktiv medlem
Storleken på filtren var samma som på 305an. Jag har använt 301an tidigare. Den fanns på skolans labb i slutet på 70-talet, men då var det ju inte inne med multikontrastpapper. Så då var det inte så noga med filterlådan.
 
ANNONS